אאודי איטרון: סע לשלום, הסוללה בפנים

אאודי איטרון פורצת דרך: נוסעת 30 ק"מ רצוף בכוחו של חשמל בלבד, ולאחר מכן היא הופכת להיברידית בזכות המנוע החשמלי שמוסיף כוח זמין בכל רגע ובכל האצה. סוללה כבדה ממוקמת במרכז הרכב, ובמפתיע המשקל שלה הופך את הנסיעה למהנה ביותר

15.04.2018, 23:38 | תומר הדר

אף אחד לא קונה מכונית פלאג אין הייבריד כדי להציל את העולם. מי שקונה מכונית פלאג אין הייבריד, כלומר כזו שיש לה גם מנוע בנזין וגם מנוע חשמלי, קונה אותה כדי להציל את הארנק. ואולי גם את האגו. המכוניות האלו הן עלה התאנה של יצרני הרכב: עד שמישהו יציג מכונית חשמלית אמיתית וראויה, יש ליצרני הרכב מכוניות שמצוידות במנועי בנזין ולצדם מנוע חשמלי וסוללה, ממש כמו ברכב היברידי. ההבדל: הסוללה של הפלאג אין הייבריד מאפשרת למכונית לנסוע כמה עשרות קילומטרים נקיים לחלוטין. אחר כך מנוע הבנזין מתערב.

אאודי איטרון. ההגה קצת חסר חיים, אך הכוח תמיד זמין, צילום: תומריקו אאודי איטרון. ההגה קצת חסר חיים, אך הכוח תמיד זמין | צילום: תומריקו אאודי איטרון. ההגה קצת חסר חיים, אך הכוח תמיד זמין, צילום: תומריקו

כאן נכנסת לתמונה בעיה גלובלית עם מאפיינים מקומיים. מבחינה גלובלית, טכנולוגיה עולה כסף ולכן היא מגיעה קודם כל למוצרים יוקרתיים כמו אאודי. מבחינה מקומית, ישראל מספקת הטבות מס כדי לעודד את הטכנולוגיה. בעוד מס הקנייה הרגיל עומד על 83%, על רכבי פלאג אין הייבריד מוטל מס קנייה מופחת של 20%. הבעיה היא כמובן שהמס מוטל רק על הרכבים היוקרתיים, כלומר מי שיש לו כסף יכול לחסוך בהוצאות הדלק. אך מי שיש לו כסף אינו מוטרד מהוצאות הדלק.

אאודי A3 איטרון (Audi A3 e-tron) היא מכונית פלאג אין הייבריד. יש לה מזוודה גדולה שנכנסת בתא המטען, ולמזוודה יש כבל טעינה ארוך. בחומוס של כפר יאסיף אין עמדת טעינה ייעודית לרכב חשמלי, ולכן צריך לשרוף פול, שמן זית ובנזין כדי להגיע הביתה.

האיטרון היא בפירוש מכונית פורצת דרך. בעוד יצרני הרכב נוטים להטמיע את טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד היקרה רק בדגמים היוקרתיים והגדולים, אאודי בחרה להכניס כמה שיותר חשמל בכמה יותר דגמים. סוג של הכאה על חטא על רקע הביקורת שספגה החברה בעקבות מעורבותה בפרשת דיזלגייט ותרומתה להגדלת זיהום האוויר העולמי.

אאודי איטרון פנים הרכב אאודי איטרון פנים הרכב אאודי איטרון פנים הרכב

קלילות זורחת

חיצונית, האיטרון נראית בדיוק כמו כל אאודי A3 אחרת: מעט מיושנת, כי עבר זמן מאז הוצגה, אך בהחלט נאה. ההבדל מסתתר בחרטום: הסמל של אאודי זורח בצבע כחלחל. אפשר ללחוץ עליו, בעדינות כמובן. ואז יש שקע. ואז יש גם בעיה: זה שקע גדול, כמו של מזגן. הכבל כבד. צריך עמדת טעינה מיוחדת שמסוגלת לקבל כזה שקע. או להתחבר למזגן של מישהו, אך כנראה שלא, בחומוסייה צריכים מיזוג. A3 לא עושה סיפור מהיותה חשמלית: הכבל מתחבר, הסמל זוהר באור כחלחל, מצב טעינה, חשמל.

אאודי איטרון היא גם מכונית היברידית. היא גם מכונית חשמלית. היא גם מטען: אפשר להתחיל נסיעה לאחר טעינה במצב חשמלי "נקי", כשמנוע הבעירה הפנימית אינו מתערב בנעשה. הטווח הריאלי הוא כ־30 ק”מ בכוחו של חשמל בלבד, בהחלט מספיק כדי להגיע לעבודה ואולי בחזרה. לאחר מכן A3 הופכת היברידית: המנוע החשמלי עדיין מסייע למנוע הבנזין. אך מה שמפתיע הוא השלווה שבה הכל נעשה, והאגרסיביות המודגשת שבה איטרון פועלת. באאודי לא ממש צריכים לפתח פלטפורמה חדשה בשביל מכוניות כאלה, אפשר להשתמש בתיבת ההילוכים הקיימת. אפשר להשתמש במנוע הקיים. ואז להוסיף מנוע חשמלי. וכאן היופי: המנוע החשמלי חזק להפליא ומשתלב באופן הרמוני לחלוטין בפעילותו של מנוע הבנזין. הוא מחמיא לו, מוסיף לו כוח זמין בכל רגע ובכל האצה. זה מפתיע: אאודי A3 אינה בהכרח מכונית בעלת יכולות דינמיות גבוהות, אך האיטרון שונה: המנוע חשמלי לא סתם נכנס לתוך מכונית, אלא נכנס עם סוללה. הסוללה כבדה וממוקמת במרכז הרכב. במפתיע דווקא זה הופך את האיטרון למכונית יותר מהנה מאאודי A3 אחרות, שעיקר המשקל שלהן ממוקם מלפנים.

נוקשות ממוקדת

האיטרון עולה למרומי הכרמל מהכביש שמתחיל בגלידה של תל חנן. הגלידה פתוחה תמיד, הסירופ אדום. אאודי A3 טסה מתחת לגשרים שפעם הגנו על הנוסעים בכביש מאימת נפולת מקרוניות של מלט. מפעל נשר כבר לא שם, A3 ממוקדת להפליא. ההגה שלה עדיין קצת חסר חיים, אך הכוח תמיד זמין, התיבה תמיד מוודאת שההילוך הנכון יהיה מוכן לפעולה והכוח החשמלי מפיח חיים שבדגמים אחרים של ה A3 פשוט אין. אולי זה לא ידידותי לסביבה. אך זה כל כך כיף. עוד נקודה: Audi A3 e-tron נוקשה. יותר מהרגיל, כי יש לה גם סוללת חשמל לסחוב. לא נוקשה מעיקה, נוקשה ממוקדת.

אי שם בכרמל יש שקע טעינה, אצל חבר. לוח המחוונים עובר למצב חשמלי. כבל ההטענה יוצא מתא המטען. תא המטען קטן, יותר קטן מזה של A3 רגילה. זה בגלל הסוללה. ויש גם הכבל עצמו. תא הנוסעים הוא אאודי טהור ‑ איכותי, ומעט אינטימי. אך במכונית כל כך מתקדמת ניתן לצפות למערכת מולטימדיה טובה יותר. במכונית כל כך מתקדמת ניתן גם לצפות לקבל שורה ארוכה של תוספות, כמו מושבי עור, בלי לפתוח את הארנק ולשלם יותר. כפי שיצרני הרכב יודעים היטב שהכסף לטכנולוגיה נמצא אצל מי שיכול לשלם עבורה, כך הם יודעים גם שהכסף לפינוקים נמצא אצל מי שישמח לפתוח את הארנק.

בשורה התחתונה, אאודי איטרון לא תציל את כדור הארץ. כדור הארץ עדיין לא בשל להצלה, ורוכשי המכוניות החשמליות עדיין לא ממש בשלים להציל אותו. לכן צריך להעניק ערך מוסף לרכב החשמלי: להפוך אותו ליותר ספורטיבי, בעל יותר יכולות. איטרון היא בדיוק מה שהיצע דגמי ה־A3 הוותיק של אאודי צריך כדי לשמור על הגחלת. למעשה, מדובר ככל הנראה ב־A3 הרלבנטית, השימושית והטובה ביותר בהיצע.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
20% מס והמחיר עדיין 220000 ש"ח? כלומר ללא המס המחיר היה צריך להיות 183000 נכון?
אז איך יכול להיות שהמחיר בארצות הברית ששם המס על הרכבים הוא 2.5 אחוז המחיר שלו הוא 136000 ש"ח אחרי מס ו 132680 לפני מס ? כלומר עם המעמ המחיר שלו היה צריך להיות 155000 אז איך בישראל הגיעו ל 183000 עם מעמ ולפני מס ? לאן נעלמו להם כמעט 30,000 ש"ח ? יש מצב שהיבואן בישראל הוא מהסוג החזירי והוא לוקח לכיס שלו עוד 30 אלף ככה בחפיף?
רוברט  |  17.04.18
לכל התגובות