אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם ישיבה בתנוחת החירום במטוס באמת מצילה חיים במקרי התרסקות?

סודות הטיסה

האם ישיבה בתנוחת החירום במטוס באמת מצילה חיים במקרי התרסקות?

תנוחת הישיבה עוררה כמה וכמה תיאוריות קונספירציה, ביניהן שבמקום להציל חיים, היא מבטיחה מוות מהיר וחיסכון תשלום פיצויים מצד חברות התעופה. ואולם, ניסויים ותחקירי תאונות הראו שלהד"ם: תנוחת ההתרסקות מצילה חיים, ומשפרת משמעותית את סיכויי ההישרדות

05.05.2018, 07:56 | ניצן סדן
מקרי חירום בטיסה הם סיטואציה מפחידה במיוחד: הצוות יעשה כל שביכולתו כדי להנחית את המטוס בשלום, אך ליתר ביטחון יבקש מהנוסעים לעבור לישיבה בתנוחת החירום. הכוונה היא לישיבה כפופה, כשהידיים מגוננות על הראש והרגליים צמודות זו לזו.

קראו עוד בכלכליסט

ישנן הרבה תיאוריות בנוגע לאפקטיביות של הישיבה הזו, חלקן מורבידיות במיוחד: בעבר נטען שישיבה כזו נועדה לדאוג שהנוסעים ישבו במקומם ולא יתרוצצו בהיסטריה במטוס; שמטרתה להגן על מצב השיניים, כדי שיהיה קל לזהות את קורבנות ההתרסקות; ושישיבה במצב זה אפילו מעלה את הסיכוי למוות, כדי שחברות תעופה לא יצטרכו לשלם הוצאות טיפול רפואי לניצולי התרסקויות. ואולם, כל הטענות הללו התגלו כשגויות: ישיבה במנח חירום אכן מצילה חיים במקרי התרסקות.

תנוחת חירום תנוחת חירום תנוחת חירום

למשל, בהתרסקות טיסה 92 של חברת בריטיש מידלנד בקגסוורת', אנגליה ב-1989: 47 נוסעים נהרגו, 74 נפצעו ואילו 79 שרדו כמעט ללא פגע - רובם ישבו בתנוחת החירום. מטוס קל פרטי התרסק באוסטרליה כשעליו 16 נוסעים; כולם ישנו בשעת ההתרסקות, פרט לאחד - שהתעורר, עבר לישיבת חירום - וניצל. גם נוסעי טיסה 1549 של יו אס איירווייז, שהונצחה בסרט "נס על ההדסון" ניצלו בין היתר, הודות לתנוחת החירום האמורה. ניסוי שנערך ב-2012 כלל התרסקות מכוונת של מטוס שנשא דמויות אדם שנשאו חיישנים, כשאחת ישבה במצב רגיל כשהיא חגורה, אחת ללא חגורה והשלישית במנח התרסקות; הניסוי לימד שהאחרונה היתה שורדת את ההתרסקות, בעוד השתיים האחרות לא.

מצילה חיים? ועוד איך מצילה חיים? ועוד איך מצילה חיים? ועוד איך

לתעשיית התעופה לקחו שנים לשכלל את שיטת הישיבה. למשל, בעבר הונחו נוסעים שאחזו בתינוקות להניח אותם על רצפת המטוס ולהצמיד אותם אליה - מה שהתברר כטעות קטלנית לאחר כמה מקרי התרסקות. כיום השיטה המקובלת נחשבת ליעילה והבטוחה ביותר, בהתחשב בנסיבות.

בשורה התחתונה, קל לראות שתנוחת ההתרסקות לא נועדה לשרת צרכים של חברות תעופה – אלא להציל את חיי הנוסעים. יש כמה וכמה גרסאות לתנוחה ויש חברות תעופה שמנחות את הנוסעים לאחוז במושב שלפניהם, ואפילו להתכופף ולהגיע לעקבים. דבר אחד בטוח: עדיף להישמע להנחיות הצוות במקרי חירום, כדי לשפר את סיכויי ההישרדות שלכם.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
ההתכדרות או הרכינה -מקטינה את ההיפגעות והנזק ומגדילה את סיכויי ההישרדות
ברור שכן , אך לא בכל מקרי וסוגי התאונות הטוטליות . בתגובה ל-1 כותרתו מטעה, כי הוא מסכים עם הנאמר - וההסתייגות שלו שהרווח בין המושבים צר. איני מבין למה ציין רק את אל על דווקא, כאשר המרווחים במחלקת תיירים לפי תקן IATA המקובל ומאושר בכל החברות
אורי  |  05.05.18
לכל התגובות