אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרגולציה החדשה בבנזין לא מתגלגלת אל הנהגים:  פז, דור אלון וטן יקטינו הנחות ללקוחות צילום: גיל נחושתן

הרגולציה החדשה בבנזין לא מתגלגלת אל הנהגים: פז, דור אלון וטן יקטינו הנחות ללקוחות

משרדי האוצר והאנרגיה הודיע שלשום על הקטנת מרווח השיווק של חברות הדלק ב-4.7 אג' לליטר, ו-3 החברות הודיעו שהצו עלול להקטין את הרווחים שלהן ולכן צפויה פגיעה בצרכנים

01.05.2018, 12:53 | ליאור גוטמן

הודעת משרדי האוצר והאנרגיה על הקטנת מרווח השיווק של חברות הדלק עלולה להישאר בקופת החברות. שלשום בלילה הודיעו המשרדים על קיזוז 4.7 אג' ממחיר הבנזין, מה שהיה אמור להוריד את מחיר המוצר (אוקטן 95, שירות עצמי) לטובת בעלי המכוניות.

קראו עוד בכלכליסט

מרווח השיווק הוא הפער שבין מחיר רכישת הבנזין על ידי חברות הדלק לבין מחיר המכירה שלו בתחנות. במילים אחרות, זה מקור ההכנסות של חברות הדלק ממכירת בנזין שבפיקוח (אוקטן 95 בשירות עצמי).

הבעיה בתיאוריה הזו היא שכשני שלישים ממחיר ליטר בנזין הוא למעשה מס, רכיב בו המדינה לא נגעה כדי לא לפגוע בהכנסותיה. בנוסף, עוד כרבע ממחיר הליטר מיוחס לתמחור הבינלאומי של הבנזין שמקורו בחבית הנפט. למעשה, כל עוד תרשם עלייה במחיר חבית הנפט - מציאות שלמדינת ישראל אין שום השפעה עליה - מחיר הבנזין ימשיך לעלות. ולכן, התוצאה נכון להבוקר (ג') היא שבעוד שהמדינה הורידה לחברות הדלק את מרווח השיווק, מחיר הבנזין עלה ולכן כבר מתחילת מאי נרשמה התייקרות במחיר הליטר של 11 אג', ועד לרף חדש של 6.46 שקל לליטר.

תחנת תדלוק של פז, צילום: שאול גולן תחנת תדלוק של פז | צילום: שאול גולן תחנת תדלוק של פז, צילום: שאול גולן

ההנחות ללקוחות יעלמו

ומה לגבי חברות הדלק? חברת טן מדווחת הבוקר על השינוי הרגולטורי החדש, וטוענת ש"שינוי במרווח השיווק כאמור, עלול לפגוע ברווחיות החברה". עוד היא מדגישה
ש"החברה יישמה ומיישמת צעדים להקטנת השפעות אלו ובכללם צעדי התייעלות וחיסכון, הקטנת הנחות וכו'". במילים אחרות חברת טן, שהייתה אחת מחברות הדלק הבולטות שהעניקו הנחה על מחיר הבנזין המפוקח, כבר מודיעה שההנחות הללו עלולות להעלם, כלומר הפוך ממה שמשרדי הממשלה ניסו לעשות. חברת טן אינה שחקנית בולטת בתדלוק ציי רכב, ולכן קיזוז ההנחות המדווח מכוון בעיקר לכיסו של הלקוח הפרטי.

בסביבת החברה מחדדים בשעות הערב שבהמשך לדיווח שיצא לבורסה לקוחות מזדמנים יקבלו ככל הנראה "חסינות" מקיזוז הנחות. לגבי לקוחות פרטיים שמחזיקים מנוי או לקוחות בציי רכב החברה שוקלת קיזוז הנחות ברמה שטרם נקבעה.

גם פז ודור אלון דיווח אתמול על פגיעה אפשרית בלקוחות. דור אלון הודיעה כי "לשינוי במרווח השיווק עלולה להיות פגיעה מהותית לרעה על רווחיות החברה", כאשר "החברה ממשיכה לבחון את ההשפעות הצפויות על פעילותה כתוצאה מהפחתת מרווח השיווק, תוך בחינת הצעדים האפשריים להקטנת השפעות אלו ובכללם נקיטת צעדי התייעלות וחיסכון, הקטנת הנחות ללקוחות, הפחתת דמי השכירות במתחמי התדלוק וצעדים נוספים".

חברת פז, שאף מחזיקה אחד משני בתי הזיקוק בישראל, דיווחה גם היא במקביל ש"ההחלטה והצו צפויים לפגוע לרעה בתוצאותיה הכספיות של החברה", כאשר בכוונת פז לפעול למזעור "הפגיעה האמורה באמצעות הפחתת הוצאות השיווק בפועל, לרבות הפחתת הנחות, הורדת דמי השכירות, והקטנת עלויות תפעוליות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
נתח רווחים מנימלסטי
תכנסו פעם ממה בנוי מחיר הדלקים. תבינו שאין כל כך משחק ומבטיח לכם שאין לי שום רווח או קשור בדרך זו או אחרת לחברות הדלק. שורה תחתונה מי שרצה לתת הנחות נתן ומי שלא נאלץ לתת הנחה, זה תרם בשוליים באזורים שסובלים מהעדר תחרות והמחיר שמוצג הוא המחיר הסופי ואין עליו הנחות. אם באמת רוצים להוריד מחירים שרשות המיסים תפחית את הבלו, או שתפסיק לקחת כפל מס. כיום הבלו מרכיב שני שליש ועל המוצר הסופי עוד מעמ הכוונה מע"מ על בלו (מס על מס).
אזרח  |  01.05.18