אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק ספורט: כך משפיע המונדיאל על האקרים ומומחי סייבר צילום: עוז מועלם

דו"ח טכנולוגי

לא רק ספורט: כך משפיע המונדיאל על האקרים ומומחי סייבר

מדוע פושעי ומומחי הסייבר שמים דגש מיוחד על הפעילות בזמן אליפות העולם בכדורגל, מה עומד מאחורי מדיניות העמימות של פייסבוק בנוגע לטעויות האלגוריתם שלה, למה תוכנות טובות יותר בחיזוי התאבדות מרופאים אנושיים ואיך תוכל הברקזיט להכניס רובוטים לפאבים באנגליה

17.06.2018, 12:00 | ניצן סדן
לא רק ספורט

האקרים ומומחי סייבר חוגגים את המונדיאל הנוכחי בצורה שונה בתכלית משאר ציבור הצופים; כן, יש להניח שחלקם רואה את כל המשחקים על מסכי OLED ענקיים בסלון המפואר שלו - אך לרובם אין זמן; הם עסוקים בשיא עבודתם.

ההאקרים ברוסיה הם העסוקים ביותר: רבבות אנשים הגיעו למגרש הביתי שלהם, כשבכיסם סמארטפונים. תיירים רבים יתבססו על חיבורי ה-WiFi המקומיים במלונות ובמסעדות, מה שיקל מאוד על פריצה למכשיריהם. ההאקרים מטעם הממשלה מחפשים עובדי מדינה מארה"ב, בריטניה ואחרות, כדי לשתול כלי מעקב בטלפונים ולייצר ליד חשוב לפריצות עתידיות. האקרים פליליים פשוט מחפשים כסף - ומשום שלא הם ולא הפורצים הממשלתיים יודעים במאה אחוז איזה תייר הוא פקיד בפנטגון ואיזה מהם הוא למשל, הספר שלו - יפרצו את כולם.

רוסיה נגד ערב הסעודית. מי ניצח? ההאקרים, צילום: עוז מועלם רוסיה נגד ערב הסעודית. מי ניצח? ההאקרים | צילום: עוז מועלם רוסיה נגד ערב הסעודית. מי ניצח? ההאקרים, צילום: עוז מועלם

ולכן, גם מומחי הסייבר עסוקים: אין ביכולתם לעצור את הפריצות ברוסיה; יש יותר מדי הזדמנויות, יותר מדי תיירים, ואף אחד לא יישמע להמלצת ה-FBI שפורסמה בשבוע שעבר וימעט להשתמש בטלפון שלו ברוסיה. נראה לכם שמי שהשיג מקום טוב במשחק לא יצלם חמישים תמונות ויצייץ מאה ציוצים?

אבל להאקרים קטנים בכל העולם יש עניין נוסף במונדיאל - במיוחד כשהקבוצות שלהם מפסידות: מסתבר שפושעי סייבר מפיצים פייק ניוז, מנסים להפיל אתרי חדשות ולייצר רעש וירטואלי כדי לצמצם את הסיקור על ההפסד. ההיגיון שלהם פשוט וילדותי: אם לא מדווחים בצורה נרחבת על משהו לא נעים, אולי הוא לא באמת חשוב, או אפילו לא באמת קרה. ולכן, גם מומחי סייבר במדינות שהפסידו עובדים שעות נוספות. מישהו צריך להזכיר להם שזה רק ספורט, ושאם ברצונם לראות את הנבחרת שלהם כובשת ועולה, אולי עדיף שישקיעו בלשכנע את הממשלות (שיעול, מירי רגב, שיעול) להשקיע בכדורגל. או פשוט יותר: שזה רק ספורט, ונחמד לצפות במשחקים גם בלי לראות את הגביע בידיים מקומיות.

מדיניות העמימות של פייסבוק

לפייסבוק יש קלף מנצח מול כל טענה: האלגוריתם שלה, שהוא נזר האבולוציה, או שפותר כל בעייה או שייפתור כל בעייה. פדופילים בפיד? האלגוריתם יזרוק אותם משם; גזענות? שיפרנו את האלגוריתם, זה עניין של זמן; אמא שלך נחסמה לשבועיים? היי, ככה זה בחיים. סליחה, באלגוריתם.

אותו אלגוריתם הוא בעצם פילטר שמפריד מצוי מרצוי, טוב ורע להגדרת פייסבוק (בעייה בפני עצמה). אבל כמה הוא מדויק? מה מרווח הטעות שלו? פייסבוק לא מגלה; מבחינתה, זה מידע עסקי חשאי ביותר - שכן אם ייחשף, ירוצו להם מתחרים (מי, גוגל פלוס?) ויקימו פייסבוקים משלהם. פורבס ניסה לבחון את עניין דיוק האלגוריתם דרך תוכן שהסרתו היא קונצנזוס נדיר: פרסומי ארגון הטרור הגווע דאע"ש.

לוחמי דאע"ש על טנדרים. כבר לא כל כך מפחידים לוחמי דאע"ש על טנדרים. כבר לא כל כך מפחידים לוחמי דאע"ש על טנדרים. כבר לא כל כך מפחידים

ד"ר ארין מארי סלטמן, מומחית לוחמה בטרור בפייסבוק (כן, יש להם תפקיד כזה), נאמה בשבוע שעבר בכנס הבינלאומי לביטחון בירושלים ואמרה ש-99% מהתוכן של דאע"ש נמחק. מנהל התקשורת והמדיניות של החברה הציג נתונים דומים בינואר האחרון לאיחוד האירופי. המספרים הללו נשמעו פנטסטיים מדי עבור הניו יורק טיימס, שחקר את הנושא. פייסבוק הבהירה שמדובר ב-99% מהתוכן של דאע"ש שסומן ככזה, כך שבעצם, אין לה מושג כמה פוסטים ועמודים עוד יש לארגון הטרור ברשת החברתית. אילו שינויים נערכו באלגוריתם פייסבוק מינואר ועד היום? כנראה שהרבה מהם, לאור פרשות כקיימברידג' אנליטיקה. פייסבוק לא מספרת מה הם, האם תיקנו שגיאות עבר או האם בכלל היו שגיאות כאלה (אני מנחש שכן). היא רק אומרת שכל השינויים הם "לטובה".

כמה אנשים הועפו מפייסבוק כי האלגוריתם החליט שהם תומכי טרור? כמה מסכנים פרסמו פוסט נגד דאע"ש וכלי ניתוח הטקסט החליט שהם מהרעים? אין לדעת. כלומר, אין לדעת מחוץ למסדרונות פייסבוק.

אין ויכוח על נחיצות האלגוריתם: הרשת החברתית חייבת להשתמש בפילטרים אוטומטיים כי היקף התוכן בה אסטרונומי. ופייסבוק לא רוצה לחשוף אותו, כדי לא לעורר דיון ציבורי בכוח שיש לה עלינו - היא לא רוצה איזה רגולטור שיאלץ אותה לבצע שינויים שיצמצמו את איסוף המידע, למשל. אבל בהיותה פלטפורמה שמשפיעה על דעת הקהל, על הפוליטיקה שלנו, על הכלכלה ועל החינוך והמוסר - מוזר לי שעדיין לא הכריחו את פייסבוק לחשוף את הנוסחה של האלגוריתם הזה. לאו דווקא לעין ציבורית, אבל משרדי ממשלה צריכים לדעת מה הולך שם. כל משרד חינוך צריך לדעת אם הקוד של פייסבוק מצנזר את הערכים שהוא מקדם, וכל משרד ביטחון צריך לדעת אם מתגבש לו איום אי שם במדינת פייסבוק - המעצמה שמכופפת כל שלטון.

הבוט שיצליח היכן שנכשלתי

מזה 50 שנה שהרפואה חוקרת את תופעת ההתאבדו - ונכשלת; המודלים לזיהוי אנשים שעומדים לטרוף נפשם בכפם הם כלליים וגסים מדי והכישלון כמעט ידוע מראש. ד"ר ג'וזף פרנקלין, שחוקר את הנושא יותר מעשר שנים, הסביר: “כל המחקרים מראים שהתאבדות היא מורכבת מדי וקשה להגדרה כדי שניתן יהיה לחזות אותה. לא אני ולא אף אחד אחר יכול לנבא מי יתאבד, או להסביר מדוע התאבד מישהו". אבל לדבריו, תוכנות יוכלו להצליח היכן שהוא ועמיתיו נכשלו. מדוע? משום שבכוחן "לחשוב" טוב יותר מאנשים ספציפית בנושא ההתאבדות.

פרנקלין הסביר שהמדע האנושי נשען על החיפוש אחר הסברים שיהיו א. פשוטים וישירים וב. חד משמעיים. והתאבדות אינה תופעה שיש לה הסבר כזה, ולעולם לא יהיה לה. גורמים פיזיולוגיים, נפשיים, סביבתיים, נסיבתיים ואחרים מתלכדים למערבולת שרובה בלתי נראית - מה שמקשה על חברים, בני משפחה ופסיכולוגים להבין באיזו סכנת מוות נמצא האדם שלפניהם. למרות המודעות לנושא והעובדה שכל כך הרבה אנשים איבדו אהוב בשל התאבדות, עדיין רב הנסתר על הגלוי: בארה"ב למשל, כ-2% מהסובלים מדיכאון מתאבדים, אך 1.6% מהמתאבדים כלל לא סבלו מדיכאון.

הרופא נכשל. אולי התוכנה תצליח, צילום: shutterstock הרופא נכשל. אולי התוכנה תצליח | צילום: shutterstock הרופא נכשל. אולי התוכנה תצליח, צילום: shutterstock

לדבריו, כלי למידת מכונה עובדים הפוך: הם נבנו כדי לנתח מידע רב מסוגים שונים, תוך חיפוש דפוסים וקווים משיקים ביניהם. פרנקלין הזכיר מחקרים שטענו לניבוי סיכון גבוה להתאבדות בדיוק של 80%-90%; התוכנה פשוט ראתה הרבה דברים שרופא אנושי, ולו הטוב שבהם, פשוט לא זיהה כמסוכנים.

פרנקלין גם מסביר שתוכנה יכולה לזהות סיכון אך לא לפתור בעייה; גם אם זוהה פציינט שנתון בסכנה מיידית, אין לרפואה המודרנית דרך לגרום לו להפסיק לרצות למות - רק טכניקות גסות למדי למנוע ממנו לממש את רצונו. עם הזמן, מקווה החוקר, יפיקו כלי למידת מכונה יותר תובנות שניתן יהיה לנתח ולהרחיב - ואולי לפתח טיפול הומאני יותר מחדרים מרופדים ומיטות עם רצועות קשירה.

קצרצרים

1. כיצד תשפיע הברקזיט על בריטניה? מה תעשה עזיבת האיחוד האירופי לכלכלת הממלכה? לפי הערכה אחת, נוכל לראות בה הרבה יותר רובוטים, בעיקר בתחומי המסעדנות וחיי הלילה. עזיבת האיחוד תגרום לפחות עובדים לא-מקצועיים ומהגרי עבודה לפעול בבריטניה, מה שייצור מחסור מהיר בענפי המזון והפאבים; הם לא יוחלפו בעובדים מקומיים, שכן אלה יקרים יותר. תחת זאת, יוכנסו לשימוש רובוטים פשוטים, שנועדו לסייע לעובדים הקיימים. למשל, רובוט ששוטף כלים, מוזג משקאות או מנקה רצפות. זו תחזית מעניינת, שקל יחסית לממש: לפי גורמים בתעשיית הרובוטיקה הבריטית, רובוטים שכאלה עולים כ-10,000 ליש"ט, כעשירית ממחירו של רובוט תעשייתי רב-יכולות. המלאכות המורכבות יותר - הכנת האוכל והאינטראקציה עם הלקוחות - יישארו בידיים אנושיות.

 

 

לא, המלצרים עדיין יישארו אנושיים, צילום: KFC לא, המלצרים עדיין יישארו אנושיים | צילום: KFC לא, המלצרים עדיין יישארו אנושיים, צילום: KFC

 

 

 

2. דו"ח גיוון כ"א שהפיצה גוגל מראה שהחברה עדיין מורכבת ברובה מגברים לבנים: 70% הם גברים ו-53% - לבנים, נתונים כמעט זהים לשל השנה שעברה. זה כאילו שהנהלת החברה מתעלמת במכוון מהזינוק במודעות חברות ההייטק לסוגיית גיוון כוח האדם, והעובדה שעובדיה מנסים לקדם צעדי גיוון כאלה בעצמם כבר זמן מה - על רקע גילויי מיזוגניה שצצו בחברה. ההנהלה רוצה להישאר לבנה וגברית? לעצור קידום של נשים ובני מיעוטים? זכותה; בדיוק כפי שזכותם של העובדים שזה מפריע להם לעזוב ולעבור לחברות הוגנות יותר.

3. אמזון סופגת אש משום שהציגה בשירות פריים שלה סרטים בעלי אופי קונספירטיבי. חלקם מציגים את דעותיו הגזעניות והחשוכות של אלכס ג'ונס, ואילו אחרים מציגים את דעותיו של דיוויד אייק, לפיהן משפחת המלוכה הבריטית היא תוצאה של רבייה בין-מינית עם אנשי לטאה. החברה טרם התייחסה להאשמות ולא ברור אם תסיר את התכנים המשונים הללו. מצד אחד, מדובר בסרטים שמקדמים שנאה וגזענות. מצד שני, חלק מהרעיונות - בעיקר אלה של אייק - הם כה מופרכים והזויים, שאמזון יכולה להשאיר אותם באוויר, אולי תחת קטגוריית "מטורפים מבדרים, לא לילדים".  

4. האתר הסאטירי the Onion יוצא למתקפה נגד פייסבוק ומארק צוקרברג עצמו. לטענת מפעילי האתר, יש לו יותר משישה מיליון עוקבים ברשת החברתית, אך רק שבריר מהם נחשף לפרסומיו בגלל שינוי שערכה פייסבוק באלגוריתם הקסום שלה. האתר השיק סדרת כתבות שתוקפות את צוקרברג, אותו הוא מכנה "הקריפ המוזר שעוקב אחריכם ברשת", ואף סיפק "תגובה" מפי מר פייסבוק: "אני יודע שפישלתי ושאתם כועסים, אבל אם הייתם בעצמכם מגלומנים מושחתים מוסרית שרוצים לתמרן את החברה האנושית לרצונות המעוותים שלכם, הייתם נוהגים כמוני". אאוץ'.

תגיות