אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארגוני הורים בארה"ב: יוטיוב מרגלת אחר ילדים בניגוד לחוק צילום: שאטרסטוק

ארגוני הורים בארה"ב: יוטיוב מרגלת אחר ילדים בניגוד לחוק

לטענת יותר מ-20 ארגוני זכויות צרכנים והורים, שירות הווידאו של גוגל אוסף מידע שיווקי נרחב על משתמשים בני פחות מ-13. הארגונים צפויים להגיש על כך תלונה רשמית לנציבות הסחר הפדרלית

09.04.2018, 14:29 | יואב סטולר

הורים בארה"ב זועמים על יוטיוב: לטענת יותר מ-20 קבוצות זכויות צרכנים והורים, שירות הווידאו של גוגל אוסף מידע אישי על ילדים מתחת לגיל 13, בניגוד לחוק המקומי.

קראו עוד בכלכליסט

"גוגל ממשיכה להגדיל את השירות המכוון לילדים בארצות הברית וברחבי העולם ללא כל סוג של הכרה בחוק ובאחריותו", אמר לניו יורק טיימס ג'פרי צ'סטר, מנכ"ל המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית. הארגונים צפויים להגיש תלונה רשמית לנציבות הסחר הפדרלית, בדרישה לעצור את איסוף המידע ולהעניש את החברה בהתאם לחוק.

תנאי השימוש ביוטיוב קובעים שמי שצופה בסרטונים מעניק לחברה אישור לאסוף נתונים על מיקום המכשיר שלו, הרגלי הגלישה, מספר הטלפון ופרטים נוספים. לטענת הקבוצות, מעקב שכזה מחייב פירוט נגיש מחוץ למסמך תנאי השימוש (שמנוסח בשפה משפטית ומשתמשים אינם קוראים אותו בדרך כלל) וצריך להיות כפוף לאישור הורי הילד הצופה.

אוספת מידע, גם על קטינים. יוטיוב, צילום: שאטרסטוק אוספת מידע, גם על קטינים. יוטיוב | צילום: שאטרסטוק אוספת מידע, גם על קטינים. יוטיוב, צילום: שאטרסטוק

לחברות מותר לאסוף מידע שכזה מקטינים כדי להציג להם פרסומות רלוונטיות, אך עדיין צריכות אישור הורים כדי להשתמש במידע למטרות פרסום ממוקד, בניית פרופיל צרכני וניתוח התנהגותי.

ליוטיוב יש פלטפורמה בה לא מתבצע איסוף מידע שכזה - אפליקציית Youtube Kids שנועדה ספציפית לילדים וזמינה בארה"ב בלבד. בפלטפורמה זו אין פרסום מבוסס תחומי עניין או שיווק מחדש של מידע שנאסף - כך לפי הגדרות הפרטיות של היישום אותם קבעה החברה עצמה. בסוף השבוע האחרון נודע שיוטיוב מתכננת לשפר את פלטפורמת קידס באמצעות מסנני תוכן אנושיים, שיימנעו הגעת תכנים פוגעניים או בלתי הולמים אליה.

אותם תכנים - ביניהם סרטוני ניאו-נאצים, פדופיליה, אלימות ותיאוריות קונספירציה למיניהן - הם מכה עבור יוטיוב, שכבר גרמה למספר מפרסמים גדולים להקפיא את הקמפיינים שלהם בשירות הווידאו. החברה מתקשה להתמודד עם התופעה ונקטה בכמה צעדים שיעילותם מוטלת בספק, כגון העלאת רף קבלת הרווחים מפרסום עבור ערוצים קטנים, מתוך מחשבה שכך תצומצם פעילות מפיצי התוכן הפסול. ואולם, המדיניות פגעה בכל הערוצים הקטנים בשירות, מה שהוביל לזעם ניכר בקרב מפעיליהם; בשבוע שעבר אף פרצה מפעילת ערוץ שכזה למשרדי יוטיוב ופתחה באש, לאחר שהערוץ שלה צונזר ונחסם.

תגיות