ראיון כלכליסט

"יהודאי ואני התחלנו בדיוק לפני 9 חודשים - הזמן הדרוש להיריון טוב: יהיה לנו תינוק מוצלח מאוד בעתיד"

אנדריאס פיביג, יו"ר ומנכ"ל התאגיד האמריקאי IFF, שרכש את פרוטרום תמורת 6.4 מיליארד דולר, מסביר בראיון לכלכליסט איך נולדה העסקה הענקית, משרטט את הכיוון של תחום תמציות הטעם והריח, מצהיר על כוונה להירשם למסחר בת"א — ומשאיר את עתיד העובדים בישראל מעורפל

16.05.2018, 12:22 | חזי שטרנליכט

האיש שאחראי לאקזיט השני בגודלו בתולדות המשק הישראלי, אחרי זה של מובילאיי, הגיע לישראל. אנדריאס פיביג (Andreas Fibig), יו"ר ומנכ"ל ענקית תמציות הטעם והריח האמריקאית IFF (International Flavors & Fragrances), שרכשה את פרוטרום תמורת 6.4 מיליארד דולר, הגיע לכנס משקיעים שערכו הרוכשת IFF והנרכשת בהנהלת אורי יהודאי בבורסת תל אביב.

קראו עוד בכלכליסט

לאחר ש"כלכליסט" חשף ב־10 באפריל כי פרוטרום מנהלת מגעים לקראת מכירתה לאחת הענקיות בתחומה, נהפכה עסקת הרכישה לתפוח אדמה לוהט בשוק ההון המקומי. ב־7 במאי כבר יצאה ההודעה הרשמית, שחשפה כי הרוכשת היא IFF. אם מוסיפים לתמורת המכירה את החוב של פרוטרום, מתקבל שווי פעילות של 7.1 מיליארד דולר לחברת תמציות הטעם והריח הישראלית, והרכישה של פרוטרום צפויה להפוך את IFF לחברה הגדולה בעולם במונחי הכנסות. בראיון ל"כלכליסט" סיפר פיביג על הדרך שהובילה לעסקה, על תעשיית תמציות הטעם והריח בעולם ועל התוכניות של IFF לעתיד.

לפני כמה שבועות חשפנו ב"כלכליסט" את דבר המגעים לקראת העסקה. עכשיו, משהיא נחתמה, תוכל לומר למי הפרסום סייע יותר במו"מ - לחברה המוכרת או לרוכשת?

"שמחתי מאוד שהצלחנו לשמור על המהלכים בשקט למשך תקופה ארוכה. אורי (יהודאי - ח"ש) ואני התחלנו לדבר בדיוק לפני 9 חודשים - הזמן הדרוש להיריון טוב. יהיה לנו תינוק מוצלח בעתיד".

בשנים האחרונות אנו עדים לרכישות בולטות בתעשייה הישראלית, שבתקשורת אנחנו אוהבים לכנותן "אקזיטים". אבל האמת היא שעד מהרה אנחנו מגלים שהחברות הרוכשות אכן מבצעות "אקזיט" — כזה שמוציא אותן מישראל. האם IFF תישאר כאן?

"בהחלט. באמצעות פרוטרום הגברנו את הנוכחות שלנו בשוק הישראלי, והמטרה שלנו היא שהנוכחות הזו תימשך. ישנו גם המו"פ של פרוטרום, שאנחנו מעריכים מאוד, ומקווים לפתח הרבה מההמצאות שלנו כאן בישראל".

במהלך כנס המשקיעים סיפר פיביג כי בתחום האקטיב קוסמטיקס השיקה IFF מולקולה שנחקרה במשך שבע שנים, ולדבריו היא עתידה לעכב את התהליכים שגורמים לשיער להאפיר.

מה הסיבה לבולמוס הרכישות והמיזוגים בענף שלכם? האם זה משום שהוא אינו מסוגל לצמוח בקצב שהמשקיעים מצפים לו?

"השוק שלנו עובר תהליכי קונסולידציה, אבל אין הרבה חברות שיכולות להמשיך ולצמוח יחד אחרי המיזוג. זאת הסיבה העיקרית לכך שפרוטרום ואנחנו היינו תמימי דעים ששילוב שתי החברות יניב משהו מוצלח. פרוטרום ו־IFF משלימות זו את זו. זה לא מיזוג מתוך חולשה. יש כאן שתי חברות חזקות, ואנחנו משתלבים מתוך עמדת כוח".

מנכ"ל IFF אנדיראס פיביג, צילום: הילה ספאק מנכ"ל IFF אנדיראס פיביג | צילום: הילה ספאק מנכ"ל IFF אנדיראס פיביג, צילום: הילה ספאק

יוניליוור, נסטלה ופרוקטר אנד גמבל נמנות עם לקוחות IFF

כמו פרוטרום, גם IFF אינה מוכרת למרבית הציבור בארץ ובעולם, אף ש־46 אלף המוצרים שלה נמצאים בהרבה מאוד פריטים שאנו קונים מדי יום. תמציות הטעם והריח של IFF, כמו אלה של פרוטרום, מסתתרות בקפה, בחטיפים, באבקות כביסה ובמכלי הספריי הריחני שאנו משתמשים בהם לבישום הבית - ואלה רק דוגמאות על קצה המזלג. IFF מעסיקה 7,300 עובדים ברחבי העולם, וזאת עוד לפני רכישת פרוטרום, והיא פועלת ב־37 מדינות ומשרתת לקוחות ב־162 מדינות.

קרוב למחצית מההכנסות של IFF מגיעה מהמכירות לענקיות המזון - קונצרנים כמו יוניליוור, נסטלה או פרוקטר אנד גמבל. "אין לקוח גדול שאיננו על רשימת הלקוחות הפוטנציאליים שלנו", אומר פיביג, "בין אם זו פפסיקו, אסתי לאודר, או כל שם אחר העולה על הדעת. אנחנו מאוד משלימים בכך לעסקיה של פרוטרום, שחזקה יותר מול הלקוחות הבינוניים והקטנים. התחום המוביל שלנו הוא הריח, שאחראי ל־52% מהמכירות וכולל את מגזר האקטיב קוסמטיקס, ויתר 48% הם בתחום הטעמים. הנתח הגדול של התמציות הטבעיות בפרוטרום יעזור לנו עם ענקיות כמו פפסיקו ואחרות".

גם מבחינה גיאוגרפית תתרום הרכישה ל־IFF, שכן היא פעילה בעיקר במערב אירופה, בעוד לפרוטרום יש נתח שוק נאה במרכז אירופה ובמזרחה.

האם החברה תמשיך לקנות חברות קטנות?

"זו הזדמנות גדולה עבורנו להיכנס לשוק של החברות הקטנות והבינוניות, שהרווחיות בו טובה יותר. הלקוחות הגדולים עברו תהליכים של הפחתת עלויות. אבל זה תלוי בצורך שלנו בחיזוק בחלק מהשווקים. אורי אמר שהם ביצעו רכישות באסיה, כי פרוטרום חלשה שם. אנחנו נהיה פחות פעילים באסיה, אבל יהיו לנו השקעות נוספות בטכנולוגיות. נהיה בררנים, אבל נוכל להשקיע במיזוגים ורכישות".

מה התוכניות שלכם לפרוטרום לאחר השלמת הרכישה? האם אתם מתכננים לבלוע אותה מבלי להשאיר זכר, כמו ברכישות שביצעתם בעבר?

"מה שאנחנו רוצים לעשות זה לשלב את שתי החברות ולהקים יישות חדשה למטרות צמיחה. יש לנו שתי חברות מאוד מאוד חזקות. פרוטרום מציגה קצב צמיחה חזק, ובנוסף גם ל־IFF יש קצב צמיחה טוב. אנחנו רוצים לוודא כי ליישות החדשה - ל־IFF החדשה - יהיה קצב צמיחה טוב".

המניה שלכם ספגה ירידה של כ־11% מאז ההודעה על הרכישה. מדוע השוק מגיב קשה כל כך לעסקה?

"אנחנו צריכים להסביר את ההיגיון שמאחורי השילוב בין שתי החברות, ומאמינים שתהיה לכך השפעה חיובית מאוד הן על החברה והן על המניה. אם כולם יבינו את הערך בעסקה הזו, הם יראו שיש סינרגיות שיתרמו לחיסכון בעלויות, וכי יש פוטנציאל גדול למכירות צולבות - מצד IFF ללקוחות של פרוטרום ולהפך. אנחנו מאמינים שניצור הרבה ערך לבעלי המניות".

הקמתם מפעל במצרים ב־1979, ובכוונתכם להרחיב את הפעילות שם. מה התוכניות שלכם למצרים, ועד כמה זול יותר לייצר שם לעומת ייצור בישראל?

"אני לא יכול להגיד לך מה העלויות שם. השקענו סכום מסוים בעבר. אנחנו אפילו שוקלים את העסקה שהיתה בתכנון במשך פרק זמן ארוך. יש לנו פוזיציה חזקה במצרים מזה שנים וזו הסיבה שאנחנו פועלים שם".

אנדריאס פיביג ואורי יהודאי אתמול בכנס המשקיעים בבורסת ת"א, צילום: אוראל כהן אנדריאס פיביג ואורי יהודאי אתמול בכנס המשקיעים בבורסת ת"א | צילום: אוראל כהן אנדריאס פיביג ואורי יהודאי אתמול בכנס המשקיעים בבורסת ת"א, צילום: אוראל כהן

 

 

IFF קנתה את ארומור מקיבוץ גבעת חיים

פיביג הגיע לניהול IFF מעולם הפרמצבטיקה. טרם מינויו ליו"ר ומנכ"ל התאגיד, בספטמבר 2014, הוא כיהן במשך שש שנים כנשיא ויו"ר דירקטוריון ענקית התרופות באייר (Bayer). את הקריירה שלו החל בענקית תרופות אחרת בגרמניה, שרינג (Schering), ובהמשך כיהן גם בתפקידי מפתח בחברת פייזר (Pfizer). הקשר בין עולם התרופות לבין התמציות המתקדמות שמייצרות IFF ופרוטרום נראה על פניו לא מובן, אבל המשותף בין שתי התעשיות הוא העבודה במעבדות מתוחכמות, שחייבות לעמוד בתקני בריאות מחמירים. תחום נוסף, הקשור לעסקי התרופות והתמציות, הוא מוצרי ההדברה לחקלאות.

לפיביג וליהודאי אין קשר לתחום ההדברה, אך לבכירים בחברת ארומור מקיבוץ גבעת חיים יש קשר כזה. כמה בכירים לשעבר במכתשים אגן (כיום, אדמה) עברו לארומור, עשו הסבה לתחום התמציות וסייעו להזניק את ביצועיה. IFF קנתה את ארומור ב־2014, טרם מינויו של פיביג, תמורת 8 מיליון דולר. גם הקשר הנוכחי בין IFF לפרוטרום אינו הראשון, שכן ב־2004 מכר התאגיד הבינלאומי לחברה הישראלית פעילות של תמציות טעם לפירות תמורת 30 מיליון יורו.

לפני 4 שנים קנתה IFF את ארומור הישראלית. איך היתה העסקה עבורכם?

"ארומור תורמת לרשת המרכיבים שלנו. אחרי 4 שנים היא ממשיכה לצמוח תחת IFF כחלק מהרשת, וזה עובד טוב מאוד".

כמי שמגיע מענף הפרמצבטיקה, ראינו את חברת טבע רוכשת את אקטביס - רכישה שהובילה אותה אל סף קריסה. האם יש לך דאגות כאלה בזמן שאתה רוכש חברה גדולה כמו פרוטרום?

"לא. בשום פנים ואופן לא, כי אנחנו מאמינים שהשילוב הוא הגיוני מאוד ליצירת ערך בשנים הקרובות. הערך שייבנה בהמשך יהיה עצום".

כשאתה קונה את פרוטרום אתה חובר ל"שופוהוליק", ואני מתכוון לאורי יהודאי. מה יהיה תפקידו לאחר העסקה? האם תמשיכו בביצוע רכישות בזמן הקרוב?

"ברגע שנסגור את המהלך הוא יסייע עם האינטגרציה. מבחינתי זה חשוב מאוד. אני זקוק למישהו שמכיר את השוק ואת החברה, והוא יהיה נכס של ממש לחברה החדשה שתיווצר".

האם תמשיכו ברכישות השנה?

"יש לנו בהחלט צנרת מתמשכת. אנחנו נמשיך לרכוש חברות שיכולות להשתלב יפה בפורטפוליו שלנו".

מה מחפשים כיום הצרכנים?

"הצרכנים מעוניינים בפתרונות טבעיים, וזאת אחת הסיבות לכך שהחיבור לפרוטרום נכון כל כך, שכן 70%–75% מהמוצרים שלהם מתבססים על פתרונות טבעיים. זה משהו שעונה ישירות לרצונם של הצרכנים: פתרונות טבעיים ואורגניים".

מה המגמות הבולטות בענף שלכם?

"התעשייה הולכת בדיוק לפתרונות האלה, אבל אנחנו בוחנים גם פתרונות ביוטק חכמים במיוחד, שיוכלו לסייע לנו מבחינת הקיימות. מחיר הווניל, למשל, זינק במשך שנתיים מ־20 דולר לק"ג ליותר מ־500 דולר, כי כולם מחפשים את הפתרונות האלה, ועלינו לבדוק איך לקדם את זה".

האם מתוכננים פיטורים בישראל?

"אנחנו בשלבים מוקדמים מאוד של השיחות בינינו, אבל מספר עובדי פרוטרום - מבין כלל העובדים שלנו אחרי הרכישה - אינו גדול".

האם תירשמו כאן למסחר?

"אנחנו רוצים להירשם למסחר כאן. אנחנו מאמינים שיש לזה ערך גדול עבורנו. אנחנו שחקנים שרוצים להיות כאן. היום הוא היום הראשון שלי בבורסה, ואנחנו נמשיך מכאן".

התאגיד הוקם בעיירה בהולנד ב־1889 בידי קרובי משפחה יהודים

IFF הוא תאגיד בינלאומי, שהמטה שלו ממוקם בניו יורק. החברה, שעברה גלגולים עסקיים רבים במהל השנים, הוקמה במקור בעיירה זוטפן (Zutphen) בהולנד, בשנת 1889, בידי שני קרובי משפחה יהודים.

ליאופולד שוורץ וגיסו ג'וזף פולק ייסדו את פולאק & שוורץ, שבחלוף זמן מה נהפכה לחברת P&S. בהמשך הקימו עם שותף חברה־בת בארה"ב, אך על רקע סכסוך עם המייסדים הוא פרש והקים חברה עצמאית משלו בארה"ב. החברות בגלגולן החדש התמזגו ב־1958 ל־IFF של היום, שנסחרת בבורסת ניו יורק מאותה שנה.

ברבעון הראשון של 2018, טרם רכישתה של פרוטרום, הסתכמו המכירות של IFF בסכום של 930.9 מיליון דולר, עלייה של 12.3% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב־129.5 מיליון דולר, שיפור של 11.8% לעומת התקופה המקבילה. ב־2017 כולה הסתכמו הכנסות IFF ב־3.4 מיליארד דולר, עלייה של 9% בהשוואה לשנה שקדמה לה, אך הרווח הנקי צלל אשתקד בשיעור חד של 28% והסתכם ב־296 מיליון דולר.

עד לרכישת פרוטרום נחשבה IFF לאחת מחמש החברות הגדולות בעולם בתחום תמציות הטעם והריח, והיא גדולה מפרוטרום הן במונחי שווי שוק והן במכירות. שווי השוק של IFF נכון לאתמול, טרם פתיחת המסחר בוול סטריט, עמד על 9.97 מיליארד דולר. בעקבות הרכישה של פרוטרום היא צפויה לגלגל השנה מחזור של 5.3 מיליארד דולר. ז'יוודן (Givaudan) השוויצרית, ששווי השוק שלה גדול מזה של IFF ועומד על 20.9 מיליארד דולר, מגלגלת מחזור של כ־5.1 מיליארד דולר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות