אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח פייסבוק: מחדל הפרטיות לא הבריח את הגולשים צילום: jokes

פרשנות

דו"ח פייסבוק: מחדל הפרטיות לא הבריח את הגולשים

פרשת קיימברידג' אנליטיקה אולי היתה המחדל החמור והבעייתי ביותר בהיסטוריה של הרשת החברתית, אך הדו"ח הרבעוני האחרון שלה מציג דווקא צמיחה במספר המשתמשים

26.04.2018, 10:56 | עומר כביר
בדו"ח הרבעוני האחרון של פייסבוק יש רק נתון אחד שאפשר ללמוד ממנו משהו מהותי על השפעת פרשת קיימברידג' אנליטיקה על עתיד החברה. ומה שהנתון הזה מלמד הוא חדשות טובות מאוד לפייסבוק.

קראו עוד בכלכליסט

הדו"ח שפרסמה הרשת החברתית אתמול, הראשון מאז התפוצצות הפרשה הקשה בתולדותיה, היה עוד דו"ח מצוין בשורה ארוכה של דו"חות מצוינים. ההכנסות זינקו ב-49% ל-11.4 מיליארד דולר, והרווח הנקי ב-63% ל-4.99 מיליארד דולר. אבל אי אפשר ללמוד יותר מדי מנתונים אלו על השפעת הפרשה, שנחשפה כשבועיים לפני תום הרבעון. אם יהיו לה הדים בדו"חות הכספיים, בדמות אקסודוס מאסיבי של מפרסמים, ניתן יהיה לשמוע אותם רק בדו"ח של הרבעון הנוכחי.

סיבה טובה לחייך. מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, צילום: בלומברג סיבה טובה לחייך. מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה | צילום: בלומברג סיבה טובה לחייך. מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, צילום: בלומברג

הנתון המעניין באמת, זה שיותר מכל יכול לתת אינדיקציה מוחשית ראשונה לתגובת השוק לפרשה הוא מספר המשתמשים הפעילים ביום. הסערה שהולידה פרשת דליפת המידע על 87 מיליון משתמשים הביאה לקמפיין, נוסף, שקורא למשתמשים למחוק את חשבון הפייסבוק שלהם. הקמפיין יצא לדרך כמעט עם תחילת הפרשה, כשהדיווחים עליו הגיעו לשיא בין ה-19 ל-21 במרץ. את מספר המשתמשים הפעילים ביום קבעה פייסבוק בדו"ח לפי ה-31 במרץ – כלומר, בשיאה הציבורי של הפרשה ואחרי שכבר עברו די ימים מתחילת הקמפיין כדי לאפשר למסריו לחלחל בצורה רחבה ולמשתמשים שאכן מעוניינים למחוק את חשבון הפייסבוק שלהם לעשות זאת. אם היתה לקריאות למחיקת חשבונות פייסבוק השפעה, היה אפשר לראות אותה בנתון זה.

הערכה: פייסבוק תפסיד מיליארדי דולרים בגלל מחדל הפרטיות חברת המחקר GBH צופה שפרשת קיימברידג' אנליטיקה תגרור הפסד של כ-3% מהכנסות הפרסום של הרשת החברתית. ואולם, הנזק התדמיתי שלה לא צפוי להבריח את המשתמשים בהמוניהם שירות כלכליסט , 2 תגובותלכתבה המלאה

ואולם, במקום ירידה במספר המשתמשים או אפילו קיפאון, סיפקה פייסבוק דווקא צמיחה. מספר השתמשים הפעילים ב-31 במרץ עמד 1.45 מיליארד איש. זהו גידול של 3.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017 (מספר משתמשים לא מושפע מתנודות עונתיות, ולכן הנתון הרלוונטי להשוואה הוא הרבעון הרציף, ולא המקביל). מדובר, למעשה, בגידול גבוה יותר מזה שרשמה פייסבוק ברבעון האחרון של 2017. מספר המשתמשים הפעילים בחודש, שמבוסס על כל מרץ, עמד על 2.2 מיליארד, גידול של 3.3% לעומת הרבעון הרציף (ושוב, קצב גידול גבוה יותר).

בשיאה של הפרשה הקשה, פייסבוק לא רק שלא הצטמקה או קפאה, היא גדלה ובקצב מואץ יותר. אבל אולי, אפשר להקשות, הגידול הוא ממדינות מתפתחות, שם ייתכן שהפרשה עוררה פחות הדים מאשר במדינות מפותחות? נכון, שיעורי הגידול הגבוהים ביותר במספר המשתמשים היומי נרשמו באסיה-פסיפיק (6%) וב"שאר העולם" (2.7%), אבל פייסבוק גדלה גם באירופה ב-1.8% ובצפון אמריקה בכחצי אחוז.

תגיות