אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דלהי מלאבס: קונפליקטים ישראליים מגיעים לתערוכה בהודו

דלהי מלאבס: קונפליקטים ישראליים מגיעים לתערוכה בהודו

דרורית גור אריה, האוצרת הראשית של מוזיאון פתח תקווה לאמנות, מספרת על תערוכה ישראלית המוצגת בניו דלהי ובה קונפליקטים במרחב הישראלי שמתחברים לסוגיות במרחב ההודי

07.05.2018, 08:19 | רעות ברנע

"היה לי חשוב להביא גם את היופי וגם את הפצעים", אומרת דרורית גור אריה, האוצרת הראשית של מוזיאון פתח תקווה לאמנות, על תערוכה גדולה של אמנות ישראלית שהמוזיאון מציג בגלריה הלאומית לאמנות מודרנית בניו דלהי עד תחילת יוני.

גור אריה אצרה את התערוכה, "To the End of Land", עם אור תשובה, והיא כולל מגוון עבודות, ממיצבים ועד וידיאו, של 19 אמנים ישראלים עכשוויים מובילים. מוזיאון פתח תקווה לאמנות נפתח במתכונתו הנוכחית ב־2004, ובהובלתה של גור אריה נהפך לאחד המוזיאונים המוערכים בסצנה, מה שהוביל גם לבקשה להציג בניו דלהי.

העבודה של אביטל גבע בתערוכה בהודו. שידור ישיר מחממה בעין שמר העבודה של אביטל גבע בתערוכה בהודו. שידור ישיר מחממה בעין שמר העבודה של אביטל גבע בתערוכה בהודו. שידור ישיר מחממה בעין שמר

"כבר לפני כשנה וחצי קיבלתי פנייה מאנשי השגרירות הישראלית בהודו", מספרת גור אריה ל"כלכליסט" בשיחה מניו דלהי. "הם חשבו שלנוכח העיסוק של המוזיאון במרחב הישראלי ובהתבוננות העמוקה בו, יתאים שאנחנו ניצור תערוכה לרגל 25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. יש לישראל הרבה שיתופי פעולה עם הודו, בעיקר בזירה הכלכלית, והאמנות מבחינתנו היא כר לפיתוח קשרים נוספים".

בעבודת האוצרות בחרו גור אריה ותשובה להתמקד בסוגיות של אדמה וגבולות, של מרחב פיזי ומרחב תרבותי־חברתי. "חשבנו שזה יעניין את ההודים, כי להם יש סכסוך עם פקיסטן ולנו יש הסכסוכים שלנו. בנוסף בחרנו להתמקד בטבע, לא רק במובן הראשוני שלו אלא גם טבע מתורבת".

גור אריה. "גם את היופי וגם את הפצעים", צילום: דוד עדיקא גור אריה. "גם את היופי וגם את הפצעים" | צילום: דוד עדיקא גור אריה. "גם את היופי וגם את הפצעים", צילום: דוד עדיקא

איך זה בא לידי ביטוי בעבודות?

"עתר גבע, למשל, בנה במוזיאון בדלהי מיצב מרתק של צינורות שעליהם מגדלים אצות. הוא רץ פה וקנה אצות שהופכות למיצב חי, הן גדלות וצריכות אור, ומרגש מאוד לראות את זה. גם אביו, אביטל גבע, שמרבה להכניס את הטבע לעבודות שלו, מציג בתערוכה, ומתמקד דווקא בכוורות ודבורים. הוא משדר מהחממה שלו בעין שמר שידור ישיר לגלריה בניו דלהי, ובמקביל יתקיימו במקום שיחות של מדענים עם המבקרים. יש יצירות שמציגות תוואי נוף, כמו עבודה של גל ויינשטיין שהיא בעצם פאזל של 400 חלקים של עמק יזרעאל, או העבודה המפורסמת של סיגלית לנדאו עם האבטיחים בים המלח. ג'וזף דדון מציג עבודה שבה הוא קובר עצים במדבר, ובעצם יוצא נגד כל החלומות של האתוס הציוני. אניסה אשקר מציגה ארבע תיבות של צמחי כותנה, עבודה שעוסקת בהוצאה מחוץ לגדר, מחוץ לקיבוץ ועוד".

מה הסיכוי שהתערוכה הנוכחית תוביל גם לכך שנראה יותר אמנות הודית עכשווית בישראל?

"יש בהודו סצנת אמנות עכשווית ענפה מאוד. נפגשתי עם אמנים, ביקרתי במרכזי אמנות, ואנחנו מנסים לייצר דיאלוג מתמשך. יש פה עניין גדול באמנות ישראלית, אפילו שר התרבות ההודי הגיע לפתיחת התערוכה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות