אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצים לעזוב את הסוכן? הוא יחויב להסביר את ההבדלים בדמי הניהול של הפנסיה צילום: עמית שעל

רוצים לעזוב את הסוכן? הוא יחויב להסביר את ההבדלים בדמי הניהול של הפנסיה

הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר מתכננת את המהלך במטרה להגביר את השקיפות בהליך שימור הלקוחות על ידי חברות הביטוח: ברגע שתהיה חובה להציג לחוסך בסימולציה מה צפוי להיות גובה הפנסיה שלו בהתאם לפערי דמי הניהול, יהיה קשה יותר למנוע ממנו לעזוב

23.04.2018, 21:31 | רחלי בינדמן

רק הבוקר (ב') פרסמה הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר חוזר חריף היוצא נגד התופעה בה סוכני ביטוח מקבלים טובות הנאה ממוסכים בתמורה להעברת לקוחות, והערב היא כבר הופיעה מול סוכני הביטוח בכנס השנתי של הלשכה באילת וחשפה את כוונתה להגביר את השקיפות בהליך שימור הלקוחות על ידי חברת הביטוח, שמנסה להניאם מלעזוב אותה. מעתה יצטרכו סוכני הביטוח להמחיש ללקוח שאותו הם רוצים לשמר איך תושפע הפנסיה הנוכחית שלו מגובה דמי הניהול, לעומת הנעשה בתוכנית החליפית.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי סלינגר, שצפויה לפרוש עוד חמישה חודשים, "במהלך חיי החיסכון הפנסיוני, קורים מקרים בהם ממליץ הסוכן ללקוח לנייד כספים ממוצר פנסיוני אחד לאחר, אם בגלל צרכים שהשתנו ואם בגלל תנאים טובים יותר המוצעים במוצר האחר. במקרים אלו נעשים לרוב מאמצי שימור מצד הגוף המוסדי ממנו מועברים הכספים, כאשר אותו הליך שימור, נעשה ללא בחינה מקיפה של צרכיו ומאפייניו של הלקוח ועלול להזיק ללקוח".

דורית סלינגר, צילום: צביקה טישלר דורית סלינגר | צילום: צביקה טישלר דורית סלינגר, צילום: צביקה טישלר

סלינגר אמרה כי "על מנת לשמור על האינטרס של הלקוח, בכוונתנו לקבוע שגם בעת ביצוע הליך השימור, הגורם המשמר יחויב בביצוע הליך שיווק פנסיוני מלא לרבות מסמך הנמקה שישקף ויסביר ללקוח מדוע שימור התוכנית הקיימת מתאים למאפייניו האישיים ולצרכיו". הממונה הוסיפה כי "אנו מאמינים כי אין טוב מהצגה ברורה ושקופה של השוואת המוצרים הפנסיוניים על מנת להבהיר ללקוח ולשקף לו את החיסכון והקצבה הצפויה וכדי להקל עליו לקבל את ההחלטה הנכונה מבין האפשרויות השונות המוצגות לו. בכוונתנו לקבוע חובת המחשה, במסגרתה, יוצגו השפעות עלויות דמי הניהול ועלויות הכיסויים הביטוחיים בתוכניות השונות המוצעות ללקוח".

שינויים אלו נועדו להגביר את המחויבות של הסוכן להליך השיווק הפנסיוני ולהבטיח שההמלצה שלו מותאמת למאפייניו וצרכיו של הלקוח הספציפי ומשפחתו ושללקוח ניתן מלוא המידע על מנת לכלכל את צעדיו.

החובה לחשוף את השפעת דמי הניהול כמו גם כיסויים ביטוחיים שאינם בהכרח דרושים ללקוח על גובה קצבת הפנסיה שלו עשויה כמובן להרתיע לקוחות מביטוחי המנהלים היקרים יותר לטובת קרן הפנסיה במיוחד בתקופה זו שבה מתומרצים הסוכנים לשווק ביטוחי מנהלים. אלא שהמטרה המרכזית של סלינגר היא למנוע ניסיונות לעצור חוסכים מלעבור לאחת משתי קרנות הפנסיה המוזלות דרך טענות לתשואת חסר ושירות גרועים. ברגע שתהיה חובה להציג לחוסך בסימולציה מה גובה הפנסיה שלו צפוי להיות בהתאם לפערי דמי הניהול, כמובן שיהיה קשה יותר למנוע ממנו לעזוב.

בלשכת סוכני הביטוח כנראה כבר פחות חוששים מסלינגר ולא היססו לתקוף אותה. נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד שנאם הערב הפנה לעבר הממונה דברים קשים המרמזים להיערכותה של הלשכה ליום שאחרי סלינגר כאשר לפי הערכות המועמדת המובילה להחליפה היא עורכת הדין מיה ליקוורניק. לדבריו, "תם העידן בו תשלחו חוזרים ואנחנו נתיישר; תם העידן בו סוכן הביטוח היה לשק חבטות. לא אתן לשום גורם לפגוע במעמדנו, בפרנסתנו ובמחויבות שלנו למען המבוטחים. הגיעה העת שנדע לדרוש את התשלום הראוי עבור שעות העבודה שלנו".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
כמה אדיוטי
את השימור צריך ל ב ט ל . לחלוטין. לא להגיד להם "שימור, אתם תעשו סימולציה". פשוט ל ב ט ל. מחלקות שימור רק מסרבלות את הניוד ומקשות על החוסך. הם משקרים בכל שיחה כדי לקבל את העמלה השמנה שהם יקבלו על השימור. לעולם אין לבטוח בהם. היתכן שסלינגר בוטחת בגונבי הדעת הללו? סימולציה היא אומרת. איזו מן סימולציה זאת תהיה? האם השימור יראה ללקוח שהתשואה אצלו רק 10% לעומת 20% במקום החדש?? ממש לא, המקום המשמר יסלף את הנתון הזה ככל שיוכל. רגע, האם סלינגר בכלל דורשת שתוצג תשואה בסימולציה של הדוח המשמר??? אם לא - זה מגוחך. תשואה תופסת יותר מדמי ניהול. זאת כל ילד יודע. ואם כן מוצגת - האם היא דורשת שהתשואה תהיה בהנחה של ה 4% הקבועים ולא מה שקרה בפועל?? רק היא ואלוהים יודעים. סלינגר רק מצדיקה על הביקורת עליה.
ה ירחם  |  25.04.18
6.
הבעיה היא לא הסוכנים הבעיה היא הציבור
סלינגר תוקפת את הבעיה מהכיוון הלא נכון. הבעיה בשוק הביטוח והפנסיה (ובכלל כל עולם הפיננסים) היא לא הסוכנים ה"תחמנים" או הבנקים או חברות הביטוח. התנהגותם היא התוצאה של הבעיה. הבעיה האמיתית היא הבורות והאדישות של הציבור הישראלי בנוגע לכל הקשור בעולם הפיננסי ובפרט ביטוח ופנסיה. ולכן, כל עוד לא יטפלו בזה מהשורש על ידי חינוך נכון בשילוב עם הנגשת המידע ופישוט ככל האפשר של המודלים הקיימים, זה לא ישתנה לעולם והציבור ימשיך להיות אדיש. אפשר להביא את הסוס לשוקת אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות.
יואב  |  24.04.18
5.
כמה לדעתכם באמת מבינים או רוצים להבין
אכן, התחום הפנסיוני הוא בעיה מחד, אולי העסקה החשובה ביותר שיבצע האדם מאידך על מנת באמת לבצע בחירה המבוטח צריך לעבור קורס שלם אולם, המקפחת מבקשת שהסוכן יהיה המורה לעיתים אף למי אינו מעוניין, מחנך, מתעד וזאת תוך כדי פגיעה ממשית בשכר הסוכן... אגב, מי חתומה על קבלת הרשיון של הסוכן כדאי מאוד היא גם מעט תחזק ותאמין בסוכנים
מודאג  |  24.04.18
לכל התגובות