אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכון האנרגיה מנסה לעצור בדקה ה-90 פגיעה בחברות הדלק צילום: עמית שעל

פרסום ראשון

מכון האנרגיה מנסה לעצור בדקה ה-90 פגיעה בחברות הדלק

בפניה לשרי האוצר והאנרגיה דורש מכון האנרגיה לבטל כל כוונה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק בטענה שמהלך כזה יפגע חברות הדלק וגם לא יועיל לצרכנים

24.04.2018, 15:16 | ליאור גוטמן

מכון האנרגיה והסביבה, הוא ארגון הגג של חברות הדלק השונות, שלח אתמול (ב') בלילה מכתב בהול למשרד האוצר שם הוא דורש להקפיא כל מהלך של הורדת מרווח השיווק ממכירת בנזין. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

במכתב, שממוען לשר האוצר משה כחלון ולשר האנרגיה יובל שטייניץ, דורש מכון האנרגיה לבטל כל כוונה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק בטענה שמהלך מסוג זה יפגע בהם עסקית מצד אחד ולא יועיל לצרכנים מצד שני.

מרווח השיווק הוא הפער בין מחיר הרכישה של הדלק מבתי הזיקוק למחיר המכירה בתחנות, והוא מקור הרווח של חברות הדלק ממכירת בנזין . מאחר שמדובר במוצר שבפיקוח ממשלתי, חלקו של מרווח השיווק הוא כ-10% ממחיר הבנזין (אוקטן 95, שירות עצמי), שהם כ-63 אג' ממחיר הליטר.

 יובל שטייניץ, שר האנרגיה, צילום: נמרוד גליקמן יובל שטייניץ, שר האנרגיה | צילום: נמרוד גליקמן  יובל שטייניץ, שר האנרגיה, צילום: נמרוד גליקמן

כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", משרדי האוצר והאנרגיה כבר מקדמים לתקופה הקרובה הורדה של מרווח השיווק בשיעור שינוע סביב 4 עד 6 אג' לליטר, ולמעשה הבוקר הצו בנושא כבר החל לרוץ בין המשרדים ל"סבב חתימות".

התזמון למהלך אינו מקרי - מחיר חבית הנפט (שהבנזין הוא תוצר זיקוק שלו) זינק החודש וההשפעה על המחיר בתחנות הדלק כבר מגיעה הבוקר ל10 עד 12 אג' לליטר. לפיכך, משרדי הממשלה ישמחו לצמצם את הנזק לבעלי המכוניות על ידי הורדת מרווח השיווק, מהלך שיקטין את ההתייקרות.

מכון האנרגיה מצידו טוען שהמדינה כבר מבצעת רפורמה בשוק הרכב, בין אם מדובר בהמרת כלי רכב כבד לשימוש בגז טבעי או בחשמל, או בכניסת מכוניות חשמליות, ולכן פגיעה בחברות הדלק אינה מחוייבת המציאות. למעשה, המכון מתריע ש"בנסיבות אלה יהיה זה בלתי סביר בעליל - ולעעמנו אף משולל סמכות - אם תתקבל כעת החלטה להפחית את מרווח השיווק", עם רמז עבר להגשת עתירה לבג"צ כדי למנוע את המהלך.

תגיות