אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית ממשלתית חדשה תקדם מיזמי אוטוטק ב-30 מיליון שקל צילום: אופיר אייבי

תוכנית ממשלתית חדשה תקדם מיזמי אוטוטק ב-30 מיליון שקל

משרד התחבורה ורשות החדשנות משיקות תוכנית פיילוטים טכנולוגיים בתחומי התחבורה החכמה, צמצום תאונות הדרכים, ייעול רגולציית התחבורה והפחתת זיהום האוויר. במסגרתה, יוכלו יזמים לקבל תמיכה של 50% עד 75% בהוצאות המו"פ שלהם

06.06.2018, 17:12 | מאיר אורבך

משרד התחבורה ורשות החדשנות משיקים תוכנית חדשה לקידום תכניות פיילוטים בתחומי התחבורה החכמה, בתקציב של 30 מיליון שקלים בשנה.

קראו עוד בכלכליסט

התוכנית, שגובשה בשיתוף והתוכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד רה"מ, תתמוך בחברות שיקדמו את תחום התחבורה החכמה ויפתחו את היכולות הטכנולוגיות בענף. כמו כן, התוכנית תעודד פיתוח ויישום טכנולוגיות חדשניות במערך התחבורה, שיקדמו נושאי תחבורה חכמה בדגש על עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, צמצום זיהום האוויר, המלחמה בתאונות דרכים, צמצום העומס בכבישים, תמיכה במיזמי תחבורה וטיוב הרגולציה.

חשיבות התוכנית טמונה בכך שלראשונה, יממנו משרד התחבורה ורשות החדשנות תכניות פיילוט, כאשר עד היום תמכה הרשות בתכניות בשלבי מו"פ מוקדמים. זאת כחלק מאסטרטגיית הרשות לתמוך בצמיחת חברות שלמות. תמיכה זו מגובה מצד משרד התחבורה בליווי חברות ההייטק, הן בהיתרי רגולציה לביצוע פיילוטים, והן בהנגשת תחומי פעילות חדשים.

התוכנית מיועדת לחברות טכנולוגיה ישראליות שיוכלו לקבל תמיכה כספית בשיעור של עד 50% מהוצאות המו"פ המאושרות. תמיכה בשיעור חריג של 75% מהוצאות המו"פ המאושרות תינתן לתוכנית בעלות פוטנציאל להשפעה יוצאת דופן על ייעול ושיפור התחבורה בישראל. המסלול מציע השתתפות בסיכונים הכרוכים בתהליך הפיתוח, אך לא ברווחים או בהצלחות עתידיות. החברה הנתמכת תחזיר לרשות החדשנות את המימון שקיבלה על ידי תשלום תמלוגים ממכירות, רק אם המיזם הצליח להגיע לשלב המסחור.

אחת ממטרות התוכנית: צמצום העומס בכבישים, צילום: יובל חן אחת ממטרות התוכנית: צמצום העומס בכבישים | צילום: יובל חן אחת ממטרות התוכנית: צמצום העומס בכבישים, צילום: יובל חן

הקריטריונים להערכת בקשה שתוגש במסגרת מסלול זה יהיו: רמת החדשנות הטכנולוגית ומידת הייחודיות של התכנית, רמת האתגרים במימוש התוכנית; יכולות החברה, בכללן יכולותיה הניהוליות והיכולת להביא להשלמת התכנית ומימושה העסקי; פוטנציאל הצמיחה העסקי-כלכלי של החברה עקב הצלחת התכנית; התרומה הטכנולוגית והתעסוקתית של התכנית לכלכלה הישראלית; מידת ההשפעה הצפויה של התכנית על ייעול ושיפור התחבורה בישראל; רמת ההתכנות הרגולטורית של ביצוע התכנית; איכות תכנית ההרצה – איכות אתר ההרצה והסינרגיה בין החברה לאתר; והתועלת שתצמח לחברה מתכנית ההרצה בהיבטי קרבה לשוק ומסחור.

התוכנית החדשה מיועדת למיזמים בתחומי הרכב החשמלי, החכם והאוטונומי, המודלים השיתופיים לתחבורה, ניטור ועיבור המידע התחבורתי, הקטנת עומסי התנועה, צמצום השימוש בנפט, הפחתת התאונות ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר כי תמיכה בחברות הסטארט-אפ בתחום התחבורה תאפשר להן להיבנות טוב יותר ולהאיץ את חדירתן לשוק. בנוסף, הפרויקט יאפשר הכוונה טובה יותר של השוק המקומי וישפר את יכולת הרגולציה הממשלתית.

שר הכלכלה אלי כהן מסר: "בעוד שהתעשייה החדשנית הישראלית הפכה למודל עולמי לחיקוי, הדבר טרם חלחל לתחומי התחבורה בישראל הניצבת בפני אתגרים משמעותיים בשנים הקרובות. אנו סבורים כי בתחומי התחבורה ישראל זקוקה לזריקת עידוד מהותית. בהשקת תכנית זאת בכוונתנו לאפשר לתעשייה לפרוץ לתחומי פעילות חדשים, ומחברות בתחום לצמוח לכדי חברות שלמות. תכנית זאת היא צעד חשוב בחיבור בין הצלחת תעשיית ההייטק ובין תחומי התחבורה. המסלול מאפשר לחברה להתקדם משמעותית במוכנות המוצר למסחור ולסייע בקידום חדירתו לשוק באמצעות היישום באתר הניסוי".

שר הכלכלה, אלי כהן, צילום: אופיר אייבי שר הכלכלה, אלי כהן | צילום: אופיר אייבי שר הכלכלה, אלי כהן, צילום: אופיר אייבי

יו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבום, מסר: "כדי לעלות רכב אוטונומי על הכביש צריך את אישור הרגולטור במשרד התחבורה, גם בפיתוח תוכנה לשליטה וניתוב במערכת הרמזורים יש צורך בשיתוף פעולה של המשרד. התכנית החדשה הזאת תיתן מענה לנושאים הללו: צוות ייעודי פנימי של המשרדים יבחן חברות טכנולוגיות ופיתוחים טכנולוגיים חדשים וניתן יהיה לקדם בקשות לאישורים רגולטוריים שיתמכו בטכנולוגיה החדשנית שהתפתחה. מטרת המסלול היא לספק לחברות טכנולוגיה מימון לשלבי פיתוח הטכנולוגיה המתקדמים הדרושים לצורך מסחור הטכנולוגיה והחדרתה לשוק, ולאפשר להן גישה לתשתיות, נתונים ואתרים עליהם יש רגולציה והשפעה ממשלתית, ובשל כך הינם פחות נגישים כיום. בכך יוכלו חברות לפתח ולאמת טכנולוגיות חדשניות באותם מגזרים וגופי הממשל יוכלו לקדם רגולציה שתתמוך במיזמים הללו. ברגע שאנחנו מייצרים רגולציה יותר מתקדמת, שתדע לעבוד עם טכנולוגיות חדשות, אנו פותחים פתח לחברות הטכנולוגיה לבצע ניסויים שלא היו אפשריים בעבר, ומייצרים הזדמנות להתוות בעתיד רגולציה חדשנית ומובילה של המשק הישראלי כולו".

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון, צילום: אוראל כהן מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון | צילום: אוראל כהן מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון, צילום: אוראל כהן

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, הוסיף: "הפעלת תכניות ופיילוטים בסביבות אמת וברגולציה מותאמת תאפשר לחברות טכנולוגיה להעמיד בישראל הוכחות התכנות מבצעיות, ולחדור במהירות לשוק, ובכך לצמוח כחברות שלמות בישראל. בנוסף, מסחור טכנולוגיות חדשניות בישראל יוביל לטיוב השוק המקומי, לשיפור יכולת הרגולציה הממשלתית ולליווי של החברות הטכנולוגיות משלב הרעיון ועד שלב המסחור על ידי גופי הממשל. פעמים רבות נשמעת הטענה כי רגולציה, ולא הטכנולוגיה, היא שמונעת מהעולם שלנו להשתנות מהקצה אל הקצה כפי שרבים מאנשי הטכנולוגיה מספרים לנו. לשם כך חוברת רשות החדשנות בהקמת מסלול תמיכה משותף בחדשנות טכנולוגית בחברות תעשייה, ומיקוד הפעילות הוא בעיקר בפיילוטים – פיתוחים טכנולוגיים שסיימו את שלב המעבדה ועוברים להמשך הפיתוח בסביבת ניסוי מבצעית או באתר הלקוח".

תגיות