אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עסקי הענן מצילים שוב את אמזון

פרשנות

עסקי הענן מצילים שוב את אמזון

למרות הדוחות הוורודים שפרסמה אמש ענקית המסחר המקוון וביצועיה הנדירים של חטיבת הענן - שהייתה אחראית על 73% מהרווח התפעולי ברבעון הראשון של 2018 - גם המתחרים מתחילים להגיב. בינתיים, אמזון על הגל אבל היא צריכה להתחיל לזוז יותר מהר כדי לשמור על המומנטום

27.04.2018, 11:17 | רפאל קאהאן
דוחות אמזון שפורסמו אמש (חמישי) היכו את תחזיות האנליסטים והביאו לזינוק חד במחיר המניה שאפילו התיקון שביצע כלפי מטה לאחר מכן לא הצליח למחוק. בסך הכל מניית החברה נסחרת כעת בכ-4% יותר מאשר מחירה לפני פרסום הדוחות, וזאת לאחר שעלתה בכ-7% מיד לאחר פרסומם. המשקיעים מרוצים, ג'ף בזוס מרוצה ודונלד טראמפ, שטוען שאמזון מזיקה לכלכלת ארה"ב, ככל הנראה לא ישתתף בחגיגה.

קראו עוד בכלכליסט

אבל הסיפור של הדוחות של אמזון אינו שחור או לבן. ניתוח של המספרים מראה שכמו ברבעונים עד כה, עסקי המסחר המקוון אינם מה שמניע את הרווחים. גם הפעם חטיבת הענן של אמזון, AWS, הייתה אחראית לכ-73% מהרווח התפעולי של החברה. מדובר בהיקף אדיר ביחס להיקף ההכנסות שהיא גורפת ושעומדות על כ-10% מסך כל ההכנסות של החברה.

אמזון לעומת זאת ממשיכה לדשדש. סביר להניח אפילו שללא עסקי הענן היא הייתה עשויה לגמור את הרבעון במצב הרבה פחות טוב, אולי אפילו ללא רווח ממשי. הבעיה של החברה היא שלמרות שיש לה יתרון אדיר בעסקי הענן בדמות 7 שנות פעילות, כמעט לבדה וללא מתחרים ממשיים, שרק החלו להחזיר מלחמה בשלוש השנים האחרונות, שוק המסחר המקוון השתנה מאוד בשנים האחרונות.

אבל המתחרות ובראשן מיקרוסופט לא נבהלות. בדוחות של מיקרוסופט שפורסמו במקביל החברה דיווחה על עלייה של כ-93% בעסקי הענן שלה לעומת עלייה קבועה של כ-40% אצל אמזון. קצב גידול עליו היא שומרת בשנים האחרונות. גם IBM וגוגל משקיעות לא מעט בתחום. אמזון אמנם מצליחה לגייס לקוחות ארגוניים כבדים כמו משרד ההגנה האמריקאי או בנקים וענקיות תעשייה, אך היא עדיין לא נמצאת בשוק הזה מספיק זמן. במקביל, חברות כמו אורקל או IBM משנסות מותניים וסוגרות אט-אט את הפער בקצב הגידול.

ג ג'ף בזוס. ותודה לענן ג

הכניסה של אמזון לתחום החנויות הפיזיות עם רכישת הול פודס היתה ההודאה שלא ניתן לבסס עסקי קמעונאות על מכירה מקוונת בלבד. ישנם צרכנים שמעוניינים להגיע בעצמם לחנות ולרכוש פיזית את המוצרים. הדבר נכון שבעתיים בתחום המזון, ההתמחות של הול פודס, והתחום שאותו בזוס רוצה לשבש כעת. אמזון השיקה לאחרונה שירות משלוחים מהיר עד הבית בקול תרועה ומתנסה בתפעול של חנויות ללא קופאים עם יוזמת אמזון גו.

היא גם השילה מעצמה שומנים. מספר העובדים שלה הצטמצם מ-566 אלף לכ-563 אלף. אמנם עדיין מדובר באחוז קטן, אך פיטורים של 3,000 עובדים נחשב כמהלך נרחב. זאת ועוד, במקביל סמנכ"ל הכספים שלה הודיע שמחיר מנוי הפריים, מועדון הלקוחות שמקנה גם גישה לשירותי התוכן שלה, יעלה מ-99 דולר לכ-119 דולר. הסיבה לכך, לדבריו, היא ניסיון לצמצם את העלויות. הפקת תוכן הוא עסק יקר, ולא מן הנמנע שבעתיד היא תעדיף לרכוש אותו מנטפליקס או מחברות מדיה מאשר לממן אותו בעצמה.

עם זאת ישנם כ-100 מיליון מנויים שמשלמים עבור שירות פריים וככל שהזמן עובר מספרם צפוי לגדול. אמזון גם הבינה שצרכני כל העולם מהווים מקור טוב להכנסות. היא הוסיפה אפשרות לראות את מחירי מוצריה בעשרות מטבעות מקומיים ברחבי הגלובוס וביניהם בשקלים ישראליים. במקביל לכך וולמארט וקמעונאיות הענק האמריקאיות לא קופאות על שמריהן. הראשונה אף ככל הנראה צפויה לרכוש את פליפקארט ההודית שמחזיקה את אתר המסחר המקוון הגדול ביותר בהודו במהלך שעשוי להזיק מאוד לאמזון.

אמזון פריים, צילום: שאטסטוק אמזון פריים | צילום: שאטסטוק אמזון פריים, צילום: שאטסטוק

וולמארט ניסתה עד כה את כוחה בארה"ב וקנדה. אך היא הבינה שכדי להכות את היריבה, היא צריכה לנדוד מחוץ לאיזור הציד המסורתי שלה. היא כבר רכשה את Jet.com, אתר סחר מקוון שדומה לאמזון לפני כשנתיים בכ-3.3 מיליארד דולר, אבל למרות שזה סייע לה להישאר רלוונטית, היא הבינה שכדי להשיב מלחמה שערה היא תיאלץ לבצע מהלך גדול יותר. כעת עם פליפקארט היא תקבל שני יתרונות מהותיים - האחד גישה ישירה לשוק האסייתי והשני מערכת מסחר מקוון משופשפת שניתן להרחיב לפעילות גלובלית בקלות.

אמזון גם הבינה שקמעונאות, כעסק, לא תאפשר לה להתרחב מהר מספיק. זאת הסיבה שאחרי מחשוב ענן, החברה החלה לגשש את דרכה בשני מישורים אחרים, שירותים פיננסיים וביטוחי בריאות. את המהלך הראשון היא מבצעת בסיוע ג'יי פי מורגן, את השני היא יזמה ביחד עם ברקשייר האת'ווי של וורן באפט. בסופו של דבר נראה שהאסטרטגיה העסקית של בזוס מזכירה יותר מכל את זו של עליבאבא, שגם היא החלה להרחיב את שירותיה לשלל תחומים מקבילים.

לא ברור עד כמה התרחבות עסקיה של אמזון בעולם תסייע לה להגדיל את שולי הרווח בעסקי הקמעונאות. העלויות של אחזקת מחסנים ומרכזים לוגיסטיים עשויים להיות לה לרועץ אם תבצע את המהלכים מהר מדי. זאת ועוד, נהלי העבודה וההעסקה של אמזון לא עומדים תמיד בקנה אחד עם החוק המקומי של המדינות שבהן היא פעילה כמו בגרמניה, שם היא נאלצת להתמודד עם ועדי עובדים חזקים.

עם זאת, סביר להניח שלא זה מה שיפריע למחיר המניה שלה להמשיך ולגדול כפי שהיה עד כה. בשנה וחצי האחרונות היא הצליחה לחצות את רף 1,500 הדולרים, מה שמייצג עלייה של כ-30% ביחס למחירה בסוף 2016. כדי לסבר את האוזן, מדד S&P 500 ירד בתקופה המקבילה כמעט ב-1%. האימפריה של בזוס תמשיך ככל הנראה לגדול והוא ימשיך לכהן בראש רשימת האנשים העשירים בעולם, זאת אומרת אם הוא לא יהפוך לשאנן. זה עולם מסוכן בחוץ, והמתחרים מתחילים לבצע מהלכים שעשויים לשנות את המציאות הוורודה של הרבעון האחרון.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הרגת אותי עם ההשוואה לצמיחה של מיקרוסופט.
לעניין מיקרוסופט, כשיש לך 3 לקוחות ואתה מוסיף עוד 3 אתה יכול לטעון "שצמחת ב100%". ברור לך שזה כלום? חברת הענן של אמזון היא חברה עם מליוני לקוחות שצומחת ב40% נונסטופ. מיקרוסופט כל כך מאחורה, שהיא לא מספיקה להגיע לאבק של אמזון כדי לאכול אותו.
נקרע מצחוק  |  28.04.18
1.
רכישת הולפודס- טעות פטלית והזדמנות מצוינת לשחקנים חדשים
זה לא היה נכון לנסח זאת שאי אפשר לבסס את עסקי הקמעונאות רק על האונליין, יש מודלים שעובדים יפה מאוד רק באונליין ראה: אוקדו- באנגליה, פראש-דירקט בניו-יורק, פיפוד- בשיקגו יש להם בעיות אחרות כמו יכולת להתעצם והוצאות תפעול גבוהות במיוחד אבל האונליין גם במזון הוכיח עצמו.. ולהערכי זה גם ישבש את מודל הסופרמרקטים .... כמו ש אמזון שיבשה את מודל הרשתות ענק ב אי-קומרס
יזם  |  27.04.18