אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על מי מנוחות: העסק החכם נותן שקט נפשי לתאגידי המים צילום: צביקה טישלר

על מי מנוחות: העסק החכם נותן שקט נפשי לתאגידי המים

חיישני הצפה, קריאת מוני מים מרחוק, ניטור סביבתי ואיתור זיהומים הם רק חלק מהכלים שמאפשרים לספקי המים לזרום אל עולם מתקדם

01.05.2018, 10:37 | אפרת אלוני, בשיתוף בזק
כל כך הרבה דברים יכולים להשתבש כל הדרך אל מי השתייה בברזים שלנו. 56 תאגידי מים שונים הפועלים ברחבי הארץ, עסקים מיומנים המספקים את שירותיהם לרשויות המקומיות בקריאת מונים, בתחזוקת הצנרת, בטיפול בתשתיות ובביוב - חווים זאת היטב על בשרם, ומבינים את גודל האחריות ואת הצורך לעמוד בסטנדרטים גבוהים ומחמירים במיוחד.

בעולמות הדיגיטל של היום, מסתבר – זה פשוט הרבה יותר. כשהאינטרנט של הדברים (IOT) מאפשר תקשורת פשוטה ורציפה עם כל מה שמסביבנו, כל מה שצריך לעשות זה פשוט לתת לו לנהל את הדברים.

עבור תאגיד המים מי חדרה, הביאה מערכת הניהול החכם של בזק שדרוג משמעותי אחרי תקופה ארוכה: "בתחילת דרכו של התאגיד, יצאנו במכרז מקיף לכל מערכות האבטחה והבקרה בחברה", מספר דביר רזניק, האחראי על ביטחון ומחשוב בתאגיד. "בחרנו במי שבחרנו, ובמשך שנים הוצאנו מיליוני שקלים על מערכת שמהר מאד התיישנה, נתנה פתרונות חלקיים, הייתה מורכבת לתפעול ותחזוקה והותירה אותנו עם עלויות גבוהות. חיפשנו פתרון אחר, יעיל ובעלות הגיונית יותר – ובחרנו במערכת של בזק, שהיא פשוטה להפעלה, זולה יחסית ונעימה.

"בשלב הראשון החלטנו לנטררק את משרדי החברה.אבל מהר מאוד ראינו שזה עובד עבורנו מצוין – המצלמות, חיישני התזוזה והטמפרטורה – ואז גילינו שקיים עולם ומלואו של חיישנים – רשימה מלאהשל ציוד שיכול לתת לנו מענה מקיף במתקנים.

האפשרויות אכן מרובות: המערכת של בזק מציעה מגוון רחב של חיישני הצפה, קריאת מוני מים מרחוק, לחצני מצוקה, ניטור איכות הסביבה לזיהוי זיהום אוויר, כמו קרינה ודליפת גז, מצלמות לניטור מצבים בנושא אבטחה וביטחון, זיהוי כניסת רכבים מורשים למתחמים ועוד. "עברנו למתקן לסליקת ביוב", מספר רזניק, "והוספנו גם חיישן הצפה – בניגוד לחיישנים אחרים שהיינו משתמשים בהם עד כה, חיישן הצפה הוא מאד פשוט ומאד יעיל. ברגע שיש חריגה קלה בגובה המים הוא נותן התראה ומונע את הקטסטרופה הבאה, פתרון מושלם בעלות נמוכה. ראינו שהמערכת עובדת נהדר ופרסנו אותה בכל 15 המתקנים שלנו.

בניגוד למערכת הקודמת, מדגיש רזניק, שהייתה קשה לתפעול עצמאי ככל שהלכה והתיישנה, "כאן יש לנו שירות 24/7, מסביב לשעון ממש, בלי שאנחנו ישירות נצטרך לעקוב ולטפל בחיישנים. אם מתעוררת בעיה אנחנו מדווחים בזמן אמת, במיקום מדויק ותגובה מדויקת ומהירה.

• זורמים עם הקידמה

"עולם התשתיות, בעיקר תשתיות המים, מוביל בעולם בתחום הטכנולוגי" – מזכיר שי פרץ, מנכ"ל תאגיד מי חדרה, "ואנחנו יצואנים גדולים מאד של טכנולוגיות בתחום הזה. השימוש בטכנולוגיות מאפשר לנו לנהל נכון את כל המורכבות הזו, ומה שיפה הוא שעל אותה מערכת ממש ניתן תמיד להוסיף אפליקציות נוספות ולאסוף מידע בדרכים שונות ומגוונות, הכל בהתאם לצרכים שמתעוררים אצלנו. מה שנקרא, 'לזרום' עם הטכנולוגיה הלאה, לאורך שנים".

אבל לא רק הטכנולוגיה והמחיר הן שהכריעו את הכף, מבחינתו של פרץ: "היתרון בבזק הן אמינות, זמינות, איכות שירות – חשוב לקבל שירות מחברה שהיא לא רק גדולה, אלא גם יודעת לתת גב בזמן אמת. תקלות תמיד קורות, ודאי בתחום מורכב כמו תשתיות, השאלה איזה מענה מקבלים כשקורה משהו".

ומה הלאה? "מדובר במערכת שליטה ובקרהלכל דבר", אומר רזניק, "ואנחנו מתכננים לקחת אותה שלבאחד קדימה, למערכות מתקדמות של עיר חכמה שישולבו במערכת שלנו. המטרה היא להגיע לממשק מלא של כל מדדיהמים והביוב, באמצעות מערכת אחת גדולה ומקיפה. זו בעצם מערכת קבלת החלטות בלחיצה אחת - המנכ"ל יכול לראות בכל רגע נתון איפהיש תקלה, איפה כדאי להחליף צנרת ואיפההכל זורם כמו שצריך, על מי מנוחות".

שירות המים והביוב לתאגידי המים, חשוב לציין, הוא חלק מתוך eco system שלם בתחום ה-IOT, המכיל פתרונות מותאמים לעסקים ולעיריות - ומנוהלים באופן אוטומטי בזכות מערכת שליטה ובקרה מרכזית. בסופו שלדבר, משרתים הפתרונות החכמים לא רק את העסקים אלא גם את העיריות – עם פתרונות לשיפור תהליכי תפעול, התייעלות מתמשכת ואף שקיפות ושיתופיות עם התושב והלקוח. והצרכן? הוא, בשורה התחתונה, מרוצה יותר מכולם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות