אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הסלולר מאותת לכיוון עליות מחירים צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן

ניתוח כלכליסט

שוק הסלולר מאותת לכיוון עליות מחירים

ההכנסות של חמש מפעילות הסלולר התכווצו בשנה החולפת ב־4.4%, אך ההכנסה הממוצעת מלקוח ירדה בשיעור הנמוך ביותר מאז רפורמת הסלולר לפני שש שנים

02.04.2018, 07:02 | יניב רחימי

שנת 2017 הייתה שנה "משוגעת" בשוק הסלולר. שנה שבה ההכנסות של חמש מפעילות הסלולר התכווצו ב־4.4%, ובמקביל שנה שבה הרווח המצרפי של אותן חברות טיפס ב־21%. מגמת הירידה בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח נמשכה, אם כי בשיעור הנמוך ביותר מאז הרפורמה שהוציא שר התקשורת לשעבר, משה כחלון, לפני יותר משש שנים. מדובר אולי איתות לפני שינוי מגמה במחירי חבילות הסלולר שמייחלים לו בעלי המניות בחברות הסלולר, ומפחיד את ציבור הצרכנים.

קראו עוד בכלכליסט

ענף הסלולר נהנה בשנת החולפת מצמיחה של 2.3% במספר המנויים שהגיע ל־10.5 מיליון משתמשים. אולם לא כל חמש חברות הסלולר נהנו מהצמיחה. פלאפון, שצירפה 123 אלף מנויים חדשים, ו־HOT מובייל, שגייסה 117 אלף מנויים חדשים, לקחו את הרוב המכריע של הצמיחה בשוק הסלולר. סלקום הסתפקה בעלייה של 16 אלף מנויים חדשים ואילו ממצבת הלקוחות של פרטנר וגולן טלקום נגרעו לקוחות — 12 אלף ו־7 אלף בהתאמה. הירידה במספר מנויי הסלולר של גולן טלקום מיוחסת בעיקר למחצית הראשונה של 2017, שהייתה מאופיינת בחוסר ודאות ביחס לזהות בעל השליטה החדש ולעתידה של החברה הצעירה, שנרכשה באפריל שעבר על ידי אלקטרה צריכה. 

עלייה במספר המנויים עשויה להצביע על עלייה בנתח השוק, אולם עם נתח שוק לא הולכים למכולת, לא פורעים חובות ולא משלמים דיבידנדים. כאן נכנסת לתמונה ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח שמהווה פרמטר קריטי בענף התקשורת. בתחום הסלולר, שבו הצרכנים יכולים לעבור בפשטות ובקלות ממפעיל אחד למשנהו, וששיעורי הנטישה מגיעים ל־40% בשנה, המחיר של החבילות מהווה כלי מרכזי בגיוס ושימור לקוחות. בשנת 2017 שלוש חברות הסלולר הוותיקות, סלקום, פרטנר ופלאפון, הציגו ירידה בהכנסה ממוצעת פר לקוח (ARPU) שנעה בטווח של 6–2 שקלים. לחברות עם יותר מ־2.5 מיליון לקוחות, כל ירידה של שקל ב־ARPU מתורגמת מיד לירידה של 30 מיליון שקל בהכנסות וברווח. דווקא החברות החדשות יחסית, HOT מובייל וגולן טלקום שחוללו את מלחמת המחירים בענף הסלולר, מציגות בלימה בירידת המחירים.

השילוב בין השינוי במצבת הלקוחות והשינוי בהכנסה החודשית הממוצעת מלקוח נותן את הטון בשורת ההכנסות. סלקום, שגייסה יחסית מעט לקוחות וסבלה מהירידה הגבוהה ביותר ב־ARPU, מציגה את השחיקה החדה ביותר בהכנסות מגזר הסלולר, שהסתכמה ב־10%. הירידה נובעת, בין היתר, מהשינוי בהסכם שיתוף הרשתות עם גולן טלקום, וכן מירידה של 4.2% בהכנסות ממכירת ציוד קצה. גם הכנסות מגזר הסלולר של פרטנר ירדו ב־8.5%. ירידה זאת מוסברת, בין היתר, מסיום הסכם זכויות השימוש עם HOT מובייל, וכן מירידה חדה של 13% בהכנסות מציוד. החברה שהציגה את השיפור המרשים ביותר היא HOT מובייל, שרשמה זינוק של 18.1% בהכנסות, הודות לעליות, הן במספר המנויים והן בהכנסה ממוצעת ממנוי.

יו”ר ומנכ”ל גולן טלקום גיל שרון (מימין) ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. הכנסות החברות הגדולות נשחקו, צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן יו”ר ומנכ”ל גולן טלקום גיל שרון (מימין) ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. הכנסות החברות הגדולות נשחקו | צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן יו”ר ומנכ”ל גולן טלקום גיל שרון (מימין) ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. הכנסות החברות הגדולות נשחקו, צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן

למרות ירידה מצטברת בהכנסות, הרווח המצרפי של חמש חברות הסלולר עלה ב־21%. איך קרה הפלא הזה? רוב חברות הסלולר יישמו באימוץ מוקדם את תקן החשבונאות IFRS 15. כך לדוגמה פרטנר מציגה זינוק של 26.3% ב־EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) במגזר הסלולר. אולם בנטרול השפעת האימוץ המוקדם של התקן החשבונאי, השיפור ברווח היה מסתכם ב־15.1%.

את השיפור המשמעותי ביותר מציגות שתי חברות הסלולר הקטנות. ה־EBITDA של גולן טלקום זינקה ב־81% בהשוואה ל־2016, ושל HOT מובייל כמעט ב־200%. במובנים מסוימים HOT היא תמונת הראי של סלקום. בעוד ש־HOT נשחקת בתחום הטלוויזיה ומשתפרת בסלולר, סלקום מציגה שיפור בתחום הטלוויזיה והרעה בתחום הסלולר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות