אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בשל שיבושים בנמל אשדוד: 4 חברות ענק עוברות לחיפה צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

בשל שיבושים בנמל אשדוד: 4 חברות ענק עוברות לחיפה

חברות אמריקאיות וסיניות הודיעו שספינותיהן עוברות לקבל שירות בנמל הצפוני. הסיבה לעומס בנמלים, לפי התעשיינים: העובדים במחוזיאדה

02.05.2018, 06:58 | ליאור גוטמן

השיבושים השוטפים שפוקדים את נמל אשדוד בחודש האחרון מבריחים את לקוחות הנמל אל נמל חיפה. ל"כלכליסט" נודע שארבע חברות ענק הודיעו בימים האחרונים שהן מעבירות את ספינותיהן לנמל הצפוני, מתוך אמונה ששם ייזכו לשירות מהיר יותר. החברות הן Cosco, Yang Ming, MSC ו־Evergreen.

קראו עוד בכלכליסט

על השאלה האם על המעבר מנמל אשדוד לנמל חיפה אחראים שיבושי העובדים או החלטה פרטנית של הסוכן המקומי של כל חברה אין תשובה אחידה, אולם בפועל גם בסביבת נמל אשדוד מודים שנטישת הספינות מתרחשת בתקופה שבה חסרות ידיים עובדות בנמל, מה שמסיט את הלקוחות לנמל חיפה.

עוד טוענים שם שחלק מהמטענים כלל לא היו אמורים לעבור דרכם מלכתחילה, ובמענה לפניית "כלכליסט" הוסבר שזו החלטה של סוכן שאולי נוח לו להסביר שיש שיבושי עבודה. מנגד, גם בנמל יודעים לספר שהרוחות לא שקטות, ובימים האחרונים חלק מהמשמרות הסתיימו עם תפוקת עבודה חסרה.

נמל אשדוד. השיבושים מבריחים את הלקוחות, צילום: אוראל כהן נמל אשדוד. השיבושים מבריחים את הלקוחות | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד. השיבושים מבריחים את הלקוחות, צילום: אוראל כהן

לפי התאחדות התעשיינים, שני הנמלים סבלו בחודש החולף ממחסור בעובדים משום שאלה פקדו את המחוזיאדה, תחרות הספורט של ההסתדרות. הנהלת נמל חיפה ניסתה למנוע יציאה של עובדים למשחקי הספורט, אולם נכשלה בעקבות חוות דעת משפטית שמדובר בחלק מתנאי העבודה השוטפים בנמל.

האם הספינות החדשות שיגיעו לנמל חיפה יובילו בהכרח לשיפור כלכלי במצב הנמל? לפי התאחדות התעשיינים התשובה היא לא. חלק ממפעלי התעשייה מתמודדים בימים האחרונים עם עומס עבודה שפוגע באספקת הסחורות, כאשר חלק מהם מתחיל להרים ידיים ולפנות לקבלת עזרה מקצועית מהתאחדות התעשיינים. "כלכליסט" שוחח עם בעלי מפעלים שטוענים שהם על סף סגירת המפעלים וקווי הייצור בשל חוסר יכולת לקבל מטענים או סחורה שהוזמנה מראש.

למעשה, חלק מהאוניות מחכות ימים שלמים מחוץ לנמל בהמתנה לפריקת משא, כאשר מי שמשלם את העלות העודפת הוא התעשיין. בנמל חיפה אישרו שיש עומס וטענו שכל עובדי הנמל כבר חזרו מהמחוזיאדה.

ברקע הדברים, כ־250 עובדי סקטור התפעול בנמל אשדוד מתכוננים לבחירות בזק למציאת יו"ר חדש. כפי שפורסם השבוע ב"כלכליסט", הבחירות נכפו על העובדים בהוראת ההסתדרות כשנה וחצי לפני המועד הרשמי שבו היו אמורות להתקיים. הסיבה הרשמית היא סכסוכי עבודה פנימיים בוועד, אולם עובדים בנמל מספרים שמדובר בניסיון לקבוע עובדות בשטח לפני חזרתו האפשרית של אלון חסן.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "בעקבות עומס על הרציפים בנמל אשדוד, של אוניות מהקווים מצפון אירופה והקו מהמזרח, החליטו מנהלי הקווים באופן נקודתי, לחלק את הפקידות בנמלים. החברה מתגברת את היקפי הצוותים על מנת לתת מענה לעומס".

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
ל-4: אתה צודק באלף אחוז !
נמל אשדוד/חיפה/אילת/מספנות בהחלט יכולים לספק את הביקוש ל-10 שנים הקרובות, וניתן להרחיב אותם בהתאם לצורך. זו החלטה פופוליטית לגמרי של שר התחבורה כדי לשבור את הוועדים ! השאלה אם המחיר המטורף של בניית הנמלים החדשים(מילארדי $) שווה את זה???
משה הרואה את הנולד  |  03.05.18
10.
כל מי שמכיר את תחום הנמלים יודע: שלשני נמלי ענק חדשים אין כלל צורך!!!
שני הנמלים החדשים נבנים בהשקעת עתק של מילארדי דולרים, והם מיותרים. הנמלים הקיימים פשוט ייקרסו טוטלית. נמל אשדוד/חיפה/אילת/מספנות בהחלט יכולים לספק את הביקוש, וניתן להרחיב אותם בהתאם לצורך.
דני החזאי  |  03.05.18
לכל התגובות