אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על הפסידה 44 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018

אל על הפסידה 44 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018

עליית מחירי הדלק ושחיקת הדולר מול השקל הובילו את חברת התעופה לעלייה בהוצאות; בין צעדי ההתייעלות שהציגה החברה: ביטול תשלום עמלה לסוכני נסיעות; מניית אל על נחלשה מתחילת השנה ב-30%

29.05.2018, 08:53 | חזי שטרנליכט

חברת התעופה אל על מסכמת הבוקר (ג') רבעון חלש. העלייה המתמדת במחירי הנפט בעולם שנרשמה בשלושת החודשים הראשונים של 2018, יחד עם גידול בהוצאות השכר במונחים דולריים, שחקו מאוד את הרווח הגולמי של החברה.

קראו עוד בכלכליסט

למרות שאל על רשמה גידול בהכנסות שלה ואף שיפור מסוים בשיעור התפוסה של המטוסים שלה, לא היה בכך די בכדי לשפר את התוצאות. ההפסדים התפעוליים של החברה זינקו בשיעור דו ספרתי ביחס לרבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של עשרות מיליוני דולרים ברבעון הראשון.

מטוס אל על, צילום: סיוון פרג מטוס אל על | צילום: סיוון פרג' מטוס אל על, צילום: סיוון פרג

אל על חתמה את הרבעון הראשון עם מחזור הכנסות של כ-463.8 מיליון דולר, עלייה של כ-11% ביחס לרבעון המקביל. עם זאת, מחיר הנפט שעמד על 55.1 דולר לחבית ב-2015 ונפל ל-35.2 דולר ב-2016 עלה מאז בהתמדה והוא עומד כיום בסביבות 67 דולר לחבית. העלייה שחלק לא מבוטל ממנה נרשם ברבעון הראשון, פגעה בשיעור הרווחיות הגולמית של החברה נשחק בצורה חדה ועמד על 6.6% מהמחזור מול כ-9.8% בתקופה המקבילה בתחילת 2017.

החברה רשמה הפסד תפעולי של כ-52.6 מיליון דולר, עלייה של כ-54.5% ביחס לרבעון המקביל. בשורה התחתונה נרשמו לאל על הפסדים בהיקף של כ-43.97 מיליון דולר מול הפסד של 29.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017.

בהנהלת החברה ציינו כי אל על רשמה גידול של כ-15% בהוצאות התפעוליות,שנבעו בעיקר מגידול בפעילות, מעלייה בהוצאות הדלק של החברה בהיקף של כ-23 מיליון דולר בשל עלייה במחירו ובנוסף - עלייה בהוצאות השכר בכ-7 מיליון דולר, בעיקר עקב שחיקת הדולר מול השקל ועלייה בשכר מינימום.

ברבעון הראשון של השנה נמשך הגידול בתנועה בנתב"ג. לפי נתוני אל על במצגת שהציגה למשקיעים, ברבעון הראשון נרשם גידול של כ-19% בתנועה בנתב"ג, אך נתח השוק של אל על, יחד עם חברת סאן דור שבה היא מחזיקה, ירד ב-15% ועמד על 27.9% מכלל התנועה בנמל התעופה.

מבטלת תשלום עמלה לסוכני נסיעות

ההנהלה הודיעה על סדרה של צעדי התייעלות. הראשון והבולט בהם הוא ביטול של תשלום עמלה לסוכני הנסיעות בארץ ובעולם על ידי החברה. עד כה שילמה אל על עמלה לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות. בארץ מדובר היה בעמלה בשיעור של 5%, ובעולם העמלה השתנתה ממדינה למדינה. השינוי צפוי להיכנס לתוקפו ב-1 ביוני הקרוב. בכוונת החברה להמשיך להציע לסוכנים "תוכנית תמריצים מבוססת יעדים".

בין הגורמים הנוספים שפגעו באל על הייתה התחלת הטיסות הישירות של אייר אינדיאה מהודו לישראל במסלול מקוצר מעל ערב הסעודית. הטיסות הללו החלו ב-22 במרץ, לקראת סוף הרבעון הראשון, כך שההשפעה שלהן עדיין לא הגיעה במלואה וייתכן שתתרחב גם לחברות אחרות. אל על עתרה לבג"ץ בנושא בכדי שזה ייתן צו לממשלה שיאסור על הטיסות של חברות תעופה זרות בנתיבי טיסה שלא מאושרים לחברות תעופה ישראליות.

אחד התהליכים התפעוליים המכבידים על פעילותה של אל על קשור בשינוי המטוסים ושדרוגם למטוסי הדרימליינר. נכון למועד הדו"חות מפעילה אל על 44 מטוסים, שמתוכם 27 הם בבעלותה ו-17 בחכירה.

החברה נמצאת בעיצומו של תהליך קליטת מטוסי הדרימליינר החדשים שמכביד עליה מבחינה תפעולית. עד כה קיבלה החברה ארבעה מטוסים חדשים והיא צפויה לקבל עוד שלושה עד סוף 2018. המטוסים החדשים יתקבלו השנה בחודשים יוני, אוגוסט ואוקטובר. באל על ציינו כי הקליטה של המטוסים החדשים מתבצעת בהתאם ללוחות הזמנים וכי הביקוש אליהם עונה על הציפיות.

למרות שביומיים האחרונים נרשם זינוק חד במניות אל על, טרם פרסום התוצאות, והן עלו במעל ל-13.5%. מניית אל על נחלשה מתחילת השנה ב-30% וב-69% סך הכל ב-12 החודשים האחרונים - בהם איבדה החברה מעל ל-1.1 מיליארד שקל משווי השוק שלה. שווי השוק, טרם פתיחת המסחר הבוקר בתל אביב עומד על כ-495 מיליון שקל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות