אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפכת הסטרימינג לא עוברת בכיסם של האנשים שמאחורי השירים צילום: שאטרסטוק

פרשנות

מהפכת הסטרימינג לא עוברת בכיסם של האנשים שמאחורי השירים

אם חברות התקליטים לא ישתנו ויתחילו לתגמל כמו שצריך את הכותבים ושאר היוצרים באקוסיסטם המוזיקלית, הרנסאנס שמובילים שירותי הסטרימינג עלול לפגוע בתעשיית המוזיקה כולה

28.04.2018, 14:57 | הגר רבט
1. גלגל הצלה. חברות התקליטים עלצו השבוע לאחר שדו"ח הפדרציה למפיקי תקליטים (IFPI) מצא שהכנסות תעשיית המוזיקה עלו אשתקד ב-8.1%, והשלימו שנה שלישית ברציפות של צמיחה. שירותי הסטרימינג התגלו כגלגל הצלה לתעשייה והכנסותיהם זינקו ב-41%. הכנסות חברות התקליטים עדיין רחוקות מהסכומים האדירים של שנות התשעים, ועומדות על פחות מ-70% מההכנסות שנרשמו ב-1999.

קראו עוד בכלכליסט

שוק הסטרימינג בתנופה. ספוטיפיי, צילום: גטי אימג שוק הסטרימינג בתנופה. ספוטיפיי | צילום: גטי אימג'ס שוק הסטרימינג בתנופה. ספוטיפיי, צילום: גטי אימג

2. נתח מהעוגה. מנהלי חברות התקליטים הגדולות שחררו קרוב לוודאי אנחת רווחה, אך הצמיחה לא הגיעה לכיסי כל העוסקים בתעשייה. תשלומי התמלוגים הנמוכים עבור השמעות בשירותי סטרימינג, בהשוואה לתמלוגים עבור השמעות ברדיו או במקומות ציבוריים, מכווצים עוד יותר את חלקם של מי שהנתח שלהם בעוגת ההכנסות היה קטן גם כך.

3. חוסר היגיון. השיר "As Long As You Love Me" של ג'סטין ביבר זכה ל-34 מיליון צפיות ביוטיוב ול-38 מיליון האזנות בפנדורה כשיצא ב-2012. אך הפופולריות העצומה הזו זיכתה את כותב השיר אנדרה לידל בתמלוגים של פחות מ-500 דולר משני השירותים, כפי שאמר לאתר psmag. סכום עלוב ותוצר של חוסר ההגיון שמאפיין את תשלומי התמלוגים לכותבים, שהחוק האמריקאי מ-1941 מזכה ב-0.005 סנט עבור כל האזנה בודדת.

4. דימום קבוע. האמנים למדו איך להתמודד עם התשלומים הנמוכים מחברות הסטרימינג, בין אם באמצעות שמירה על זכויות הפצה, הכנסות מהופעות או מכירת מזכרות. אך אנשים כמו לידל שפועלים מאחורי הקלעים נמצאים במצב אחר לחלוטין. האשמה אינה בשירותי הסטרימינג, שבעצמם מדממים עשרות מיליוני דולרים בשנה ומעבירים את עיקר הכנסותיהם לחברות התקליטים.

5. חלוקת כוח. הכל תוצר של אותה בעיה מוכרת בתעשייה: שמירת עיקר הרווחים לחברות התקליטים והפרשת פרוטות בודדות ליתר השחקנים. אם חלוקת הכנסות זו לא תשתנה, חברות התקליטים עשויות להידרש לרכוש את זכויות השירים כדי להבטיח תשלום לכותבים - מצב שיגדיל את השליטה שלהן במוזיקה ויאפשר להן לבחור גם את המבצעים, בדיוק כפי שעושים אולפני הקולנוע ברוכשם זכויות לתסריט.

תגיות