אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדרך להפוך לעיר ירוקה מתחילה במחזור פסולת אלקטרונית צילום: יחצ

הדרך להפוך לעיר ירוקה מתחילה במחזור פסולת אלקטרונית

בעוד שפסולת אלקטרונית מהווה כ-1% בלבד מהאשפה במשקי הבית, היא אחראית על כ-70% מגורמי הזיהום והרעילות הנובעים מפסולת ביתית. לכן, יש צורך שהרשויות המקומיות ידגישו את החשיבות במחזור הפסולת האלקטרונית, לנקוט בהסברה בבתי הספר ולדבר על הנזקים שהפסולת הזו עלולה לגרום

19.04.2018, 08:02 | אמנון שחרור

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות של אוכלוסיית אזרחי ישראל בכל הקשור לקיימות ומחזור, ורבים שמים דגש על חשיבה "ירוקה" בטרם הם זורקים פריט כלשהו לאחד מהפחים הייעודיים.

כאשר מדברים על החשיבות במחזור פסולת, לרוב הכוונה כנראה תהיה למחזור של בקבוקים וחומרי פלסטיק או נייר, ולמרבה הצער, המודעות למחזור פסולת אלקטרונית עדיין לוקה בחסר.

בעוד שפסולת אלקטרונית מהווה כ-1% בלבד מהאשפה הנוצרת כל שנה בישראל ממשקי הבית, היא אחראית על כ-70% מגורמי הזיהום והרעילות הנובעים מפסולת ביתית, מדובר בנתון בלתי נתפס. זיהום זה מחלחל לתוך האדמה, מפיץ גזים רעילים לאוויר כאשר אינו מטופל כהלכה, ובכך פוגע בנו, בני האדם, וכן בסביבה שלנו ובבעלי החיים. חשוב להבין שבכל הקשור למחזור פסולת אלקטרונית, בידי הרשויות השונות הכוח לשנות את המצב הקיים היום, להפוך למובילות דרך כירוקות וידידותיות לסביבה ולשמש דוגמא אמיתית לשינוי עבור רשויות שטרם התחילו בתהליך שכזה.

הפרדת פסולת, צילום: נמרוד גליקמן הפרדת פסולת | צילום: נמרוד גליקמן הפרדת פסולת, צילום: נמרוד גליקמן

עם כניסת החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני לתוקף בשנת 2014, הוחלט לראשונה על ידי המשרד להגנת הסביבה על הקמת שני תאגידי מחזור, אשר יתחרו ביניהם על ליבן של הרשויות. הדבר יצר גמישות ויצירתיות בהסדרי איסוף פסולת אלקטרונית ברשויות המקומיות, ומהווה ללא ספק בשורה מהפכנית עבור העוסקים בתחום. למעשה, הרשויות הן שקובעות מתי, כיצד ואיך תמוחזר הפסולת שברשותן ומי הוא השותף הראוי להן, וזוכות להסדרים המתאימים לכל אחת מהן "כחליפה" שנתפרה במיוחד עבורן, ובאופן אופטימלי בהתחשב במאפייניה הפיזיים והחברתיים של כל רשות, בין אם מדובר בקביעת אופן ותדירות האיסוף, ובין אם בעיצוב וקביעת מאפייני מכלי האיסוף.

מדובר בגופים אשר מטרתם לייעץ לרשויות השונות באשר לדרכי יישום שונות של החקיקה, ולהעמיד לרשותן את המימון ליישום ועיצוב ההסדר אותו קבעה הרשות לעצמה, לרבות הוצאותיו התפעוליות. כל זאת, על מנת שלא יישאו הוצאות המחזור על גבו של הציבור, מאחר ולמעשה כבר מימן את העלויות. מקורו של המימון הוא בהיטל על מוצרי החשמל והסוללות המושט על יבואני וייצרני מוצרים אלה. לאחר קביעת הדרכים ליישום החוק, אופן חלוקת התקציב ושיטת ההפעלה הינן באחריות הגוף המוכר שנבחר, בשיתוף מלא עם הרשות המקומית.

מאחר והאחראית הבלעדית על תחום איסוף הפסולת ומחזורה היא הרשות המקומית, אופן הצלחת התהליך תלוי אך ורק ברצון האמיתי של הרשות ומנהליה לראות בהצלחת יישום התוכנית. הצלחה זו תלויה באיסוף והעברת פסולת מחצרות וממוסדות הרשות אל תהליך המחזור של תאגיד המחזור הנבחר, וכן בהסברה וחינוך של הציבור לחשיבות הנושא.

על הרשויות להדגיש את החשיבות במחזור הפסולת האלקטרונית, לנקוט בהסברה בבתי הספר השונים, לדבר על הנזקים שהפסולת הזו עלולה לגרום, להציב מתקני מחזור ייעודיים לפסולת אלקטרונית, ליזום ולבצע ימי עיון והסברה, ולהנחיל את ערכי המחזור בקהילות שלהם. רק בצורה הזו, ישתנה המצב הקיים והמצער שמתקיים היום. חוסר המודעות לדרכים שבהן כל אחד ואחת מאתנו יכולים לתרום ולו מעט למען הסביבה הוא גורם מכריע לכך שמחזור פסולת אלקטרונית היום, ולאחר 4 שנים מאז שנכנס החוק לתוקף, הוא עדיין אינו מספק.

כך למשל, לא כולם מודעים לעובדה כי מוצבת בפניהם הזכות לבקש לפנות מכשיר חשמלי ישן, למשל מכונת כביסה, בעת התקנת מכשיר חדש בבית, על ידי החברה שממנה נרכשה. על החברה חלה חובה להעביר את המכשיר הישן לאחד משני תאגידי המחזור מוכרים בחוק, במטרה למחזרו. האינטרס להסברת עניין זה הוא גם של הרשות, מתוך התפיסה כי פחות פסולת מזהמת תועבר לחזקתה לטיפול, בצורה זו , המכשיר מגיע לידיים הנכונות ולטיפול כראוי, במקום להשליכו לרחוב. דוגמא נוספת לחוסר המודעות, היא העובדה שישנם גופים וחנויות שונות המציבות בפתחן מיכלי מחזור לסוללות. על הציבור לדעת באילו מקומות מדובר והיכן נמצאים, כך במקום שיזרקו הסוללות לפח "הרגיל", אשר בסופו של דבר הרעלים שלהן יחלחלו לאדמה, ימוחזרו בהתאם למצבן.

בשורה התחתונה, לנוכח העובדה כי קיימים בפני הרשויות השונות כל הכלים והאופציות על מנת להבטיח את הצלחת תהליך המחזור של הפסולת האלקטרונית, לא ברור מדוע עדיין המודעות בנושא אינה מספקת, הרשויות אינן עומדות ביעדיי המחזור, וכן, עדיין ישנן רשויות שאינן משתפות פעולה באופן מלא עם החלטות החוק, ואינן מתחילות את ההתקשרות עם אחד מתאגידי המחזור, מה גם שמדובר בהטבה כלכלית משמעותית עבורן על ידי צמצום עלויות כלכליות ישירות של הטמנה וסילוק פסולת מרשות הרבים . בסופו של דבר, מחזור פסולת, ואלקטרונית בפרט, אמורה להיות אינטרס של כלל הציבור בישראל, אך על הרשויות לסלול את הדרך עבור התושבים שלהן, ולהאיר בפניהם את הסיבות, החשיבות שבכך, וכן, את האפשרויות שיש בפניהם. לעיתים יופתעו לגלות שהדבר פשוט הרבה יותר ממה שחשבו, והתועלת והתרומה הסביבתית היא עצומה כמו גם הסיפוק שבשמירה על הסביבה שלנו, המעורבות הציבורית וההשפעה האדירה שיש לכך על התושבים ברשות.

הכותב הינו, מנכ"ל משותף במ.א.י, תאגיד מחזור אלקטרוניקה לישראל

תגיות