צילום: Ira Tashlitsky
"NOVA כרמן": הפירואט הלוהט
החיבור בין הבלט הישראלי לכוריאוגרפית שרון אייל ב"NOVA כרמן" הוליד יצירה רוויה יצרים, המשלבת מוזיקה אלקטרונית ותאורה אפלה. הכול חוץ מחצאיות טוטו
24.05.2018, 08:10 | מאיה נחום שחל
החיבור בין להקת הבלט הישראלי לכוריאוגרפית שרון אייל עם היצירה “NOVA כרמן” נשמע מסקרן עוד בשלב הרעיון. הלהקה שמשמרת ומטפחת את הרפרטואר הקלאסי והניאו־קלאסי מורגלת לפירואטים וחצאיות טוטו. אייל היא כוריאוגרפית מודרנית, אקלקטית, פראית, חושנית ומסקרנת, ששפתה התנועתית מושפעת מהגאגא של אוהד נהרין. התוצאה היא חוויה מרתקת המשלבת בין שני הסגנונות.
האופרה הפופולרית “כרמן” של ז’ורז’ ביזה זוכה ביצירתם של אייל ושותפה ליצירה גיא בכר לעיבוד עכשווי אבסטרקטי ורווי יצרים עם מוזיקה אלקטרונית ותאורה אפלה. מהיצירה המקורית נותרו שאריות שמבליחות פה ושם ומזכירות בהשראת מה נוצרה. יכולותיהם הפיזיות המדהימות של רקדני הבלט הווירטואוזים מתיישבות היטב על הכוריאוגרפיה של אייל שמותחת את גבולות התנועה ומעירה חלקי גוף שלא תמיד משתתפים בבלט המסורתי. אייל הורידה את הבלרינות מנעלי הפוינט, נתנה תפקידים ראשיים לגברים ופירקה את הגוף לחלקיו תוך שליטה מושלמת במפרקים.“כבר הרבה זמן מדברים אצלנו לעשות את ‘כרמן’ והרעיון המקורי היה לשלב את זה עם פלמנקו”, מספרת מנכ”לית הבלט הישראלי לאה לביא. “כשקלייר (בייליס נגר, מנהלת אמנותית בפועל - מנ”ש) הציעה את החיבור לשרון הבנו שזה יכול להיות נהדר ומעניין. שרון בעלת מוניטין בינלאומי והרקדנים שלנו איכותיים עם יכולות מאוד גבוהות, כך שהסיכון נמוך וזה הימור שהוכיח את עצמו”.
לביא הגיעה מהעולם העסקי לבלט לפני שמונה שנים כשהגירעון עמד על 7 מיליון שקל. הלהקה פעלה תחת הסכם הבראה שאחד התנאים שלו היה החלפת המנכ”ל המייסד הלל מרקמן אותו החליפה לביא אחרי שנתיים כסגניתו. לאחר תהליך שיקום ארוך הכולל החלפת ההנהלה האמנותית, רענון הרפרטואר ומענק של 3 מיליון שקל ממשרד התרבות, צומצם הגירעון ב־2016 ל־800 אלף שקל, ובמאזן של 2017, לדברי לביא, המאזן של הבלט צפוי להתייצב.
תגובה אחת לכתיבת תגובה