אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השינויים במדיניות Etsy מלהיבים את המשקיעים צילום: סי די בנק ובלומברג

השינויים במדיניות Etsy מלהיבים את המשקיעים

אתר המסחר בפריטי עבודות יד ייקר את העמלה למוכרים וחיסל את פלטפורמת הסיטונאות. המניה מזנקת אך המשתמשים זועמים: "אכפת להם רק מהרווח"

18.06.2018, 08:48 | עדי ברק

אתר המסחר המקוון לפריטי אספנות ועבודות יד Etsy (אטסי), שהונפק ב־2015, השלים בסוף השבוע האחרון זינוק של 108% במנייתו מאז תחילת השנה. זאת לאחר זינוק של 26% שהגיע בעקבות העלאת תחזית הכנסותיה ב־50% לשנת 2018. העלאת התחזית הגיעה על רקע הודעתו של האתר מיום חמישי האחרון כי יעלה את העמלה שהוא גובה עבור כל עסקה מ־3.5% ל־5%. עמלה זו מושתת על מוכרי הפריטים. האתר מחבר בין 2 מיליון מוכרים לבין כ־33 מיליון רוכשים ברחבי העולם.

דוברת מטעם האתר אמרה לאתר חדשות הבורסה מרקט ווטש כי ההכנסות מהפרשי העמלות יושקעו באפיקים חדשים, ובהם שירות לקוחות. כמו כן אטסי תגדיל השנה את השקעותיה בשיווק ב־40%. "אטסי מצליחה רק כאשר לקוחותיה מצליחים. המוכרים רוצים שנביא להם יותר קונים וניתן יותר כלים לניהול עסקי יעיל", אמרה.

גם לאחר העלאת העמלה של אטסי, הסכום הכולל שהמוכרים נדרשים לשלם נמוך יותר מזה של מתחרים. Shopify הקנדית למשל, פלטפורמה המשמשת כ־500 אלף מוכרים, גובה דמי שימוש חודשיים נוסף על עמלות פר עסקה. דמי השימוש החודשיים בו נעים בין 29 דולר ל־299 דולר, והעמלות עומדות על 2.4%־2.9% משווי העסקה. אמזון, שהשיקה ב־2013 את Hand made במטרה למשוך יותר צרכני עשה זאת בעצמך, גובה ממוכריה 15% עבור כל עסקה.

מנגד, המוכרים באטסי מתקשים לראות את הרווח ארוך הטווח שהאתר מתכנן עבורם, וכעת נשמעים קולות של משתמשים שאומרים שיעבירו את עסקיהם לאתרים פרטיים, מפני שלא יוכלו לעמוד בהעלאת העמלות. "לאטסי לא אכפת מהמוכרים שלו", אמר אחד מהם. "מעניינת אותו רק שורת הרווח".

בחודש שעבר הכריזה אטסי כי תסגור את פלטפורמת המסחר הסיטונאי שלה ב־31 ביולי. זאת לאחר שחברת ההשקעות בלק אנד וויט קפיטל, המחזיקה ב־1.8% מאטסי, לחצה על האתר לשוב ולהתמקד בעסקי הליבה שלו. כמו כן הודיע אטסי שיפטר עובדים ויבטל את תוכנית התמחות הקיץ שלו.

הממשק הסיטונאי של אטסי חיבר בין סוחרים ובין קמעונאיות כמו כלבו האופנה מייסיס; ווסט אלם, המשווקת ריהוט ואביזרים לבית; וויליאם סונומה, המתמחה בשיווק כלי מטבח. על אף הגיוון, רק 5,000 סוחרים מתוך 2 מיליון לקוחותיה השתמשו בפלטפורמה. "הפעלת שוק נפרד הנסמך על צורכי מוכרים סיטונאים דורשת השקעת משאבים רבה", אמרה לבלומברג קרוטי פאטל גויאל, מנכ"לית אטסי. "אז לקחנו את ההחלטה הקשה לסגור את הפלטפורמה הסיטונאית שלנו".

תגיות