אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד החוץ: נפסיק העסקת מאבטחים בטיסות של החברות הישראליות צילום: עוזי בלומר

משרד החוץ: נפסיק העסקת מאבטחים בטיסות של החברות הישראליות

בהיעדר עובדים אלה, לא יוכלו חברות התעופה הישראליות - אל על, סאן דור, ארקיע וישראייר, להיערך לחורף 2019

17.06.2018, 20:03 | תומר הדר

האם חברות התעופה הישראליות ייאלצו לבטל טיסות החל מינואר? לאחרונה הודיע מנכ"ל המשרד למטה לביטחון לאומי כי מינואר הקרוב ייאלץ משרד החוץ להפסיק את העסקת המאבטחים בטיסות של החברות הישראליות. כיום מועסקים כ-1,200 מאבטחים על ידי עמ"י (עובדים מקומיים ישראלים) המאגדת את פעילותם של עובדי נציגויות ישראל בשדות תעופה בחו"ל. עד לפני כמה חודשים הועסקו 950 מאבטחים בלבד, אך מאחר שפעילותן של החברות הישראליות בחו"ל הורחבה, נוצר צורך בהגדלת מספר המאבטחים ל-1,200.

קראו עוד בכלכליסט

מאבטחי הטיסות מאומנים ומוכשרים על ידי אל על, אך העסקתם מתבצעת על ידי משרד החוץ. בהיעדר עובדים אלה, לא יוכלו חברות התעופה הישראליות - אל על, סאן דור, ארקיע וישראייר, להיערך לחורף 2019 מכיוון שלא יוכלו לקבל שירותי אבטחה, הן באוויר והן על הקרקע. בניגוד לחברות הישראליות - חברות תעופה זרות אינן נדרשות לשירותי אבטחה של מאבטחי עמ"י. כלומר, בחורף הקרוב עלולות חברות זרות לדחוק את רגלי החברות הישראליות.

למרבה האירוניה, עד היום, הפתרון למחסור במאבטחים כולל שימוש במטוסים חכורים זרים, בעלי צוות זר, על ידי החברות הישראליות.

אל על, צילום: עוזי בלומר אל על | צילום: עוזי בלומר אל על, צילום: עוזי בלומר

בינתיים, לנוכח הודעת משרד החוץ, מתקשות חברות התעופה הישראליות לקבל החלטה בנוגע להפעלת לוח טיסות החורף שייכנס לתוקף ב-2019. העובדה שאל על היא האחראית בפועל על ההכשרה וגם על אישור היעדים לחברות ישראליות אחרות, מעוררת לא מעט ביקורת בענף התעופה.

לפי אל על, "ביטחון אל על, הממונה על אבטחת החברות הישראליות בחו"ל, יפעל לפי החלטת המדינה בנושא, אך ברור שלא ניתן לקבל החלטה על הפסקת העסקתם של מרבית עובדי הביטחון ללא שנמצא פתרון אחר להעסקתם ולנושאים המטופלים על ידי המדינה ובכלל זה משרד החוץ. ביטחון אל על מתבקש בימים אלה לאשר טיסות לעונת החורף - לאחר שיגיע סוף 2018 ובשלב זה לאור הודעת משרד החוץ לא ניתן לקבל החלטה בנושא על כל המשמעויות הנלוות לכך".

מישראייר נמסר: "ההחלטה על פרופיל הביטחון של החברות הישראליות ובכללן ישראייר היא של שירותי הביטחון כמו גם ההחלטה על אופן יישומה. המאבקים בין משרדים ממשלתיים פוגעים בישראייר בשורת הרווח ובכושר התחרות. בעונה הנוכחית משלמת ישראייר מחיר כבד שבמסגרתו כ-50 אלף נוסעים של החברה מוטסים בטיסות זרות בשל מגבלות של זמינות אנשי הביטחון. אנו פונים לכל המעורבים לגלות מידה רבה של אחריות ולהגיב מהר ליישום פתרון שיאפשר לתעופה הישראלית לפעול בתנאים שאינם מגבילים".

גם בארקיע מפנים ביקורת לא רק כלפי משרד החוץ אלא גם לאל על, ומדגישים כי "הודעת משרד החוץ משקפת את המציאות שידועה כבר לכל הגורמים הרלוונטיים. המצב הנתון בו אל על מספקת שרותי ביטחון למתחרים הוא בלתי אפשרי. כך הבהיר לאחרונה גם הממונה על ההגבלים העסקיים אשר בחן לאחרונה את הנושא במסגרת התנגדותו למיזוג אל על וישראייר. הודעת משרד החוץ מהווה הזדמנות לעשות שינוי במצב הקיים, כפי שבכל מקרה חייב לקרות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות