11 עיריות פורשות ממכרז הליסינג של מרכז השלטון המקומי

בלעדי לכלכליסט

11 עיריות פורשות ממכרז הליסינג של מרכז השלטון המקומי

ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה הן שכרו חברת ייעוץ חיצונית, "חלוקי נחל", לניהול מכרז מטעמן. בין העיריות - חיפה, פ"ת, בת ים, חדרה, בית שמש, יבנה וכרמיאל

16.05.2018, 18:04 | תומר הדר

11 עיריות ומועצות מקומיות בישראל יצאו בשבוע שעבר למכרז ליסינג עצמאי נפרד מן החברה למשק וכלכלה, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בעיריות חיפה, פתח תקווה, בת ים, חדרה, בית שמש, יבנה, דימונה, מועצה אזורית ברנר, חבל יבנה, באר יעקב וכרמיאל.

קראו עוד בכלכליסט

ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה שכרו העיריות והמועצות המקומיות את שירותיה של חברת ייעוץ חיצונית - "חלוקי נחל בע"מ" לניהול המכרז בשמן של העיריות. החברה תקבל מדי חודש תשלום בסך 1.5% מגובה העסקה פלוס מע"מ.

מכרזי הליסינג של עיריות ומועצות מקומיות בישראל מנוהלים זה שנים על ידי החברה למשק וכלכלה, המאגדת 160 עיריות ומועצות מקומיות וכ-80 חברות עירוניות. היקף מכרזי הליסינג של החברה למשק וכלכלה נחשב גדול במונחי ענף הרכב הישראלי – וכולל כ-1,900 כלי רכב מסוגים שונים.

היקף המכרז: כ-500 רכבים

במסגרת התהליך, החברה למשק וכלכלה, שנהנית מכוח קניה גדול, מלווה את העיריות בבחירת הרכבים, חיבור המכרז וגם בהתקשרות מול חברות הליסינג הזוכות. עם זאת, לדברי גורמים העוסקים במכרז, הפעם בחרו העיריות והמועצות לצאת לדרך חדשה וכי החלטה תקדימית זו נובעת מחוסר שביעות רצון של העיריות הנובע מעלויות טיפול גבוהות במכרז ומתנאים יחודיים שדורשות העיריות.

מניתוח פרטי המכרז החדש שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי היקף המכרז הוא כ-500 רכבים שיתחלקו בין העיריות והמועצות. הרכבים יוכלו לנסוע עד כ-30 אלף קילומטרים בשנה ויסווגו לפי מספר קטגוריות, למשל קטגוריית רכבים משפחתיים ומסחריים.

עם זאת, במכרז קיים סעיף בולט אחר: "רכבי VIP". מדובר ברכבים שיוצמדו לראשי הרשויות. ברשויות המחזיקות מעל 50 רכבים יוקצו לרשות שני רכבים, אחד לראש הרשות והשני לבעלי תפקידים אחרים. ברכבים אלה מתחייבת חברת הליסינג הזוכה להעניק חבילת שירות משופרת, הכוללת למשל היענות מהירה של תוך פחות משעתיים לכל קריאת שירות.

במכרז הליסינג שמפרסמת משכ"ל, מנוהל צי רכב של כ- 3,500 כלי רכב. מדובר במכרז מצליח ומקצועי ביותר, אשר הניב תנאים מועדפים לרשויות המקומיות. אולם כפי שגם נוכחנו בעבר (מכרזי ביטוח), יש תמיד רשויות מקומיות הסבורות כי פרסום מכרז עצמאי או במסגרת התאגדות ספציפית של כמה רשויות, יטיב יותר עם האינטרסים המקומיים שלהם.

רכבי ליסינג , צילום: יריב כץ רכבי ליסינג | צילום: יריב כץ רכבי ליסינג , צילום: יריב כץ

משכ"ל אינה רואה בכך כל מניעה - רשות מקומית נדרשת בראש ובראשונה לדאוג לאינטרסים המקומיים שלה. אולם משכ"ל מחוייבת לדאוג לכלל הרשויות המקומיות, ובין אם תוצאות מכרז מקומי, כזה או אחר, יצליחו ובין אם לאו, לרשויות אלה וכמו לכלל הרשויות במדינת ישראל, תמיד תהיה דלת פתוחה לעשות שימוש במכרזי משכ"ל, אשר יעמדו לרשותם ובתנאים מסחריים ומקצועיים מעולים.

תגובת החברה למשק וכלכלה: "החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי – משכ"ל, מפרסמת כבר עשרות שנים למעלה מ-50 מכרזי מסגרת בתחומים שונים המשמשים את כלל הרשויות המקומיות. פועלה של משכ"ל מממש את ה"יתרון לגודל" הגלום בה, הן בהיבט הכספי והן במובנו המקצועי. לאורך השנים, הביאו המכרזים להפחתה משמעותית במחירי המוצרים והשירותים השונים הנצרכים על ידי הרשויות המקומיות בד בבד עם עלייה באיכות וברמת השירותים. חשוב לציין כי הרשויות אינן מחוייבות לעשות שימוש במכרזי המסגרת שמפרסמת משכ"ל, אולם הן 'מצביעות ברגליים' והיקפי פעילותן במכרזים משכ"ל, רק עולים באופן משמעותי בכל שנה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות