אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק התעופה הסיני יעקוף את האמריקאי, הודו הבאה בתור צילום: Flickr / Darryl Morrelll

שוק התעופה הסיני יעקוף את האמריקאי, הודו הבאה בתור

על פי תחזית של ארגון חברות התעופה הבינלאומי, בתוך ארבע שנים יעלה מספר הטסים אל סין וממנה על מספר הנוסעים בארה"ב. שוק התעופה בהודו יזנק למקום השלישי. שר התעופה ההודי: "אנשים נעשים יותר עשירים, והביקוש לטיסות עולה"

23.05.2018, 07:44 | קיראן סטאסיי, פייננשל טיימס

ב־2038 תהיה הודו שוק התעופה השני בגודלו בעולם עם מיליארד נוסעים בשנה, כך לדבריו של ג'יונט סינהא, שר התעופה ההודי. סינהא מאמין כי מספר הנוסעים ההודים יעלה על זה האמריקאי, אך לא יעקוף עד אז את מספר הטסים הסינים.

קראו עוד בכלכליסט

בארבע השנים האחרונות מספר הנוסעים ההודים בטיסות הכפיל עצמו, ועומד כעת על 200 מיליון בשנה. "הצבנו יעד שנתי של מיליארד טסים בתוך 20-15 שנה", אמר סינהא. "אני מעריך כי עם סדר גודל כזה של נוסעים נעקוף את ארה"ב".

על פי תחזית של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), כבר ב־2020 יעקוף שוק התעופה הסיני את זה האמריקאי. עם זאת, התחזית שלIATA לשוק התעופה ההודי צנועה מזו שהציג סינהא. לדברי הארגון, ב־2036 יעמוד מספר הטסים ההודים על 478 מיליון בשנה.

תעשיית התעופה ההודית היא בעלת קצב הצמיחה המהיר בעולם. ב־2017 זינק מספר הנוסעים ההודים ב־17.4% ביחס לשנה הקודמת, גידול שנתי גבוה יותר מזה הסיני שעמד אשתקד על 13.5%.

הגידול המסיבי בטיסות בשדות התעופה בהודו גורם כבר כיום לאילוצי קיבולת. העומס על פקחי הטיסה גורם לריבוי מקרי כמעט ונפגע בין מטוסים, כמו גם לעיכובים בהמראות ובנחיתות. על פי גורמים מטעם שדה התעופה במומבאי, יותר משליש מהטיסות אל מומבאי וממנה חוו עיכובים בחודש שעבר.

הקצב המהיר של גידול ענף התעופה בהודו גורם למדינה לבנות יותר ויותר שדות תעופה, כדי להתאים עצמה לביקוש. כמו כן נדרשים רכישות של כלי טיס רבים וגיוס טייסים. בחמש השנים הקרובות הודו צפויה לחנוך 50 נמלי תעופה ומנחתי מטוסים, ו־50 נוספים בעשור שלאחר מכן.

על פי תחזיות של ענקית התעופה בואינג, עד 2036 הביקוש ההודי לכלי תעופה חדשים יעמוד על 5% מהביקוש העולמי. כבר כיום ממתינות חברות התעופה ההודיות ל־900 מטוסים שהזמינו. אלא שגם כאשר מספר המטוסים הדרוש להודו יעמוד לרשותה, צוואר הבקבוק עשוי להיות מספר הטייסים. חברות התעופה ההודיות נתקלות כעת בקשיים בגיוס ושימור טייסים בעלי ניסיון שישמשו כקברניטים. בשנה שעברה חוקק הרגולטור ההודי תקנה שלפיה טייסים מחויבים לתת התראה של שנה לפני פרישה.

נמה"ת אינדירה גאנדי, צילום: שאטרסטוק נמה"ת אינדירה גאנדי | צילום: שאטרסטוק נמה"ת אינדירה גאנדי, צילום: שאטרסטוק

העלייה החדה במחירי הנפט מאיימת גם היא לבלום את תהליך צמיחת הענף. אינדיגו, חברת התעופה הפרטית הגדולה בהודו, דיווחה כי רווחיה לפני מסים ברבעון הראשון של 2018 נחתכו ב־73% ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה. זאת בעקבות עליית מחירי הדלק בשליש. עם זאת, סינהא מתעקש כי עליית מחירי הנפט לא תגרום לזעזוע כמו לפני חמש שנים, אז חברת התעופה קינגפישר התרוששה וספייסג'ט היתה על סף התמוטטות. "הביקוש בהודו עצום" אמר סינהא. "התמ"ג לנפש צומח בכל שנה ב־5 או 6%, ואנשים נעשים עשירים יותר. אז הביקוש לטיסות עולה ועולה".

"כיום 50 מיליון הודים מסווגים כבני המעמד הבינוני, במדדים עולמיים. מה שאומר שהם יכולים לטוס לאן שירצו בתוך המדינה או מחוצה לה". הציג סינהא. "אבל רק 20-25 מיליון מתוכם עושים זאת". 

תגיות