אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה החלה בהפקעת אלפי דונם בשרון למסילת הרכבת צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

המדינה החלה בהפקעת אלפי דונם בשרון למסילת הרכבת

בעלי קרקע פרטיים קיבלו לאחרונה הודעות על הפקעת אדמותיהם לצורך סלילת המקטע הצפוני של המסילה המזרחית שיעבור בין היתר בחדרה ובכפר סבא. תלונתם: "המדינה מציעה פיצוי זעום של עשרות אלפי שקלים לדונם"

01.05.2018, 07:00 | ענת דניאלי

חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) החלה בימים האחרונים בתהליך הפקעת אלפי דונם של קרקעות פרטיות בשרון לטובת הקמת המקטע הצפוני של המסילה המזרחית, מחדרה עד מחלף ג'לג'וליה. תוואי מסילת הרכבת המלא יעבור מחדרה בקצה הצפוני עד לוד בקצה הדרומי.

קראו עוד בכלכליסט

ב־27 בפברואר פרסם שר התחבורה ישראל כץ הודעה על הפקעת הקרקעות, ובימים האחרונים החלו לקבל בעלי הקרקע, ובהם בעלי מאות דונמים באזור חדרה, את ההודעות לבתיהם. בסך הכל צפויה ההפקעה להתבצע בשטחים המוניציפליים של כפר סבא, חדרה, פרדס חנה־כרכור, ג'לג'וליה, טירה, טייבה, קלנסוואה והמועצות האזוריות מנשה, לב השרון, דרום השרון ועמק חפר. ההפקעה מבוצעת מתוקף תוכנית תשתיות לאומית (תת"ל 22), והמסילה המזרחית מקודמת בשפלה המזרחית. אורכה של המתוכנן של המסילה כ־65 ק"מ, ושטחה של התוכנית כ־10,700 דונם. בין היתר צפויה התוכנית לחבר את הערים טירה, טייבה ואלעד לראשונה לרשת הרכבות, ולהוסיף לחדרה, כפר סבא וראש העין תחנת רכבת שנייה.

בהודעת שר התחבורה לבעלי הזכויות מסוף פברואר נכתב: "בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות, וזאת כנגד מסירת החזקה בה. התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע ישלח בתוך 60 ימים מיום פרסום הודעה זו אל חברת נתיבי ישראל". על פי ההודעה, יחלו עבודות הביצוע של המסילה בטווח של שמונה שנים. התוכנית למסילה אושרה בדצמבר 2012, כך שבעלי הזכויות יכלו לתבוע פיצוי על ירידת ערך הקרקע בתוך שלוש שנים מאישורה, בשל שינוי ייעודה.

שטח פתוח בכפר סבא. התוכנית צפויה להוסיף לכפר סבא תחנת רכבת שנייה, צילום: אוראל כהן שטח פתוח בכפר סבא. התוכנית צפויה להוסיף לכפר סבא תחנת רכבת שנייה | צילום: אוראל כהן שטח פתוח בכפר סבא. התוכנית צפויה להוסיף לכפר סבא תחנת רכבת שנייה, צילום: אוראל כהן

עו"ד יפעת בן אריה, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה וליטיגציה במשרד עו"ד צבי שוב, סיפרה ל"כלכליסט" כי לא מעט בעלי זכויות הופתעו מההודעה שנשלחה לבתיהם: "לא מעטי בעלי זכויות באזור חדרה התבשרו על ההפקעה במכתב שנשלח אליהם, וזאת בהפתעה שכן הם כלל לא ידעו על אישור התוכנית בשטחם". לדבריה, לפי נתונים ראשוניים שקיבל משרדה מבעלי הקרקע, "מוצע לשלם להם פיצוי זניח של עשרות אלפי שקלים לדונם, שהוא פיצוי נמוך בראייתנו ורחוק מלהיות פיצוי ריאלי המשקף את שווי הקרקע האמיתי". עוד היא מסבירה כי דרישה לפיצויי הפקעה ניתן להגיש לכל המאוחר בתוך שבע שנים מיום תפיסת החזקה בקרקע, "לפיכך מומלץ בהקדם הניתן לנקוט הליכי תביעת הפקעה לקבלת הפיצויים, כאשר ישנם יתרונות רבים בניהול תביעות פיצויי הפקעה (להבדיל מתביעות ירידת ערך), שכן פסיקות בתי המשפט והוראות הדין בנושאי הפקעות יותר ליברליות.

עו"ד יפעת בן אריה, צילום: ליאת מנדל עו"ד יפעת בן אריה | צילום: ליאת מנדל עו"ד יפעת בן אריה, צילום: ליאת מנדל

"כך למשל המחוקק יצר מנגנונים שתכליתם להתחשב בזכויותיו הקנייניות של בעל הקרקע שעדיין שרירים וקיימים כגון חובת הרשות לתת הודעה אישית על הפקעה, כמו גם הטבות מס בהפקעות על פיהן המס המוטל על פיצויי הפקעה הוא מחצית מהמס הרגיל. על כן נראה כי קיימת עדיפות ברורה כדי לתקוף את הודעות ההפקעה במסגרת תביעות פיצויי הפקעה. יצוין כי יש גם מקרים בהם ניתן להתנגד לתפיסת החזקה באורח חד־צדדי על ידי הרשות ועוד".

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: ”במסגרת ההפקעות המבוצעות לפרויקט המסילה המזרחית, מציעה נתיבי ישראל פיצוי לבעלי הקרקעות המופקעות בהתאם להוראות החוק והפסיקה. יתרה מכך, לפנים משורת הדין, במסגרת הפקעת המקרקעין, החברה נותנת אפשרות לבעלי הזכויות פיצוי המשקף את שוויין של קרקעותיהם, כפי שהיה במועד אישורה של תת”ל 22. זאת בין היתר לאור סמיכות הזמנים בין אישורה של תת”ל 22 לביצוע הליכי ההפקעה”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



51 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

51.
המסילה המזרחית.
המסילה המזרחית תשרת את כל תושבי עמק חפר והשרון המזרחי כולל את הישובים טירה, טיבה, קלנסוה,בקה אל גרביה וזמר.חבל רק שלא מקימים תחנת רכבת באיזור בת חפר יד חנה וקיבוץ בחן.הישובים האלה צמחו בשנים האחרונות ואנשי התיכנון של רכבת ישראל אפילו לא יודעים זאת.בכל מקרה הקו המזרחי יוריד עומסי תנועה מהכבישים וגם את כמות התאונות.אינשאללה.
יואל פרידג'ון  |  03.12.18
50.
המסילה המזרחית תפתור הרבה בעיות במקרה של תקלות בקו החוף
ותשמש מנוף כלכלי נדלני לתושבי הישובים לאורך המסילה. שבעצם משתמשת בקרקע ששיכת למדינה כי שם עבר התוואי הישן של המסילה המזרחית די צמוד לכביש 6. החשיבות של הקמת המסילה רבה מאוד ואת זה יבינו תושבי האזור לכשתקום מחדש המסילה שתשמש את רכבות המשא בציר עוקף מסילת החוף ועל הדרך תשמש רכבות נוסעים לדרום עוקפי גוש דן. חבל רק שהמסילה הזאת תהיה פעילה באיחור של כ10 שנים עד שתהיה שימושית.
איליה  |  05.05.18
49.
כמו תמיד - צריך גם וגם וגם וגם
רבים מתעדפים הרחבת כביש, תוואי שונה וכו' על חידוש המסילה המזרחית. לדעתי זה לא עניין של תעדוף - צריך לעשות הכל במקביל. או במילים אחרות - להתחיל להזיז את התחבורה הציבורית! קווי חשמליות, למשל, הם פתרון מצויין ברדיוס של 20-50 ק"מ מת"א. דמיינו קו חשמלית שנוסע לצד כביש 553, כביש 57 או כביש 4. קווים כאלו יכולים להגיע לתחנות מקשרות למטרו תת-קרקעי אמיתי שצריך להיות ברדיוס של 20-30 ק"מ מת"א. הכל צריך להתבצע במקביל. לעשות רק רכבת "כבדה" באיזורים פחות מיושבים עם תחנות שמצריכות הגעה ברכב - זה לא פותר כלום.
יגאל  |  03.05.18
לכל התגובות