אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראשונה: תוכנית למניעת נהיגה מסוכנת עקב שימוש בסלולר צילום: WP Tech

לראשונה: תוכנית למניעת נהיגה מסוכנת עקב שימוש בסלולר

עפ"י התוכנית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים,יבחרו אמצעים טכנולוגיים למניעת שימוש בסמארטפון. בהמשך יוענקו תמריצים לנהגים שיסכימו לאמץ את הפתרון הטכנולוגי

24.04.2018, 15:37 | תומר הדר

השימוש בטלפונים סלולריים למשלוח הודעות SMS, גלישה באינטרנט ועיסוק בתוכנות ניווט מגדיל את מידת הסיכון למעורבות בתאונת דרכים פי 10. כך עולה מדו"ח ועדת שפר לבחינת דרכים להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים עקב שימוש בסמארטפונים. 

הוועדה, שמונתה על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, היא הראשונה שעוסקת באופן ספציפי בהשלכות הקטלניות של שימוש בסמארטפונים. בראש הוועדה עמד האלוף במיל. נמרוד שפר וחברים בה ניצב (בדימוס) ברטי אוחיון, ד"ר עופר צלרמאיר, בני קידר, צחי רייכנשטיין וד"ר יעל הדר.

האתגר המהותי ביותר שניצב בפני חברי הוועדה היה איפיון ספציפי של סכנת השימוש בסמארטפון בנהיגה וכימות הבעיה וקיבוע הקשר שבין שימוש בסמארטפון לבין תאונות הדרכים. מסקנות הוועדה חמורות ואינן מותירות מקום לספק בכל הנוגע לשימוש בסמארטפון. כך, לפי הוועדה שימוש בטלפון נייד מגדיל את הסיכון לתאונה פי 10.

הפעולות הדורשות "משחק בטלפון", כלומר משלוח הודעות, גלישה אינטרנטית ועיסוק במערכת הניווט, הן הקטלניות ביותר. מעבר לכך, כל פעולה הקשורה בעיסוק בטלפון מעלה את רמת הסיכון - וככל שהנהג מרבה לשלוח מסרונים - כך סיכוייו להיות מעורב בתאונה גדלים באופן ישיר.

האלוף במיל. נמרוד שפר, ראש הוועדה, צילום: אתר חיל האוויר האלוף במיל. נמרוד שפר, ראש הוועדה | צילום: אתר חיל האוויר האלוף במיל. נמרוד שפר, ראש הוועדה, צילום: אתר חיל האוויר

כתוצאה מממצאים חמורים אלה קבעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תוכנית עבודה הדורשת קידום בחקיקה ואכיפה. התוכנית כוללת בחינה ובחירה באמצעים טכנולוגיים למניעה בפועל שימוש בסמארטפון. לאחר מכן תיבנה תוכנית תמריצים שתיועד לנהגים שיסכימו לאמץ את הפתרון הטכנולוגי כמו גם פעילות הסברה לגבי הטכנולוגיה החדשה.

מעבר לכך תפעל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גם להגברת אכיפה באמצעות קידום של חקיקה שתאפשר למשטרה "למשוך, במהירות נתוני גלישה ושיחות מטלפונים של נהגים היו מעורבים בתאונה כדי לדעת האם דעתם הוסחה, קביעת פסילות רישיון לנהגים שיתפסו מסמסים בנהיגה פעמיים במשך שנתיים, איסור על שימוש בטלפון סלולרי לנהגי רכב כבד ושימוש במערכות ניטור נהיגה בקרב נהגי רכב כבד, שיתריעו כאשר התנהגות הנוהג ברכב הופכת מסוכנת".

אילוסטרציה, צילום: ניצן סדן אילוסטרציה | צילום: ניצן סדן אילוסטרציה, צילום: ניצן סדן

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל: "מדובר בוועדה הציבורית הראשונה בישראל שבחנה לעומק את נושא הסמארטפונים והשפעתם על מצב הבטיחות בדרכים בישראל. לכולנו ברור, כי לשימוש היומיומי הגובר שלנו בנייד בנהיגה יש חלק מהותי על אופן הנהיגה שלנו והסיכוי שנהיה מעורבים בתאונה. בכל העולם ישנה בעיה לכמת את התופעה לכדי מספרים, אך אנו בחרנו לבחון את הנושא על אף החסר בנתונים הללו. כבר מ-2012 ישנה עלייה במספרי ההרוגים בכל שנה בעולם, והדעה הרווחת היא כי לסמארטפונים ישנו חלק בכך. הוועדה הגישה לנו דוח מפורט שבוחן את הנושא באספקטים שונים ואנו לקחנו את מסקנות הוועדה והמלצותיה ותרגמנו למסמך עבודה במטרה למנף ולפעול לקידום הטיפול בתופעה".

יו"ר הוועדה שפר הוסיף: "נושא הסמארטפונים ונהיגה הינו נושא לוקה בחסר מבחינת מידע בארץ ובעולם, דבר שהקשה ואתגר את הוועדה לא פעם. על אף זאת, אני חושב שהוועדה הצליחה לשפוך אור על נושא זה בתחומים השונים. אני מקווה שעבודת הוועדה והמלצותיה יתנו פתרון מעשי לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולגופים נוספים למגר את תופעת ההיפגעות משימוש בסמארטפונים בנהיגה".

תגיות