אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המופע של מארק צוקרברג בקונגרס צילום: ABC

המופע של מארק צוקרברג בקונגרס

מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית פייסבוק סיים להעיד אתמול בפני חברי הקונגרס. צוקרברג השיב לשאלות הנבחרים ודקלם מסרים ממלכתיים שנועדו לשקם את האמון בחברה ובו עצמו. "כלכליסט" ממפה את 10 הסוגיות הבוערות שעלו בעדות שנמשכה שעות ארוכות

12.04.2018, 06:50 | יואב סטולר

1. "אנחנו לא מאזינים לכם דרך המיקרופון של הסלולר"

צוקרברג הכחיש את הטענות לפיהן פייסבוק מאזינה למשתמשים דרך הטלפון הסלולרי, וכך גם טען לגבי מעקב החברה אחר מיקום המשתמשים. עם זאת, צוקרברג לא פתח את כל הקלפים ואמר כי ישנה אפשרות לשימוש במעקב מובנה בתוך מערכת ההפעלה של אנדרואיד, הפופולרית ביותר בעולם, ובחר להבטיח תשובה מלאה ומנומקת יותר לחברי הסנאט בהמשך. צוקרברג כנראה יודע גם הוא שפייסבוק משתמשת בעזרים שונים על מנת לנטר עוד מידע על משתמשיה, גם כשאלו מחוץ לאפליקציה או לאתר, אבל ידע שאסור שהדבר יוסרט ויוקלט יוצא מפיו. אפשרות כזו היתה מניבה לאותה הודאה, גם אם אכן תימסר במכתב בעתיד לסנאט, משמעות גדולה וכבדה הרבה יותר, שייתכן והיתה משנה את המגמה החיובית במניה בבורסה בניו יורק בעקבות העדות המרשימה של ילד הפלא של עמק הסיליקון.

קראו עוד בכלכליסט

2. "חשוב שאנשים ידעו מה נעשה עם המידע שלהם"

 

הסנטור לינדסי גרהאם שהשתתף בתשאול צוקרברג הציג בפני הנוכחים את תנאי השימוש ברשת החברתית בעותק מודפס. להדפסת העמודים היה אפקט דרמטי: הטקסט התפרס על פני עשרות עמודים קלובים במקלב משרדי גדול שאיחד את המסמך עב הכרס. כך המחיש הסנטור גרהם את היעדר השקיפות ואוזלת ידם של המשתמשים בניסיון להבין בכלל את הסכם השימוש שעליו הם חתומים. "מי יכול בכלל להבין את זה, מי קורא את זה". הסנטור ביקש לדעת מדוע פייסבוק לא מגלה למשתמשים את כל הדרכים שבהן נעשה שימוש במידע שלהם. צוקרברג השיב כי "זה חשוב שאנשים ידעו מה נעשה עם המידע שלהם. לכן בכל פעם שהם משתפים מידע, יש להם אפשרות לבחור מי בדיוק ייחשף אליו. לאורך השנים רצינו ליצור מדיניות פרטיות פשוטה שאנשים יוכלו להבין, כי אם המסמך ארוך מדי, אף אחד לא יקרא אותו". תרחיש שגוי ומוטעה שהתממש, כפי שהראו הסנטורים. עם זאת, בימים האחרונים עובדים בפייסבוק על עיבוד תנאי השימוש ועריכתם כך שיהיו פשוטים, מובנים, קריאים וקצרים יותר במטרה להגדיל את השקיפות בפני המשתמשים שאמונם במערכת נפגע בעקבות הפרשה.

מארק צוקרברג מעיד בקונגרס, צילום: רויטרס מארק צוקרברג מעיד בקונגרס | צילום: רויטרס מארק צוקרברג מעיד בקונגרס, צילום: רויטרס

3. "גם מדינות אוגרות מידע"

 

בעדותו של ראש הרשת החברתית הגדולה בעולם לא נשמעה התחייבות כלשהי לכך שמעתה, אולי בעקבות הסקנדל הנוכחי, לא עוד. בעתיד, וככל הנראה באופן שרק ילך ויגבר, ניתקל בסערות ופרשיות נוספות שיתמקדו במשאב הטבע המבוקש ביותר בעשורים הקרובים ‑ המידע. גם נכון להיום, החיבור עם אפליקציות צד שלישי מהווה מוקד בעייתי בכל הנוגע לאבטחה ושמירה על המידע הפרטי ככזה. זוהי סוגייה שתלווה את המשך הדיון הציבורי והחוקתי בתחום ותעמוד במרכזו של הטיפול בפרשייה הנוכחית. לא מדובר בעניין שנוגע רק לאפליקציות, אלא גם למדינות כמו סין ורוסיה חשודות בעם זאת, לא רק חברות ואפליקציות אלא גם מדינות. בעדותו אמר צוקרברג כי הוא מאמין ש"יש קבוצות שפועלות מטעם מדינות שאוספות ואוגרות מידע על משתמשים בכל רחבי העולם ובהם גם של אזרחיהן". צוקרברג אף הודה שיש חקירה שמתנהלת בנושא, כשנשאל ספציפית על סין ורוסיה, ושזו מתקיימת בנפרד מהפרשה המרכזית.

4. "נסכים לחקיקה שתחייב לקבל מראש את הסכמת הגולש לשימוש במידע"

 

מאז התפוצצה הפרשה מספר שבועות לפני החלתן של תקנות האיחוד האירופי לפרטיות ה־GDPR, עולה שוב ושוב הדיון על נחיצותה של חקיקה שתקבע, תגביל ותפקח על המתרחש במידע של הציבור והפרט שבו. בדברים שנשא עוד לפני העדות סירב להתחייב צוקרברג לכך שהחברה שלו תיישם את המדיניות המחמירה שניסחו בבריסל גם על צפון אמריקה והעולם כולו. עתה, בעדותו אמר צוקרברג כי פייסבוק תסכים לחלקים ממנה שיחוקקו בוושינגטון ויפוקחו על ידי רשות הסחר. "נסכים לחקיקה שתחייב אותנו לקבל מראש את הסכמת הגולש לשימוש במידע שלו". צוקרברג הצהיר שהוא מסכים לכך באופן עקרוני, אך אמר שנדרש דיון בפרטים של חקיקה שכזו. גם בנוגע להגבלת השימוש במידע של קטינים מתחת לגיל 16, שכיום חלים בארצות הברית עד גיל 13, אמר צוקרברג כי יש מקום לדון בדברים. על אף הניחוחות המרעננים של ניקוי אורוות שעלו מדבריו של צוקרברג בסוגיה, גם בנקודה זו התחמק המנכ"ל מלענות בישירות ובחר להגיד שהצוות שלו יעבוד על כך עם הסנאט.

5. "אנשים לא אוהבים פרסומות, אבל ממש לא אוהבים פרסומות לא רלבנטיות"

 

בדבריו מבקש צוקרברג להסיר מסדר היום את השיח על מכירת המידע מצד מפייסבוק לגורמי צד שלישי. המנכ"ל מסביר את משנתו כי לא מדובר בשום אופן במכירה של המידע, אלא בשיווק פרסומות שמתבסס על פיו. יש שיגידו שמדובר פה במקרה קלאסי של איך אומרים - "טומטו" או "טואמטו", אבל גם אם נבחר להתעלם מהעובדה שבשני המקרים המידע הוא משאב שנסחר – במקרה של אפליקציות צד שלישי ששואבות את המידע על אודותינו זה אכן מועבר אליהן. "למשתמשים יש אפשרות כבר היום להגביל את המידע שמשמש להצגת פרסומות. אנשים אולי לא אוהבים פרסומות, אבל ממש לא אוהבים פרסומות לא רלבנטיות", אמר צוקרברג. "אנחנו לא מציעים אפשרות לשלם כדי לא להציג פרסומות, כי אנחנו רוצים להציע שירות חינם לכולם. רק ככה אנחנו יכולים להגיע למיליארדי אנשים".

6. "אנחנו אחראים לתוכן שמתפרסם בפלטפורמה שלנו"

 

לא רק כלי, זה המסר שהעביר היום באופן די יוצא דופן צוקרברג בעדותו בסנאט כשהוא מתייחס לאופן שבו פייסבוק לוקחת אחריות על התוכן שמופיעה בה. במשך שנים התנזרה פייסבוק מלהגיד זאת בפומבי מתוך פחד מכובד המשמעות של הדבר כשכל אחד מכל מקום יכול לעלות כמות אינסופית של פוסטים, ועליהם לנטר ולנסן אותם. "אנחנו אחראים לתוכן שמתפרסם בפלטפורמה שלנו", אמר צוקרברג. עם זאת, צוקרברג דבק באמירה זו כי אין המדובר בפייסבוק במקרה כמו של מוציא לאור או גוף תוכן. "יש תוכן מסוים שאנחנו לא מתירים - תוכן, אלים, פורנוגרפיה. אנחנו לא רואים את עצמו כחברה שעוסקת בביטוי או צנזור פוליטי", משיב צוקרברג. המנכ"ל התייחס לטענות על הטיה פוליטית לכיוון הדמוקרטי בארצות הברית. "אני מבין מאיפה מגיע החשש הזה, כי פייסבוק פועלת מעמק הסיליקון. זו דאגה מוצדקת".

מארק צוקרברג בקונגרס, צילום: איי אף פי מארק צוקרברג בקונגרס | צילום: איי אף פי מארק צוקרברג בקונגרס, צילום: איי אף פי

7. אנחנו צריכים להיות גאים בכך שרוב המשתמשים מחוץ לארה"ב"

 

צוקרברג סירב להתייחס בעדותו אל פייסבוק כאל מונופול וכפר בחשדות בה ככזו או כחברה שגודלה מחייבת התערבות לטובת איזון השוק. על מנת להסביר מדוע שאלת היות החברה מונופול בארה"ב היא חסרת שחר, הדגיש צוקרברג כי הרוב הגדול של 2 מיליארד המשתמשים בפייסבוק הם מחוץ לארצות הברית. על כך אמר מייסד הרשת החברתית שהוא "חושב שאנחנו צריכים להיות גאים בכך". בנוגע לאפשרות של חקיקה שתתערב בתחום, אמר כי הוא "לא חושב שכל רגולציה היא בהכרח רעה, אך מסכים עם הדעה שכאשר מטילים רגולציה בענף מסויים, יש להיזהר שהרגולציה החדשה לא מחזקת דווקא את החברות הקיימות בענף ומקשה על מתחרים להיכנס לענף".

8. "צריך לא רק לבנות כלים, אלא לוודא שהם משמשים למעשים טובים ומועילים"

 

צוקרברג יצר כלי טכנולוגי רב־ עוצמה, ונדרש להתייחס לטענות נגד השימושים הפוגעניים ואף ההרסניים שמאפשרת הרשת החברתית.

"עשינו הרבה טעויות", הודה. "בעשור הראשון חשבתי שהאחריות שלנו היא לבנות כלים שיעצימו אנשים לעשות דברים טובים. מה שלמדנו עכשיו זה שאנחנו צריכים לקחת תפקיד יותר פעיל. לא רק לבנות כלים, אלא לוודא שהם משמשים למעשים טובים ומועילים".

9. "לא, זו שאלה פרטית"

 

בזמן שהוא ממשיך לצבור עוד ועוד הון בזכות הדרך שהגה וביסס להפיכת המידע על כל אחד ואחד לכסף, צוקרברג מבקש שפרטיותו שלו לא תיפגע. בצורה די פופוליסטית ביקש במתן העדות הסנטור דיק דרבין ממייסד פייסבוק לשתף את הנוכחים באיזה מלון הוא לן בעת הגעתו לבירה. "לא", השיב צוקרברג במבוכה.

דרבין הטיח בו כי "זו שאלה של פרטיות, וזה משהו שגם משתמשים בפייסבוק צריכים לצפות לו". בתגובה צוקרברג ביקש להזכיר שגם בפייסבוק ישנם כלים שמאפשרים למשתמשים לשלוט בתוכן שהם משתפים ובהגדרות הפרטיות שלהם.

10. השאלה שלא נשאלה

 

אחת המצלמות באולם הדיון קלטה את הדפים שנשא עמו מנכ"ל פייסבוק שהכין תשובה לשאלה שלא נשאל – האם יהיה מוכן להתפטר? אך האתגר לא הוצב בפניו, ולעולם לא נדע באיזה אופן היה בוחר להתחמק מתשובה. אולי היה "לוקח אחריות" או מדגיש שבפני החברה עומדים "אתגרים חשובים". או שאולי היה מוכן לספוג את המכה ולנטוש את החברה שייסד. מה שבטוח ‑ הוא הגיע מוכן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות