אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ממרינה ועד מלון: התוכניות החדשות של עיריית ת"א לשפך הירקון צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

ממרינה ועד מלון: התוכניות החדשות של עיריית ת"א לשפך הירקון

המרינה המתוכננת תשתרע על 100 דונם ביבשה ותכלול עד 1,000 מקומות עגינה. בצפון אבן גבירול יקומו מלון, מוסדות תרבות ומסוף לתחבורה ציבורית

11.06.2018, 06:57 | אמיתי גזית

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב דנה בשבוע שעבר בשתי תוכניות - הקמת מרינה ותוכנית בנייה ברוקח־אבן גבירול - שישנו את פניה של הגדה הצפון־מזרחית של שפך הירקון. השטח הכולל שלהן משתרע על כ־490 דונם בין הנחל ממערב (כאשר בעבר השני שוכן מתחם נמל תל אביב), אבן גבירול ממזרח, שדרות רוקח מדרום ושדה התעופה דב מצפון, והתוכניות כוללות הקמת מרינה, בית מלון, מוסדות תרבות ומסוף חדש לתחבורה ציבורית. בנוגע להקמת המרינה, הוחלט כי היא תעלה פעם נוספת לדיון בשבוע הבא, לאחר שמחלקת ההנדסה תטמיע בה את הערות הוועדה המקומית. תוכנית רוקח אבן גבירול, הומלץ להפקידה להתנגדויות.

קראו עוד בכלכליסט

על פי תוכנית המרינה, השטח הנמצא ממערב לרידינג, ושימש בעבר את חברת החשמל לפריקת פחם, ישמש את המרינה החדשה. מבחינה תכנונית האזור כבר מסומן כמעגנה, ולפיכך הליכי התכנון בו פשוטים יותר. השטח הימי של המרינה יהיה 60 דונם, והשטח היבשתי יהיה 100 דונם, ויאפשר עגינה לכ־300 סירות, בדומה למספר המקומות במרינה הוותיקה של תל אביב הצמודה לבריכת גורדון. בעתיד עשויה המרינה לשלש את גודלה לכ־1,000 מקומות עגינה, כחלק מהתוכנית לבניית הרובע החדש במקומו של שדה דב, המיועד להפסיק פעילותו בתחילת 2019. בעירייה סבורים כי עד שיושלם הרובע החדש יחלפו עוד שנים רבות, ומשום כך החליטו לקדם בשלב ראשון את הקמת המעגנה הקטנה. הקמתה זוכה לתמיכת משרד התחבורה ורשות הנמלים, הסבורים שישראל סובלת ממחסור בשטחי עגינה.

מעגנה מערבית לתחנת הכוח רדינג. השטח הימי של המרינה יהיה 60 דונם, צילום: עמית שעל מעגנה מערבית לתחנת הכוח רדינג. השטח הימי של המרינה יהיה 60 דונם | צילום: עמית שעל מעגנה מערבית לתחנת הכוח רדינג. השטח הימי של המרינה יהיה 60 דונם, צילום: עמית שעל

כ־20% מהשטח הבנוי במרינה החדשה ישמש לחינוך ימי ולספורט ימי, ולצורך כך ייבנו כיתות לימוד ושטחי אחסון שישמשו את צופי ים בתי הספר, חובבי גלישת גלים, סאפ וכדומה. בהסדר בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לעיריית תל אביב וחברת החשמל נקבע כי בתמורה להרשאה לשימוש בשטח העירייה תשלם לרמ"י 5% מהכנסות המרינה החדשה, ולחברת החשמל תשלם 32.5% מהרווחים בניכוי הוצאות.

אין מגורים בתוכנית

תוכנית רוקח אבן גבירול, הוועדה המליצה להפקידה להתנגדויות. התוכנית מאפשרת בנייה בהיקף של 280 אלף מ"ר במספר מבנים בני עשר קומות לכל היותר, כ־40 אלף מ"ר מהם בייעוד מסחרי או מלונאי והיתר לשימושים ציבוריים. התוכנית היא בסמכות ועדה מחוזית, ועל כן הפקדתה לעיון הציבור ולהגשת התנגדויות תיעשה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל אביב, הצפויה לקבל לידיה את התוכנית בשבועות הקרובים.

אדריכלית התוכנית דנה קהן הסבירה בשיחה עם “כלכליסט” כי הבניינים ייבנו ברצועה המקבילה לחלקו הצפוני של רחוב אבן גבירול, צפונית למפגש עם רוקח, משום שזו קרקע ציבורית שרובה בבעלות העירייה, רמ"י וחברת החשמל. מרבית השטח הבנוי ישמש לצורכי ציבור, וכ־20% ייועדו למלונאות ומסחר. לדברי קהן, רק בשלב העיצוב האדריכלי יוחלט מה יהיה ייעוד הבניינים, גודלם ומספרם. אם יוחלט על שימושים הדורשים מבנים גדולים כגון מוזאון או אולם ספורט, העירייה תוכל לבנות שלושה מבנים. במקרה של שימושים אחרים יתאפשר לבנות גם חמישה מבנים. חזיתות המבנים יפנו לרחוב אבן גבירול. ייעודי הקרקע הסחירים ישמשו ככל הנראה לבית מלון בן כ־500 חדרים.

השטח הכולל של שתי התוכניות - 490 דונם השטח הכולל של שתי התוכניות - 490 דונם השטח הכולל של שתי התוכניות - 490 דונם

עוד כוללת התוכנית הסבה לצורכי ציבור של שלושת מכלי הענק ששימשו בעבר את חברת החשמל, השוכנים מצפון לשפך הנחל. בעירייה שוקדים בימים אלה על פתיחת המכלים הללו לציבור. בין היתר נשקלת האפשרות להפוך את אחד המכלים לאולם מופעים, וכן בוחנים הסבת מכל אחר לחלל לגלריות או מסעדות. בנוסף כוללת התוכנית מרכז תחבורה שייבנה בצומת רוקח אבן גבירול, שתשולב בו תחנת הקו הירוק העתידי, והוא יחליף את מסוף האוטובוסים הקיים היום במקום. בגדה המערבית של הנחל ייבנה מתחם לוגיסטי של העירייה.

“מחסור בבתי מלון”

מעיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב יפו מקדמת את תוכנית רוקח אבן גבירול, הממוקמת דרום־מזרחית למעגנה. במסגרת התוכנית מתוכננים שטחים בייעוד מבני ציבור לאורך המשך רחוב אבן גבירול צפונית לצומת רוקח אבן גבירול. התוכנית כוללת גם הצעה להקמת בית מלון על פי מדיניות התכנון המחייבת להקצות שטחים לחדרי אירוח, בתי מלון לאורך רצועת החוף, זאת בשל מחסור גדול בבתי מלון בעיר.

"מהות הדיון בוועדה היתה להמליץ בפני הוועדה המחוזית על שינויים בנוגע לתוכנית שכבר הומלצה להפקדה. עיקר השינויים, אשר אושרו על ידי הוועדה, עסקו בהתאמת התוכנית בעקבות אישור תוואי הקו הירוק, כולל שילוב צומת רוקח אבן גבירול בתוכנית, והוספת שימושים והוראות מעבר לתחנת משנה אביב של חברת חשמל הקיימת במקום לעשר שנים נוספות. בנוסף לכך אישרה הוועדה המקומית מסמך מדיניות באשר למעגנת רידינג. תב"ע בסמכות ועדה מקומית, התואמת מדיניות זו, תובא בקרוב לדיון להפקדה".

תגיות

28 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

28.
הסבר מדוע התוכנית טובה
להפך! לא אסון בכלל. הלכתי למפגש השיתוף ציבור ודווקא הייתי די שבע רצון ממה שמתכננים: מרינה הן ליאכטות (חלק צעקו "פויה מיליונרים" למרות שחלק מבעלי הסירות הם סתם אנשים, והמרינה במרכז העיר מפוצצת עד אפס מקום) והן לכל מיני סירות לספורט ימי. המצב כיום הוא שת"א, עיר תיירות עם חוף ים נפלא, מנצלת אותו רק באופן חלקי, וחבל, כך שתוספת ספורט ימי זה נהדר.
dw  |  13.06.18
26.
להקים בתים פרטיים (ווילות קוטג') לפי הפרוייקט המתו
להקים ולייסד בתים פרטיים (ווילות קוטג') כמו: נס-ציונה וראשל"צ, סביון וצהלה, הרצליה-פיתוח וקיסריה ולקלוט יהודים מאירופה: בריטניה וצרפת, גרמניה ואוסטריה, פולין והונגריה, הולנד ובלגיה, ליטא וצ'כיה. לקלוט יהודים מיבשת אמריקה: ארה"ב וקנדה, לקלוט יהודים ומיבשת אמריקה לטינית (דרום אמריקה)
דורון  |  12.06.18
24.
אין שום מחסור בחדרי מלון מהסוג שהעירייה דוחפת
התפוסה בבתי מלון בתל אביב היא קצת למעלה מ-76% כשבאלה בתוך העיר ומסוג בוטיק יש פריחה. שיטת המלונות לאורך החוף נכשלה והביטוי של זה הוא ש-50% מהתיירים המגיעים לעיר משתמשים ב-AirBnB וכך שוק השכירות מתכווץ בגלל אזלת ידה של עיריית תל אביב ליזום פרויקטים של מלונאות הולמים את הביקוש.
יעל  |  11.06.18
לכל התגובות