אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי קובע את מדיניות התעופה האזרחית של ישראל? צילום: מקס מורון

מי קובע את מדיניות התעופה האזרחית של ישראל?

מדיניות החרם על מטוסים ישראלים וחסימת מסלולי טיסה בפניהם, תוך הקניית יתרון מסחרי מובהק לחברות תעופה זרות, פוגעת קשות באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. הממשלה חייבת לנקוט במגוון פעולות מדיניות וכלכליות לקיום תנאי תחרות הוגנים בתעופה האזרחית

20.05.2018, 08:10 | עדי ניב-יגודה

נכון להיום, את תנאי התחרות, תעריפי הטיסות ואת זמני הטיסה קובעת למדינת ישראל לא אחרת מהממלכה הערבית הסעודית – ולא ממשלת ישראל. מדיניות התעופה הישראלית מתנהלת ומתעצבת בהתאם לכללי המשחק שקובעת הממלכה הסעודית. כן, אותה מדינה שלפי פרסומים מקיימת לא מעט קשרים מדיניים וכלכליים עם ישראל, אך במקביל מחרימה וחוסמת את המרחב האווירי שלה בצורה סלקטיבית בפני מטוסים ישראלים (ובכך מאריכה דרמטית את משך הטיסה ואת העלויות) – וזאת רק בשל היותם מטוסים ישראלים.

בהתעלמותה מהעובדות שנוצרות בשטח, מכשירה ממשלת ישראל קיומה של מדיניות תעופה אזרחית שמעדיפה חברות זרות, תוך הפליה פסולה של כל חברות התעופה הישראליות. ישיבה על הגדר והתעלמות הממשלה יש בה כדי להעביר מסר פסול ומסוכן לסעודיה ולמדינות נוספות בעולם. שהרי, כיום גם מייצרי טיראן נמצאים באחריות ובשליטה סעודית, ומה יקרה אם בעתיד תתקבל החלטה לחסום בפני מטוסים ישראלים מסלולי הטיסה גם במרחב האוויר הזה? כן, בדיוק אותם מייצרים שבעבר חסימתם על ידי מצרים הובילה את ישראל לצאת למלחמה.

מטוס אל על מטוס אל על מטוס אל על

מכאן, ובדיוק כמו מלחמתה באירגוני ה-BDS ובגופים שמחרימים את מדינת ישראל ומוסדותיה, מחובתה של ישראל לפעול בכל האמצעים להבטחת תנאים הוגנים ושיווניים בתחרות שבין אל-על ויתר חברות התעופה הישראליות, ובין חברות התעופה הזרות. כי מדיניות החרם על מטוסים ישראלים וחסימת מסלולי טיסה בפניהם, תוך הקניית יתרון מסחרי מובהק לחברות תעופה זרות, פוגעת קשות באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. מקום שבו ממשלת ישראל נותרת אדישה למול מהלכים חד צדדיים שמכתיבים את מדיניות התעופה האזרחית של ישראל.

לא רחוק היום שבו גם חברות תעופה זרות נוספות יזכו לאותו יתרון תחרותי דרמטי, ואז, קווי תעופה מסוימים יפסיקו להיות כלכליים, שלא לומר הפסדיים – והציבור הישראלי עשוי לשלם את המחיר, וביוקר. כך לדוגמה, אם כאקט של התייעלות וצמצום הפסדים חברות התעופה הישראלית יפסיקו את פעילותן בקווי תעופה שבהם התנאים אינם מאפשרים תחרות מסחרית הוגנת, בטווח הבינוני והארוך אנו צפויים לראות עליית מחירים. יציאת שחקנים מרכזיים בעולם התעופה הישראלית תתבטא בצמצום התחרות שבפועל תתורגם לעליית מחירי כרטיסי הטיסה. כל זה ומבלי שבכלל דיברנו על האינטרס הביטחוני והכלכלי של ישראל לקיים קווי תעופה ישראליים עצמאיים למדינות המזרח.

מכאן, שממשלת ישראל חייבת לנקוט במגוון פעולות מדיניות וכלכליות לקיום תנאי תחרות הוגנים בתעופה האזרחית. פעולה שיש לבצע לא כטובה לחברת אל על וליתר חברות התעופה הישראלית, אם כי בשם האינטרס הלאומי של מדינת ישראל, וטובתם של הציבור הישראלי. מחובתה של הממשלה להוביל ולקבוע את מדיניות התעופה האזרחית של ישראל תוך שמירה על החברות התעופה המקומיות, ולא להיסחף אחר עובדות שמציבה לה מדיניות זרות. לרשות ישראל עומדים מגוון מנופי לחץ שהפעלתם עשויה להוביל לפתיחת מסלולי טיסה חדשים וקצרים גם בפני מטוסים ישראליים. אם רק תרצה, יכולה הממשלה לשפר מהותית את מצבו של הנוסע הישראלי, ובתוך כך גם להגן על האינטרסים הלאומיים של ישראל.

עו"ד עדי ניב-יגודה, מרצה באוניברסיטת תל-אביב ובפקולטות למשפטים

תגיות