אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על עלולה לאבד הבלעדיות לרכישת ישראייר

בלעדי לכלכליסט

אל על עלולה לאבד הבלעדיות לרכישת ישראייר

אי.די.בי, שמחזיקה בישראייר, שוקלת להיכנס למשא ומתן מול גורמים אחרים, מאחר שהעסקה עם אל על מעוכבת בבית הדין של רשות ההגבלים העסקיים

04.06.2018, 08:35 | גולן חזני

אי.די.בי מתחילה לפזול לעבר רוכשים פוטנציאליים אחרים לישראייר, אף שבבית הדין של רשות ההגבלים העסקיים עומד הערעור שלה ושל אל על על פסילת המיזוג בין סאן־דור וישראייר, החלטה שהתקבלה בינואר. הערעור הוגש על ידי אל על וישראייר במארס, ואז גם הוחלט שהסכם המיזוג יהיה ניתן לביטול על ידי הצדדים או אחד מהם, במקרה שלא יושלם עד 31 במאי.

ל"כלכליסט" נודע כי בימים האחרונים מתנהלות שיחות בין אל על ואי.די.בי על הארכת התקופה של ההסכם. אי.די.בי מוכנה להאריך אותו, אבל בשינוי של כמה תנאים - העיקרי בהם הוא ביטול הנון־שופ של ישראייר בעסקה. סעיף זה קובע שכל עוד ישראייר מצויה בהליך מיזוג עם אל על, היא לא תוכל לנהל משא ומתן עם גורמים אחרים.

אי.די.בי לא ניהלה מגעים עם גורמים כלשהם, ובעל השליטה בה אדוארדו אלשטיין מעוניין למצות את אפשרויות המיזוג מול אל על, אף שהירידה החדה בשוויה מעמידה את כדאיות העסקה בספק לאי.די.בי. במקביל, אי.די.בי קיבלה פניות לא רשמיות מצד גופים בינלאומיים וישראליים, שמתעניינים ברכישת ישראייר. ביטול סעיף הנון־שופ, שמהווה סוג של בלעדיות לאל על, יאפשר לה לנהל מגעים עם אותם גופים.

ישראייר חזרה ברבעון הראשון של 2018 להפסד משמעותי של 19 מיליון שקל לעומת הפסד של 12 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2017. חברת התעופה רשמה אמנם ברבעון הראשון עלייה של 13.7% בהכנסות ל־239 מיליון שקל בזכות המכירות לקראת פסח, אך עלייה של 21% במחירי הדלק הסילוני לעומת הרבעון המקביל, לצד עליות במחירי שירותי הקרקע ושכר העבודה, הובילו אותה להציג זינוק של 16.1% בעלות המכירות, ל־219 מיליון שקל.

מטוסי אל על, צילום: אל על מטוסי אל על | צילום: אל על מטוסי אל על, צילום: אל על

הצניחה בשווי סלקום בבורסה בתל אביב היתה הגורם המרכזי להפסדים שרשמה דסק"ש ברבעון הראשון של 2018. חברות ההשקעות הפסידה ברבעון 261 מיליון שקל (לעומת 273 מיליון במקביל). אי.די.בי פיתוח, זרוע האחזקות השנייה של אלשטיין, הפסידה 253 מיליון שקל (לעומת 285 מיליון ברבעון המקביל ב־2017), שמצטרפים להפסד של 610 מיליון שקל ב־2017.

סלקום סיימה את הרבעון ברווח של 7 מיליון שקל בלבד, לעומת 26 מיליון ברבעון המקביל. השוק צפה את הנפילה והוריד את המניה במהלך הרבעון ב־31%. מניית דסק"ש נגררה לירידה של 22% ברבעון, בעיקר בשל אחזקה של 42% מסלקום. התחרות בתחום הסלולר גברה במהלך הרבעון עם כניסת המתחרה החדשה אקספון. לירידות נגררו גם האג"ח של אי.די.בי פיתוח (שמניותיה אינן נסחרות ומוחזקות במלואן בידי דולפין של אלשטיין), שסדרה ט', הארוכה שבהן, מתקרבת לתשואה של 10%.

דסק"ש היתה אמורה לפרסם הערכת שווי שנתית לסלקום רק ברבעון השני, אך הקדימה אותה לאור התגברות התחרות. הערכת שווי זו, שנערכה בידי מוטי דטלקרמר מ־BDO זיו האפט ייעוץ וניהול, העניקה לסלקום שווי של 7.017 מיליארד שקל, לעומת 7.669 מיליארד שקל בספרי דסק"ש.

השווי הנכסי הנקי של דסק"ש בסוף הרבעון הראשון עמד על 2.14 מיליון שקל. זאת, בזמן שלחברה יש חוב של 6.22 מיליארד שקל, בעיקר למחזיקי האג"ח. לדסק"ש יש מספיק מזומן לפירעון חוב של 1.12 מיליארד שקל עד סוף הרבעון הראשון של 2020, כשבסוף הרבעון עמדו המזומנים בקופה על 1.68 מיליארד שקל.

הדבר מעמיד בספק את יכולת דסק"ש לחלק דיבידנדים ברבעונים הקרובים. דיבידנדים שאמורים לשרת את דולפין בתשלומי הריבית לאי.די.בי. דולפין רכשה בנובמבר האחרון את השליטה בדסק"ש מאי.די.בי (68%). המניות שנמכרו משועבדות לאג"ח שלה. אי.די.בי מחקה 214 מיליון שקל ברבעון בשל ירידה בשווי ההוגן של האג"ח ל־1.3 מיליארד שקל, והפסידה כאמור 253 מיליון שקל ברבעון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות