אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסרט "מרסי": אהבת נשים כנגד כל הסיכויים צילום: עמית שעל

הסרט "מרסי": אהבת נשים כנגד כל הסיכויים

אחרי ההצלחה בפסטיבל סאנדנס עם סרטה "פרינסס" העוסק באלימות מינית הוזמנה הבמאית טלי שלום עזר לעשות סרט בארה"ב. התוצאה היא הסרט “מרסי” על אהבת נשים כנגד כל הסיכויים, שיפתח היום את הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה בסינמטק ת"א

31.05.2018, 08:30 | מאיה נחום שחל

בפסטיבל הסרטים סאנדנס 2015 הציגה הבמאית טלי שלום עזר. את סרטה “פרינסס” העוסק במיניות בתוך המשפחה. זו היתה נקודת מפנה עבורה: צפו בו והתרשמו ממנו בכירים בתעשיית הקולנוע והם הזמינו אותה לביים סרט אמריקאי. “זו היתה מתנה בשבילי”, אומרת שלום עזר ל”כלכליסט”.

“זה היה סוג של קסם כשהציעו לי לביים את התסריט”. הסרט “מרסי” (“My days of Mercy”) יפתח הערב את הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה TLVFest בסינמטק תל אביב בנוכחות המפיקה שלו כריסטין ואשון ואורחת הכבוד של הפסטיבל (“מפיקה נערצת שגדלתי על הסרטים שעשתה”). בסרט מככבות אלן פייג’ (“אקס מן” ו“ג’ונו”) שמגלמת את לוסי וקייט מארה (“בית הקלפים”, “הר ברוקבק”) שמגלמת את מרסי: לוסי ומרתה הן שתי אחיות מסינסינטי שבאוהיו המשתתפות בקביעות בהפגנות נגד עונש מוות בארצות הברית כדי לבטל את גזר הדין שהוטל על אביהן, שהורשע ברצח אמן. במקביל מרסי מפגינה במחנה הנגדי התומך בעונש מוות. בין השתיים לוסי למרסי נרקם סיפור אהבה סוער ומרגש.

טלי שלום עזר. “פוגשים אדם, מתאהבים ומשתנים”, צילום: עמית שעל טלי שלום עזר. “פוגשים אדם, מתאהבים ומשתנים” | צילום: עמית שעל טלי שלום עזר. “פוגשים אדם, מתאהבים ומשתנים”, צילום: עמית שעל

“התחברתי לתסריט מהרגע הראשון”, אומרת שלום עזר. “הרגשתי קרבה ללוסי, לסיפור שלה ולאופן שבו היא מוצאת במרסי בית. באנו לספר סיפור אוניברסלי ולא משנה איפה הוא מתרחש. זה מדהים איך דרך התאהבות מייצרים מרחב לטרנספורמציה, יש בזה משהו מאוד מרגש ומרפא. בשבילי הסרט הוא לא על עונש מוות אלא סיפור אהבה. לוסי חיה עם הרבה דברים שהיא לא יכולה לחלוק עם איש והחיים שלה מוקדשים להפגנות ולניסיון להוכיח את חפות אביה. יש לה אינטואיציות חזקות והמון תחושות שהיא לא יכולה לחלוק עם אף אחד וזה משהו שאני מאוד יכולה להזדהות איתו התחברתי לזה שפתאום פוגשים אדם, מתאהבים בו ומשתנים”.

שלום עזר (40) חיה בתל אביב עם בת זוגה ושתי בנותיהן בנות השנתיים. היא נולדה וגדלה בכפר סבא ולמדה קולנוע באוניברסיטת תל אביב. היום היא מלמדת באותו חוג עבודה עם שחקנים. ביצירותיה היא עוסקת בנושאים מורכבים ולעיתים קשים לצפייה: “סרוגייט” מספר על גבר הפונה לטיפול מיני ומלווה במפגשים אינטימיים חשופים ו”פרינסס” נוגע בפדופיליה.

קרן מור בסדרה החדשה ”הפסיכולוגית”. חור בלב וכמיהה לקשר , צילום: אוה עיני גז קרן מור בסדרה החדשה ”הפסיכולוגית”. חור בלב וכמיהה לקשר | צילום: אוה עיני גז קרן מור בסדרה החדשה ”הפסיכולוגית”. חור בלב וכמיהה לקשר , צילום: אוה עיני גז

את התסריט ל”מרסי” כתב הבריטי ג’ו ברטון “זה סיפור על בחורה עם פוסט טראומה קשה שחווה דיכאון וחוסר חשק לממש את עצמה, אבל בגלל שחלק גדול בו מוקדש להתאהבות הוא גם מצחיק ומרגש ולוהט”.

שלום עזר מוסיפה: “כשאני מביימת טקסט לא שלי, אני כמו בלש, רואה את המילים ומנסה לפענח ולתת פרשנויות ומשמעויות למה שאני קוראת. כשאני כותבת, זה הרבה פעמים כבר מגיע עם אימג’ים בראש”.

שיחות במרחב פרטי

השחקניות פייג’ ומארה היו גם מפיקות שותפות של הסרט, ושלום עזר מספרת על תהליך העבודה איתן. “הן נענו לכל דבר, גם כשביקשתי להביא את הצלם שלי ולעשות את העריכה בארץ עם עינת גלזר זרחין.

מתוך הסרט “מרסי”. שלום עזר: “התחברתי לתסריט מהרגע הראשון” מתוך הסרט “מרסי”. שלום עזר: “התחברתי לתסריט מהרגע הראשון” מתוך הסרט “מרסי”. שלום עזר: “התחברתי לתסריט מהרגע הראשון”

הכל התחיל בינינו בשיחת סקייפ, שזה נשמע מאוד לא אישי, אבל זה בדיוק להפך, כי השיחות מתקיימות בחלל הפרטי שלהן. כשנפגשתי עם קייט מארה בפעם הראשונה, כבר הרגשנו חברות. עשינו את החזרות אצלה בבית ויצרנו מרחב שהיה נוח לשלושתנו להיפתח ולהשתחרר בו כדי להגיע לביטוי האמנותי שבא לידי ביטוי בסרט”.

המרחב הנוח אפשר להן גם להתמסר לסצנות האינטימיות על הסט. “הסצנות האינטימיות מצולמות בסט סגור שבו מלבדן נמצאים רק אני והצלם”, מספרת עזר שלום. “השחקניות מבצעות את הסצנה תנועה אחר תנועה, וכמובן שיש להן גם חופש לביטוי אמנותי. מה שמוריד את החרדה זה שהכל מובנה מראש, כמו כוריאוגרפיה לריקוד: אלה הסצנות שהכי כיף לביים כי מתוך סט של 60 אנשים (פי שניים מבארץ) יש רק שניים. זה קולנוע טהור במובן הזה שזה רק שחקנים, מצלמה והאמת שאנחנו מנסים ליצור”.

שלום עזר עברה למגרש של הגדולים, היא ביימה שתי כוכבות בינלאומיות, וגם התקציב לסרט גדול פי שלושה־ארבעה משל הפקה ישראלית. “זה הרבה יותר כסף אבל לא מרגישים את זה כי הכל שם יותר יקר, יותר אנשי צוות. מבחינות מסוימות הם יעילים, אבל יש להם המון חוקים שמקשים את העבודה, למשל אסור לצלם חצי שעה אחרי סופת ברקים. אם בישראל שחקנים לא יכולים להתחמק ממני גם אם הם מאוד עסוקים כי אני עושה להם אמבוש, באל־איי זה קצת יותר בעייתי, הם פחות זמינים ואני חייבת שיהיו זמינים להיפגש איתי לתהליך חזרות ארוך”.

כיף ומופרע

פרויקט נוסף שעליו עבדה בשנה האחרונה הוא הסדרה “הפסיכולוגית” שכתב יוסף אל דרור בכיכובה של קרן מור, שתעלה ביולי בכאן 11, המבוססת על “Web Therapy” של ליסה קודרו (פיבי מ”חברים”). במרכז הסדרה עומד מיזם אינטרנטי־עסקי של טיפול פסיכולוגי אונליין שכל פגישה בו אורכת שלוש דקות. “קרן, שאיתה עבדתי ב’פרינסס’, הביאה אותי לסדרה. זו פעם ראשונה שאני עושה טלוויזיה. זה מוגדר כקומדיה אבל היא גם מאוד לא מצחיקה, יש שם אנשים עם חור בלב וכמיהה לקשר. יש בה משהו פרברטי שקשור לעיוורון ולחוסר יכולת לתקשר, וזה כיף ומופרע ומצחיק ומקורי ואחר”.

קרן מור בסדרה החדשה ”הפסיכולוגית”. חור בלב וכמיהה לקשר

מתוך הסרט “מרסי”. שלום עזר: “התחברתי לתסריט מהרגע הראשון”

טלי שלום עזר. “פוגשים אדם, מתאהבים ומשתנים”

תגיות