אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי הליסטריה: הסלטים חוזרים למנגל צילומים: יובל חן, עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

אחרי הליסטריה: הסלטים חוזרים למנגל

מכירות הסלטים חוזרות לצמוח ברבעון הראשון של 2018 לאחר שנפגעו בשל הירידה בצריכת הבשר ומשבר הזיהומים. הצרכן עדיין לא חזר להאמין בחומוס

17.04.2018, 08:12 | נורית קדוש

רגע לפני יום העצמאות, שוק הסלטים הארוזים יוצא מהמשבר שפקד אותו בשנתיים האחרונות, ולא בזכות החומוס הפופולרי, אלא דווקא בזכות סלטי הירקות. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מכירות סלטי החומוס עדיין מצויות במגמת ירידה לאחר משבר הזיהומים בסלטים שעבר עליו. המשבר החל עם גילוי זיהומים כמו סלמונלה בסלטים על ידי משרד הבריאות בקיץ 2016, ובעקבותיו, ירדו המכירות של כלל שוק הסלטים במשך שנתיים. אלא נראה כי מתחילת 2018 המגמה מתחילה להשתנות. ברבעון הראשון של השנה מכירות הסלטים הארוזים חזרו לצמוח, כשאת ההובלה תפסו סלטי הירקות, שנתפסים כבריאים יותר, בעוד מכירות החומוס המשיכו לרדת.

קראו עוד בכלכליסט

שוק הסלטים הארוזים כולל שני סוגי סלטים: חומוס וטחינה, על שלל סוגיהם; וסלטי ירקות, כגון חצילים, עגבניות וכרוב. היצרניות הבולטות בשוק הסלטים הן שטראוס עם המותג אחלה ואסם עם המותג צבר. הן פועלות לצד סלטי שמיר המייצרת את הסלטים תחת המותג הפרטי של שופרסל, סלטי מיקי ויצרנים קטנים נוספים. המשבר בשוק הסלטים הארוזים נבע מכמה אירועים. הראשון החל באוקטובר 2015, עם פרסום מחקר של ארגון הבריאות העולמי בנוגע לצריכת בשר מעובד. המחקר מצא ראיות חזקות לקשר בין צריכת בשר מעובד ומוצריו למחלת הסרטן, ופרסומו הוביל לצניחה חדה במכירות מוצרי בשר מעובד.

כפועל יוצא, גם צריכת הסלטים, שלרוב נלווית לרכישת בשר, נפגעה מהמחקר. הפגיעה התחזקה כשיצרניות הסלטים הגדולות מצאו עצמן לאחר כמה חודשים במרכזו של תחקיר שהציג ממצאים קשים מאוד לגבי איכות הסלטים והעמיק את הירידה בביקוש. בקיץ 2016, בזמן שנרשמו זיהומי סלמונלה בשוק המזון, גם שוק הסלטים התמודד עם כמה ממצאים של זיהום, בין היתר בטחינה גולמית של חברת הנסיך שהובילה לזיהום במוצרי סלטים נוספים המשתמשים בה כבסיס.

כך למשל, מכירות סלטי הירקות ירדו במחצית הראשונה של 2017 ב־7.1% ומכירות החומוס ירדו ב־2.4%. כלל הקטגוריה סבלה מירידה של 4.9% במכירות שהסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב־316 מיליון של בלבד. היצרניות השונות נקטו במהלכים שיווקיים שונים בנסיון לבלום את הירידות, כמו פיתוחי מוצרים חדשים ללא חומרים משמרים וסלטים מעושרים בטחינה. כתוצאה מכך, נחתמה 2017 עם ירידה קלה יותר (1.5%) במכירות שהסתכמו ב־632 מיליון שקל. הירידה ב־2017 נגרמה בעיקר מקטגוריית סלטי הירקות שמכירותיה ירדו ב־2.6% והסתכמו ב־322 מיליון שקל, בעוד מכירות החומוס ירדו ב־0.4% והסתכמו ב־309.6 מיליון שקל.

מימין: מנכ"ל שטראוס ישראל אייל דרור ומנכ"ל אסם איציק צאיג. שיוויון בחומוס, צילומים: יובל חן, עמית שעל מימין: מנכ"ל שטראוס ישראל אייל דרור ומנכ"ל אסם איציק צאיג. שיוויון בחומוס | צילומים: יובל חן, עמית שעל מימין: מנכ"ל שטראוס ישראל אייל דרור ומנכ"ל אסם איציק צאיג. שיוויון בחומוס, צילומים: יובל חן, עמית שעל

שינוי נוסף בקטגוריה התרחש במאזן הכוחות. בשנה שעברה חזרה שטראוס להוביל את שוק הסלטים, 14 שנה לאחר שאיבדה את ההובלה לאסם. ההובלה של הקטגוריה הושגה באמצעות סלטי הירקות, בעוד החומוס היה ונותר בשליטת אסם. אך ב־2018 נראה כי צבר ואחלה מתקרבים זה לזה: את 2017 חתמה אסם עם יתרון בקטגוריית החומוס, אולם ברבעון הראשון של 2018 נרשם כמעט שיויון — נתח השוק של חומוס אחלה של שטראוס הוא 42.8%, ואילו נתח השוק של צבר של אסם עמד על 41.7%. בתת־הקטגוריה של חומוס עם תוספות, ממשיכה אסם לשלוט עם 54.1% ב־2017 לעומת 29.9% לשטראוס.

תגיות