אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תביעה של 2 מיליארד דולר נגד טסלה: "העתיקה רכיבים מהמשאית שלנו" צילום: טסלה

תביעה של 2 מיליארד דולר נגד טסלה: "העתיקה רכיבים מהמשאית שלנו"

חברת המכוניות החשמליות ניקולה מוטור טוענת כי המשאית הגוררת של טסלה כוללת שורה של פריטים שמקורם בדגם וואן של התובעת - שנחשף לציבור חצי שנה לפני הסמי של טסלה

02.05.2018, 10:51 | שירות כלכליסט

המשאית החשמלית של טסלהעדיין לא מתקרבת לשלב הייצור, אך אב הטיפוס גורר את החברה לבית משפט: חברת המכוניות החשמליות ניקולה מוטור (Nikola Motor) הגישה תביעה של 2 מיליארד דולר נגד החברה, בטענה כי עשתה שימוש פסול בפטנטים רשומים שלה בדגם המשאית הגוררת (סמי טריילר) שהשיקה בסוף השנה שעברה.   

קראו עוד בכלכליסט

טסלה השיקה את המשאית הגוררת שלה (Tesla Semi) בחודש נובמבר 2017. הפרויקט החל כבר בינואר 2016, בהובלתו של ג'רום גילן, המנהל הקודם של תוכנית מודל ה-S של טסלה. גילן היה בעברו בכיר בדיימלר, שם היה אחראי על פיתוח הדור החדש של משאיות מדרגה 8 - משאיות כבדות במשקל של מעל 1.5 טון.

ניקולה מוטור מפתחת מכוניות ידידותיות לסביבה והמשאית הגוררת שהשיקה בשנה שעברה, הניקולה וואן (Nicola One), מתבססת על הנעה משולבת של חשמל ומימן. בסכסוך בין הצדדים טמון גם היבט אירוני למדי, שכן גם התובעת וגם הנתבעת קרויות על שמו של אותו אדם - הממציא הדגול ניקולה טסלה.

l

בתביעה שהוגשה אתמול באריזונה (שם החל כבר שלב הניסויים במערכות של משאית טסלה) טוענת ניקולה מוטור שטסלה העתיקה כמה מהמאפיינים של המשאית שלה, אותה חשפה לציבור במאי 2016. לפי התביעה, טסלה העתיקה בין היתר את חלון המעטפת של המשאית שלה, את מיקומה הייחודי של דלת הנהג וכן את המרכב האווירודינמי של המשאית.

בתחילת נובמבר העבירה ניקולה לטסלה מכתב דרישה להפסקת פעילות לצמיתות (cease-and-desist) – וכן דרישה ספציפית לדחות את השקתה של המשאית. המכתב הציג פריטים שונים במשאית החשמלית של טסלה הדומים לפריטים במשאית המתוכננת של התובעת ( שנחשפה כאמור בהשקה שנערכה חצי שנה מוקדם יותר). טסלה לא הגיבה למכתב והמשאית שלה נחשפה באירוע ההשקה שערכה ב-16 בנובמבר.

למעלה: דגם וואן של ניקולה; למטה: דגם סמי של טסלה (צילום מתוך כתב התביעה - מובא במרקטווטש), צילום: צילום מסך מתצהיר בית המשפט למעלה: דגם וואן של ניקולה; למטה: דגם סמי של טסלה (צילום מתוך כתב התביעה - מובא במרקטווטש) | צילום: צילום מסך מתצהיר בית המשפט למעלה: דגם וואן של ניקולה; למטה: דגם סמי של טסלה (צילום מתוך כתב התביעה - מובא במרקטווטש), צילום: צילום מסך מתצהיר בית המשפט

ניקולה טענת שהשקת המשאית של טסלה "גרמה לבלבול בשוק" ופגעה ביכולת שלה למשוך משקיעים ושותפים. הסכום הנדרש בתביעה קרוב לסכום הזינוק שנרשם בשווי השוק של טסלה לאחר השקת המשאית. דובר טסלה אמר בתגובה כי " ברור לגמרי שלתביעה הזו אין שום סיכוי" (טסלה צפויה לפרסם הערב לאחר נעילת המסחר את דוחותיה לרבעון הראשון).

לפי התחזיות של טסלה, דגם הסמי ייכנס לייצור מסחרי במהלך 2019 ומשלוחים ראשונים יצאו ללקוחות בשנת 2020. החברה כבר קיבלה שורה של הזמנות מכמה לקוחות גדולים, כולל וול מארט, פפסיקו ו-UPS. טסלה מציעה גרסת "מייסדים" למשאית, שמחירה יחל ב-200 אלף דולר. המחיר הבסיסי של הטסלה סמי שטווח הנסיעה שלה בין טעינה לטעינה יעמוד על 500 מייל (כ-800 ק"מ) יעמוד על 180 אלף דולר, המחיר ההתחלתי של הגרסה עם טווח הנסיעה הקצר של 300 מייל (כ-450 ק"מ) יעמוד על 150 אלף דולר.

ניקולה מוטור הודיעה בינואר השנה כי היא מתכננת להקים מפעל באריזונה בהשקעה של 1 מיליארד דולר. בהודעה נאמר כי היא קיבלה מעל 8,000 הזמנות למשאית הגוררת שלה ושהיא צופה להתחיל בייצור מסחרי בשנת 2021.

המתיחות בין החברות עמדה מאחורי הסרקזם שנכלל בהודעה מפתיעה שפרסמה ניקולה מוטור בחודש שעבר. החברה החליטה על החזרת התשלומים הראשונים שקיבלה מהלקוחות, עם התחיבות שמקומם בתור המזמינים יישמר, והדגישה בהקשר זה את ההבדל בינה לבין 'חברות אחרות': "חדשות נהדרות! כל תשלומי ההזמנות יוחזרו ב-100% ואתם לא תאבדו את מקומכם בתור. אנחנו לא משתמשים בכסף שלכם לתפעול העסק שלנו. אנחנו רוצים שכלם ידעו שלעולם לא השתמשנו בדולר אחד מהפיקדונות שלכם על מנת להפעיל את החברה כפי שחברות אחרות עושות", נאמר בהודעה של ניקולה.

אלון מאסק יזם טסלה , צילום: רויטרס אלון מאסק יזם טסלה | צילום: רויטרס אלון מאסק יזם טסלה , צילום: רויטרס

תגיות