אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא, אין מקום בביזנס: 10 השאלות הכי מעצבנות שישראלים שואלים דיילות צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

לא, אין מקום בביזנס: 10 השאלות הכי מעצבנות שישראלים שואלים דיילות

מ"איך קוראים לטייס" ו"האם אני יכול לרדת לפני כולם" ועד "את יכולה להפריד לי את הקוסקוס מהעוף" - דיילות ותיקות חושפות את השאלות שנמאס להן לשמוע והמשימות המטרידות שמטילים עליהן הנוסעים

26.05.2018, 08:21 | ניצן סדן
חוויית הטיסה יכולה להיות מהנה או בעייתית לנוסעים - אך פעמים רבות היא סיוט של ממש עבור הדיילים והדיילות. כמה דיילות ותיקות סיפרו ל"כלכליסט" על השאלות שהן הכי שונאות לשמוע - שאלות שלמרבה הצער, חוזרות על עצמן בתדירות גבוהה ביותר.

קראו עוד בכלכליסט

1. את יכולה להרים לי את התיק?

נוסעים רבים מתייחסים לדיילת כאל משרתת; קשישים, ילדים ואנשים בעלי מוגבלויות תמיד יכולים להיעזר בהן לאחסון תיקים בתאים שמעל למעברים, אך נוסעים שסתם לא מתחשק להם להרים את רכושם בעצמם פשוט עוברים את הגבול.

תיקים? הרימו בעצמכם, צילום: שאטרסטוק תיקים? הרימו בעצמכם | צילום: שאטרסטוק תיקים? הרימו בעצמכם, צילום: שאטרסטוק

2. ראיתי שיש שני מושבים פנויים במחלקת העסקים. אני ואשתי יכולים לעבור לשם?

לעיתים לא ממלאות חברות התעופה את מחלקות הביזנס והמחלקה הראשונה. נוסע שמעוניין לשדרג את מיקומו אליהן צריך לעשות זאת בשדה, בטרם עלה למטוס. לדיילת אין מנדט לשדרג אתכם. כמו כן, כל מה שמוענק במסגרת הישיבה במחלקות הללו שמור לנוסעיהן בלבד, כך שגם "את יכולה להביא לי עיתון מהביזנס?" אינה בקשה לגיטימית.

לא, אתם לא יכולים לעבור לשם רק כי המקום פנוי, צילום: Traveller.com לא, אתם לא יכולים לעבור לשם רק כי המקום פנוי | צילום: Traveller.com לא, אתם לא יכולים לעבור לשם רק כי המקום פנוי, צילום: Traveller.com

3. היי, את יכולה להביא גם לי?

זו יכולה להיות בקשה לגיטימית לגמרי: נוסע מבקש כוס מים מדיילת, שהולכת למטבחון ומביאה לו. באותו רגע, קולט גם הנוסע שלצידו שמתחשק לו לשתות - ושולח את הדיילת שוב למטבחון. כשתבוא, יקלוט הנוסע שליד קודמו שגם הוא צמא וכן הלאה; דיילות עושות כך קילומטרז' לא מבוטל. לפיכך, תשמחו את הדיילות אם תוכלו לצמצם את המסעות שלהן ברחבי המטוס, בטח כששמעתם את שכנכם למושב מבקש דבר-מה שאולי תרצו גם אתם.

גם אתם רוצים? אימרו לדיילת לפני שהיא הולכת, צילום: שאטרסטוק גם אתם רוצים? אימרו לדיילת לפני שהיא הולכת | צילום: שאטרסטוק גם אתם רוצים? אימרו לדיילת לפני שהיא הולכת, צילום: שאטרסטוק

4. אם אני אעשן בשירותים, אתם תדעו על זה?

נוסעים ישראלים רבים שאלו את השאלה המיותרת הזו; ראשית, העישון במטוס אסור על פי חוק כבר שנים רבות. שנית, בכל תא שירותים יש גלאי עשן משוכלל. ושלישית, הרגע יידעתם את הדיילת שאתם מתכננים לעבור על החוק ולהיתפס בסיוע גלאי העשן המשוכלל.

אסור לעשן, ויתפסו אתכם, צילום: wired אסור לעשן, ויתפסו אתכם | צילום: wired אסור לעשן, ויתפסו אתכם, צילום: wired

5. יש מאבטח סמוי במטוס? איפה הוא? אני מכיר מאבטחים

ישנן חברות תעופה שמעסיקות מאבטחים בבגדים אזרחיים, בנתיבים מסוימים או כאשר קיימות התראות ממוקדות לפיגועים ופשיעה. הדיילת לא תמסור שום מידע עליהם, בהיותם סמוים בכוונה - ונמצאים על הטיסה כדי להגן על חיי הנוסעים. 

מאבטח סמוי? אסור לגלות, צילום: שאטרסטוק מאבטח סמוי? אסור לגלות | צילום: שאטרסטוק מאבטח סמוי? אסור לגלות, צילום: שאטרסטוק

6. תגידי, איך קוראים לטייס? אני מכיר טייסים

הטייס מציג את עצמו בתחילת כל טיסה. אם ברצונכם לשוחח עמו, פנו אליו כשאינו עסוק בלהטיס את המטוס. בעוד רבים משלבי הטיסה מתבצעים בידי מערכות אוטונומיות, צוות ההטסה עדיין מנהל תקשורת עם מערכי בקרה קרקעית, מנטר פעילות מזג אוויר בעייתית, מבצע תרגולות שונות ועושה עוד לא מעט דברים שהם מהותיים יותר מלהגיד "אהלן, אני קצת עסוק כרגע" למכר בתא הנוסעים.

הטייסת עסוקה. דברו איתה לאחר הטיסה הטייסת עסוקה. דברו איתה לאחר הטיסה הטייסת עסוקה. דברו איתה לאחר הטיסה

7. את יכולה לשמור לי על הילד? אני כבר חוזר

הדיילות מוסמכות במתן שירותים שונים, כמו גם בתפעול תא הנוסעים במקרי חירום ובמתן מידע שרלוונטי לטיסה. היא לא גננת, ועליה לטפל בנוסעים רבים. אם אתם דואגים לו, קחו את הילד אתכם. ואם בגנון עסקינן - הדיילת לא אחראית להעיר למישהו שנרדם לצדכם ונוחר, או כל הזמן תופס לכם את משענת היד של המושב.

בתמונה: לא גננת, צילום: שאטרסטוק בתמונה: לא גננת | צילום: שאטרסטוק בתמונה: לא גננת, צילום: שאטרסטוק

8. יש לכם פה חדר מנוחה, עם מיטות? אני יכול ללכת לישון שם?

לא.

9. את יכולה למלא לי את טופס ביקורת ההגירה?

מדינות רבות מחייבות מילוי טופס ובו נתונים כמשך ומטרת הביקור, כתובת הלינה ופרטים כלליים. ישנם נוסעים שלא אוהבים לכתוב באנגלית - ורוצים שהדיילת תעשה זאת עבורם. אנא מלאו את פרטי הביקור שלכם בלי לנסות להכתיבם לדיילת. כמו כן, מספר הדרכון כתוב בתוך הדרכון.

10. יש לי קונקשן ממש עוד מעט, אני יכול לרדת לפני כולם?

הירידה מהמטוס אינה חוויה סימפטית, אך הדיילת לא יכולה לתת לנוסע קדימות רק משום שבחר בטיסת המשך שממריאה זמן קצר לאחר לנחיתה שלו. היחידים שיקבלו קדימות הם קשישים, בעלי מוגבלויות וילדים שטסים לבדם.

 לקינוח, אספנו עבורכם מספר שאלות שעליהן אין תשובה אמיתית, ונראה שנשאלות רק בשל חוסר מחשבה או רצון להקניט:

  • נורא מחניק פה, את יכולה לאוורר קצת?
  • את יכולה להפריד לי את הקוסקוס מהעוף?
  • מעל איזו ארץ אנחנו עכשיו? מתי מגיעים?
  • את מקבלת עמלה מהדיוטי פרי?
  • למה את לא מחייכת?

בהכנת הכתבה סייעה צילה קבינה

תגיות

57 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

54.
כל הבקשות לגיטימיות. אותי, למשל, העביר דייל לעסקים.
ובענין השאלה "האם את יכולה בבקשה לעזור לי להרים את התיק", את רופאה שיודעת לאבחן בעיות גב בראיה? אדם שיכול להרים בעצמו בדרך כלל ממש לא רוצה שאשה תעזור לו, כך שאני מניח ש90% מהבקשות שקיבלת הן לגיטימיות, אבל את, אני מבין התיחסת למבקשים כאל נודניקים. ובענין 10% הנותרים, מה יש, את לא יכולה לעזור למי שמבקש? אני לא דייל ואם מבקשים ממני להרים תיק אני כמובן מרים. וכל הרעיון של לדרג אילו בקשות שרות הן הכי נודניקיות אומר שאת במקצוע הלא נכון. את צריכה לעבוד במקצוע שאין בו מגע עם אנשים, ויפה שעה אחת קודם.
המסביר לצרחן  |  31.05.18
לכל התגובות