אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שאשא בדרך לבורסה: שמונה בני משפחה בהנהלה אחת צילום: יח"צ

שאשא בדרך לבורסה: שמונה בני משפחה בהנהלה אחת

מסיעי שאשא מעוניינת לגייס 50 מיליון שקל לפי שווי של 150 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה. החברה המשפחתית משלמת, דרך חברת ניהול, 350 אלף שקל בחודש לאבא אריה והבנים אורי ואפי שאשא, ואף מספקת פרנסה לעסקים נוספים של בני המשפחה - ממוסכים ועד סוכנות ביטוח

09.05.2018, 20:23 | אורן פרוינד

במרץ 2016 מכרה משפחת שאשא את אחזקותיה (15%) בחברת התחבורה הציבורית קווים תמורת 33 מיליון שקל, בעקבות ריבוי שחקנים בשוק התחבורה. חלפו שנתיים בלבד, וכעת היא צופה התאוששות בשוק התחבורה, ומנסה לגייס כספים לצורך התרחבות. מסיעי שאשא, חברת ההסעות בבעלות משפחת שאשא מחולון - האב אריה (51.5%) ושני בניו אודי ואפי (אפרים) שאשא (24.25% כל אחד) - יוצאת להנפקה ראשונית (IPO) בבורסת תל אביב. החברה מעוניינת לגייס 50 מיליון שקל לפי שווי חברה לפני הכסף של 150-180 מיליון שקל. את ההנפקה של מסיעי שאשא מובילה חברת החיתום של לאומי פרטנרס, בניהולו של גלעד שמעוני, יחד עם אוריון בניהולו של ארז גולדשמידט.

קראו עוד בכלכליסט

החברה מגיעה לבורסה לאחר שחילקה דיבידנד של 60 מיליון שקל בשנת 2017 למשפחת שאשא. דיבידנד שנחשב גבוה ביחס לחברה עם הון עצמי של 46 מיליון שקל

מסיעי שאשא נוסדה ב־1979 על ידי אב המשפחה שמכהן עד היום כיו"ר פעיל. היא מספקת כיום שירותי הסעות שונים באמצעות 250 כלי רכב שבבעלותה, ועוד 250 כלי רכב של קבלני משנה. שאשא מספקת הסעות בכל סוגי כלי הרכב - החל מכלי רכב מסחריים קטנים ועד לאוטובוסים. הלקוחות שלה הם מוסדות חינוך, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגונים ומוסדים פרטיים ולקוחות מזדמנים.

החברה מעסיקה 115 עובדים קבועים ויותר מ־300 קבלני משנה, ונחשבת אחת מחמש חברות ההסעות הגדולות בישראל. שני הבנים מכהנים כמנכ"לים משותפים. צי הרכב של מסיעי שאשא מבצע מידי יום 4,000 הסעות בממוצע, וכולל אוטובוסים, מידיבוסים, מיניבוסים ומוניות טרנזיט.

שיתוף פעולה על אפליקציית המוניות Gett

 

החברה מתמקדת בשוק ההסעות הפרטיות, כלומר הסעות שאינן תחבורה ציבורית. לדברי החברה, היא השלישית בגודלה בשוק ההסעות הפרטיות, אחרי אגד ובונטור. ב־2015 החלה שאשא בשיתוף פעולה עם אפליקציית המוניות Gett. עבור Gett היא מספקת כלי רכב להסעות מזדמנות מרובות נוסעים, בכלי רכב של עד 19 נוסעים. ב־2017 רשמה מסיעי שאשא הכנסות של 1.8 מיליון שקל משיתוף הפעולה עם Gett.

מדובר בסכום זניח מאוד לחברה עם הכנסות של 145 מיליון שקל ב־2017 - עלייה של 24% לעומת 2016. הרווח הגולמי שלה צמח ב־56% והסתכם ב־2017 בכ־25 מיליון שקל. בשורה התחתונה החברה רשמה ירידה של 60% ברווח הנקי, ל־15 מיליון שקל. אבל הירידה הזו מיוחסת לשתי עסקאות רווחיות במיוחד שביצעה החברה ב־2016.

האחת היתה העסקה למכירת אחזקותיה בקווים (15%), שנוסדה ב־2000, עקב החלטת משרד התחבורה על הפסקת המונופול של אגד ודן מ־2002. משפחת שאשא החליטה כאמור שעקב פתיחת השוק לשחקנים נוספים, מוטב יהיה לה לממש את האחזקה. במרץ 2016 היא מכרה תמורת 33 מיליון שקל, ורשמה רווח נקי של 32 מיליון שקל באותה שנה.

העסקה השנייה ב־2016 היתה מימוש של כמה נכסים שעליהם רשמה רווחים של עשרות מיליוני שקלים. החברה היא בעלת הון עצמי של 46 מיליון שקל, כך שהנפקה בשווי 180 מיליון שקל תעניק לה מכפיל הון של 3.9 ומכפיל רווח של 12.

מסיעי שאשא לא פירטה את סעיפי השימוש בכספי ההנפקה, אך ציינה בתשקיף כמה תחומים חדשים שאליהם היא מעוניינית להיכנס. הראשון הוא חזרה לתחבורה הציבורית. החברה עתידה להגיש במאי הצעה (כחלק מקונסורציום) במכרזי אשכולות לתחבורה ציבורית באזורים פרוזדור ירושלים ובית שמש. בנוסף, היא מתכוונת להתמודד על מכרז לתחבורה ציבורית בשומרון באוגוסט 2018. היקף ההכנסות הצפוי בכל פרויקט כזה הוא 1.5–2 מיליארד שקל, ותקופת ההפעלה שלו היא שש שנים. החברה מגייסת את הכסף בבורסה כדי לעמוד בדרישות ההשקעות שעליה לבצע עבור צי הרכב במידה שתזכה במכרזים.

אוטובוס של מסיעי שאשא, צילום: יח"צ אוטובוס של מסיעי שאשא | צילום: יח"צ אוטובוס של מסיעי שאשא, צילום: יח"צ

תחום נוסף שאליו היא מתכננת להיכנס הוא הנתיבים המהירים. החברה עברה מיון מוקדם להקמת פרויקט שכולל הקמת שני חניונים בשפיים ובראשון לציון (10 אלף מקומות חנייה ביחד), תפעול הנתיב המהיר לאורך כביש 2 וכביש 20 (מנתניה לראשון לציון). החלק של שאשא נוגע יותר להפעלת מערך ההסעות מהחניונים לאזורי הביקוש המרכזיים בגוש דן. היקף ההכנסות הצפוי שלה מהפרויקט הזה הוא 100 מיליון שקל.

תחום נוסף שהיא מתעתדת להיכנס אליו הוא מוניות שירות. כחלק מהרפורמה המתוכננת על ידי משרד התחבורה, יש כוונה לפתוח את ענף מוניות השירות לתחרות. לפי משרד התחבורה, יש כוונה להגדיל את מספר המוניות מ־800 ל־2,500. שאשא מתכוונת לקחת חלק בצמיחה הזו ולהיכנס לתחום. כמו כן, היא מציינת בתשקיף שבכוונתה לרכוש חברות אחרות הפועלות בשוק ההסעות הפרטיות, עם מחזורים של עשרות מיליוני שקלים. לדבריה, היא כבר בוחנת כמה חברות לרכישה.

המענק השנתי לאבא והבנים: עד 2 מיליון שקל

 

שני הבנים והאב מעניקים לחברה שירותי ניהול באמצעות חברת ניהול, שזוכה לתגמול של 350 אלף שקל בחודש – 115 אלף שקל לחודש לכל בן משפחה (האב ושני הבנים). כמו כן, חברת הניהול זכאית למענק שנתי תלוי ביצועים שיכול להגיע ל־2 מיליון שקל, וגם הוא מתחלק בין בני המשפחה.

במסיעי שאשא מועסקים לא מעט מבני משפחת שאשא - שמונה בסך הכל. בתו של אריה, קארין אבו שאשא, מועסקת ב־60% משרה ואחראית על פעילות משרד הביטחון כלקוח, ומקבלת שכר בעלות של 313 אלף שקל בשנה. בת נוספת של אריה, לימור ארביב, הועסקה בעבר בחברה וזכתה לעלות שכר של 224 אלף שקל בשנה (היא סיימה את עבודתה ב־2016).

בני משפחה נוספים המועסקים בחברה הם האחיין צלי נגר, שאחראי על המוסכים ואחזקת אוטובוסים, עם שכר ברוטו של 13.5 אלף שקל בחודש. חיים שאשא, בן דוד של אריה, מנהל משרד הסעות, עם עלות שכר של 15.1 אלף שקל בחודש; מני שאשא, אחיין נוסף, הוא סדרן עבודה עם עלות שכר של 10.7 אלף שקל בחודש; ושי צוברי, בעלה של נכדה של אריה, שעובד כסדרן עבודה עם עלות שכר של 8,000 שקל בחודש.

כמו כן, לחברה יש התקשרויות רבות עם עסקים הקשורים למשפחה. כך למשל, היא מקבלת שירותי מוסך שוטפים ממוסך בחולון שבבעלות שמעון אבו – חתנו של אריה שאשא (בעלה של קארין). היקף העבודות במוסך ב־2017 הסתכם בכ־270 אלף שקל. כמו כן, החברה מקבלת גם שירותי מוסך מניסים ארביב, בעלה של לימור. ב־2017 עלות השירותים האלה הסתכמה בכ־65 אלף שקל.

בנוסף, החברה מקבל שירותי קבלן משנה מיחזקאל שאשא (אחיו של אריה) של רכבי הסעה. ב־2017 שילם אריה לאחיו 71 אלף שקל. בנוסף, החברה מקבלת שירותים משפטיים מעורך הדין גיל שאשא - אחיין נוסף של אריה. השירותים האלה ניתנים לטענת החברה בתנאי השוק, והם כוללים טיפול בתביעות ביטוחיות נגד החברה, תאונות, דו"חות חנייה ועוד. עלות השירותים שהוא סיפק לחברה ב־2017 הסתכמה בכ־225 אלף שקל.

עסק נוסף שבבעלות המשפחה הוא עלי תיירות פנים, חברת תיירות של בתו של אריה, שעמה מבצעת מסיעי שאשא שיתופי פעולה של הסעות ודברים נוספים. ב־2017 עלות השירותים האלה הסתכמה בכ־224 מיליון שקל. כמו כן, שאשא רוכשת ביטוחים מסוכנות ביטוח שבבעלות יחזקאל שאשא - אחיו של אריה. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות