אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון הפכה את הפועלים לציוד לוגיסטי; מה יקרה בעידן ה-AI? צילום: בלומברג

פרשנות מאקרו

אמזון הפכה את הפועלים לציוד לוגיסטי; מה יקרה בעידן ה-AI?

היחס המחפיר שמעניקה אמזון לעובדים הלא מיומנים שלה - עובדי מרכזי השילוח, פועלי ייצור ונהגים - מעניק הצצה מטרידה ליום שבו חברות יוכלו להחליף את כולם בתוכנות וברובוטים. התגובה החברתית ליחס הזה היא המבחן האמיתי לאנושיות

14.06.2018, 09:37 | עומר כביר

אחת למספר חודשים ענקית המסחר המקוון אמזון שבה ומסתבכת באותה סוגיה: היחס שלה לעובדים. לא חלילה היחס לעובדים המיומנים - אנשי ההייטק, המהנדסים, אנשי המכירות והמעצבים שמאיישים את המטה המפואר בסיאטל; אלא היחס לאלו בתחתית הסולם.

קראו עוד בכלכליסט

הפועלים שעושים את העבודה השחורה של תפעול מרכזי השילוח, נטילת מוצרים ממדפים, הכנסתם לחבילות, אריזה ושילוח. שוב ושוב עולות תלונות עובדים על תנאי עבודה נוקשים בחום גבוה במחסנים לא ממוזגים תחת יחס מנצל ודורסני ובשכר מעליב. התלונות עולות הן ממרכזי שילוח בארה"ב, שמעסיקים בעיקר עובדים מקומיים באזורים פחות מפותחים, והן ממרכזים אירופים שנוהגים להעסיק עובדים עונתיים שמגיעים למדינות כגרמניה או בריטניה מאזורים פחות מבוססים ביבשת. בחמש השנים האחרונות נהרגו שבעה עובדים במרכזי השילוח של אמזון ועוד עשרות נפצעו.

 , איור: אסיה איזנשטיין איור: אסיה איזנשטיין  , איור: אסיה איזנשטיין

השבוע שורבב שמה של אמזון לתנאי העסקה ירודים לא במרכז שילוח במערב אלא במפעל במזרח, של פוקסקון הטייוואנית שמרכיב את רמקולי אקו וטאבלטי ה-Fire של אמזון. לפי דו"ח של ארכון זכויות העובדים China Labor Watch, עובדי קבלן במפעל אולצו לעבוד כ-100 שעות נוספות בחודש ללא תוספת שכר בניגוד לחוק, וחלקם הועבדו 14 יום ברציפות ללא ימי מנוחה. במקרה זה האחריות לכאורה אינה מוטלת ישירות לפתחה של אמזון, אולם יש לה לכל הפחות אחריות ניהולית למה שקורה בשטח המפעלים שמייצרים את מוצריה. בדיוק כפי שיש לה אחריות כלפי הנהגים שהיא מעסיקה בבריטניה דרך חברות קבלניות, ושכפי שחשף "המירור" נאלצים להשתין לתוך בקבוקים כדי לעמוד ביעדי אספקה.

הפועלים של אמזון, בין אם הם מועסקים באופן ישיר במרכזי השילוח ובין אם דרך קבלנים במפעלי ייצור או בהובלה, זוכים ליחס זהה. יחס זה אינו יחס של אדם לאדם או אפילו של מעסיק לעובד אלא מזכיר יותר את היחס שבין אדם למכונה. עובדי מרכזי השילוח פועלים על תקן אוטומטונים נטולי עצמאות שנדרשים לציית לפקודות מבלי לקבל החלטות. לפי דיווחים, הם מצויידים במכשיר שמורה להם לאן ללכת, אילו מוצרים לאסוף ולפי איזה סדר, ובאיזו דרך לחזור - ואת הכל במסגרת מספר השניות שהמכשיר הקצה למשימה ולא רגע יותר. עבור אמזון מדובר בלא יותר מרובוט ביולוגי שנדרש לעשות את שנאמר לו ולא להתווכח, כי האלגוריתם יודע הרבה יותר טוב. וכשמדובר ברובוט, פחות חשוב לדאוג לדברים כמו תנאי עבודה נאותים, בטיחות או זכויות סוציאליות.

פועלים במחסן של אמזון פועלים במחסן של אמזון פועלים במחסן של אמזון

עבור אמזון העובדים הם הכרח זמני עד שיהיו לה רובוטים מתוחכמים דיים שייתרו את הצורך להעסיק בני אדם, על כל הדרישות המעיקות שלהם כמו "שכר", "מיזוג אוויר" ו"הפסקות שירותים". החברה משקיעה לא מעט בפיתוח ושילוב רובוטים במערך השילוח. לפי דיווח משנה שעברה, בסוף 2016 היא הפעילה 45 אלף רובוטים ב־120 מרכזי שילוח - גידול שנתי של 50% לעומת 2015. רבים מרובוטים אלה הם תוצר של חברת הרובוטיקה לתעשייה Kiva, שאמזון קנתה ב-2012 תמורת 775 מיליון דולר.

הדרך להחלפה מלאה של עובדי המחסנים של אמזון ברובוטים עוד ארוכה, אך החברה עושה כל שביכולתה להכנת השטח ליום שבו המכניקה תהיה מהירה, עדינה ומדויקת מספיק כדי להחליף אנשים לחלוטין. בינתיים היא מתייחסת אליהם בצורה תועלתנית לחלוטין, בין היתר כאמצעי לשכלול ושיפור האלגוריתם שבסופו של יום יתפעל את הרובוטים. למעשה, העובדים מסייעים לאמזון להיפטר מהם.

ג ג'ף בזוס | צילום: בלומברג ג

אמזון אינה החברה היחידה שמקדמת אוטומציה של הליכים לוגיסטיים; אין כמעט ספק שמדובר בתהליך בלתי נמנע. ב-10-20 השנים הבאות תוכנות בינה מלאכותית ורובוטים יחליפו בני אדם ביותר ויותר עבודות. בתחילה במטלות פיזיות פשוטות או במשימות ניתוח מידע רפטטיביות, ובהמשך, ככל שחקר ה-AI והרובוטיקה יתקדמו, גם במשרות מורכבות יותר. השאלה היא רק איך זה יקרה, כי האופן שבו אמזון מתייחסת לעובדיה כיום עשוי להשליך על האופן שבו חברות אחרות יתייחסו לעובדיהן כשיובילו תהליכים דומים.

אך יתרה מכך: הוא עשוי להשליך על האופן שתאגידים והחברה האנושית בכלל יתייחסו לעובדים ביום שכבר לא יהיה צורך בכישוריהם. חברה שרואה כבר עתה עובדים לא כבני אדם אלא כמכונות ביולוגיות לא תתייחס אליהם טוב יותר ביום שבו כבר כלל לא תצטרך אותם. הסוגיה אינה אם רובוטים צריכים להחליף אנשים, אלא איך נתייחס לאנשים ביום שבו יגלו שהעולם כבר לא נדרש לכישוריהם. ואם היחס הזה דומה ליחס שמעניקה אמזון לעובדיה כיום, יהיה מדובר בעתיד עגום ומפחיד ביותר.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
קל להפיל את זה על אמזון אבל השאלה האם הצרכן מוכן לשלם יותר?
האם הצרכן מוכן לשלם יותר עבור עבודה שנעשתה ע"י בני אדם, לדוגמא האם צרכן ישראלי מוכן לשלם יותר עבור מוצר ישראלי שמפרנס את בני עמו מול מוצר זול יותר מארצות חוץ אולי מעזה או טורקיה, המציאות היא שאם אמזון לא תכניס מערכות כאלו משהוא אחר יכניס וכך כל מערך המשלוח שלו יהיה הרבה יותר זול ויעיל ואנו נקנה דרכו, כמו שרובינו מזמינים כיום טיסות דרך האינטרנט ולא דרך סוכנויות טיסה, בהמשך גם נעדיף מונית רובוטית מי יהיה מוכן לשלם לנהג אנושי שבנוסף לזה שהוא יקר יותר הוא גם לא נוהג באותה רמת בטיחות כמו רובוט? בהמשך גם נעדיף מערכות מומחה רפואיות והרשימה מתארכת עד כמובן שמקום העבודה שלנו ילקח , העסק הזה מתחיל עכשיו אנחנו בנקודת ההתחלה וזה ימשיך כמה עשורים, ואומנם יהיו כמה עבודות חדשות שיפתחו ויצרכו רמת ידע וקריאטיביות מאד גבוהה אבל רוב העבודות יעלמו,
צרכן  |  14.06.18