אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיפ"א מקבלת כתף קרה מהמערב - ופונה לסין; "הארגון הפך למותג רעיל" צילום: אימג'בנק, Gettyimages

פיפ"א מקבלת כתף קרה מהמערב - ופונה לסין; "הארגון הפך למותג רעיל"

בצל פרשת השחיתות, התאחדות הכדורגל העולמית מתקשה לגייס מעניקות חסות גדולות מאירופה ומארה"ב לטורניר המונדיאל שיתקיים ברוסיה בעוד חודשיים. פטריק נילי, לשעבר מאנשי השיווק הבכירים של פיפ"א: "הארגון אינו אטרקטיבי יותר ומעמדו ימשיך להישחק בשנים הבאות"

18.04.2018, 09:26 | שירות כלכליסט

ארגון פיפ"א וטורניר המונדיאל הם כבר לא סחורה חמה כל כך - לפחות במדינות המערב. הארגון מתקשה להשיג חסויות של חברות גדולות ('ספונסרים') מארה"ב ומאירופה לקראת המונדיאל שיתקיים ברוסיה בעוד כחודשיים, בין היתר על רקע פרשות השחיתות שנחשפו בפסגת הארגון בשנת 2015. הביקורת הגוברת באירופה ובארה"ב על השלטון של פוטין ודאי לא מסייעת להתאחדות הכדורגל העולמית בשיווק הטורניר.  

קראו עוד בכלכליסט

פיפ"א מחלקת את מעניקות החסות שלה לשלוש קבוצות - שותפות, מעניקות חסות למונדיאל ומעניקות חסות אזוריות-מקומיות. ה'שותפות' הן חברות הענק הבינ"ל שחתמו עם פיפ"א על הסכם החסות ברמה הגבוהה ביותר, לטווח ארוך, כולל כמובן המונדיאלים שבתקופת ההסכם.

קבוצת ה'שותפות' מונה 7 תאגידי ענק גלובאליים מרחבי העולם, הותיקות שבהן הן קוקה קולה, אדידס, ויזה, ויונדאי-קיה מוטורס. בשנה האחרונה הצטרפו לקבוצה זו גם חברת התעופה קטאר איירוויז, ענקית הזז הרוסית גזפרום (Gazprom) וחברת האחזקות הפרטית מסין וונדה (Wanda Group).

בקבוצה השנייה, של נותנות חסויות ראשיות לטורניר המונדיאל, פיפ"א מרגישה היטב את הכתף הקרה של המערב. נכון לעכשיו הצליח הארגון לגייס 5 חברות לקבוצה זו, מול 8 חברות שפרשו את חסותן על המונדיאל שנערך לפני 4 שנים בברזיל (מעניקות החסות זוכות לחשיפה בכל מגרשי הטורניר ובכל שידורי המשחקים).

מרשימה זו של תומכות מונדיאל נעדרות הפעם ג'ונסון אנד ג'ונסון וקונטיננטל האמריקאיות וקסטרול הבריטית. שלוש החברות בחרו לפני שנתיים שלא לחדש את הסכם החסות לקראת המונדיאל ברוסיה, בעקבות הדיווחים על השחיתות בארגון. מנגד, חברת מוצרי החלב השנייה בגודלה בסין, מנגיו (Mengniu), חתמה בדצמבר האחרון על הסכם חסות עם הארגון.

המונדיאל ברוסיה - בעוד חודשיים, צילום: אי פי איי המונדיאל ברוסיה - בעוד חודשיים | צילום: אי פי איי המונדיאל ברוסיה - בעוד חודשיים, צילום: אי פי איי

כתבות תחקיר שונות עסקו בשחיתות בהתאחדות הכדורגל העולמית והחשדות סביב הארגון הפכו בסופו של דבר לחקירה של ממש, אותה הובילו הרשויות האמריקאיות: בחודש מאי 2015 פשטו נציגי ה-FBI ורשויות החוק בשווייץ על משרדי פיפ"א במדינה ועצרו בבית מלון בציריך 7 בכירים בארגון. החקירה הובילה להגשת כתבי אישום נגד 9 בכירים בפיפ"א ו-5 שותפים עסקיים של הארגון. נשיא פיפ"א ספ בלאטר (שנחשד במעורבות בשחיתות) הושעה מתפקידו בעקבות הפרשה. במקביל נפתחה במדינות שונות חקירה עצמאית בחשדות לשחיתות בצמרת ההתאחדויות המקומיות.

פטריק נילי, לשעבר מאנשי השיווק הבכירים של פיפ"א, אמר בראיון ל-CNBC בתגובה לדיווחים האחרונים כי הפרשה שנחשפה לפני שלוש שנים מקשה על הארגון גם היום: "זה ברור למדי שפיפ"א הפך למותג רעיל, חברות חוששות היום לתדמית שלהן כך שאתה יכול להבין למה פיפ"א אינה בעמדה אטרקטיבית עבורן".

נילי עמד מאחורי החיבור בין קוקה קולה לפיפ"א וכן השתתף בשיווק חבילת החסויות של פיפ"א במונדיאלים של 1978 (בארגנטינה) ו-1982 (בספרד). לדבריו, "מעמדו של הארגון ימשיך להישחק בשנים הבאות והוא צריך לבחון אפשרות של שינוי שם המותג או תוכנית מותג חדשה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות