אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס יזמות 2018

יו"ר הוות"ת ליזמים: "אל תפחדו מהאוניברסיטאות, הן עוברות שינוי"

פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה אמרה כי היזמות מובילה גם לשינויים מהותיים בתפיסה של המערכת האקדמית בישראל, שנדרשת להיפתח לשינויים הטכנולוגיים

19.06.2018, 10:41 | ספי קרופסקי

"יזמים, אל תפחדו מהאוניברסיטאות, הן עוברות שינוי והן מוכנות להקשיב לכם" - כך אמרה יו"ר הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה), פרופ' יפה זילברשץ, בכנס יזמות של "כלכליסט" וקבוצת עמל. בדבריה הדגישה פרופ' זילברשץ כי תחום היזמות בישראל מוביל גם לשינויים מהותיים בתפיסה של המערכת האקדמית בישראל, שכעת נדרשת להתפתח ולהיפתח לשינויים הטכנולוגיים.

לדבריה, "מערכת ההשכלה הגבוהה יוצרת ידע ומעבירה ידע. היא היתה ספונה במה שקראנו לו בצדק 'מגדל השן', הקמפוס לא היה חלק מהשיח כי כולם דיברו על המצוינות – אך אולי צריך ואפשר אחרת".

היא הוסיפה כי "אנחנו כולנו למדנו באוניברסיטה שבה יש למרצה לוח וגיר, שהתחלפו אחר כך בטוש וספוג. אבל אנחנו כולנו יודעים שהדור החדש יודע להגיע לידע בעצמו, בלי הכלים הללו. אתה יכול למצוא באינטרנט את ההרצאה. הסתכלנו על המציאות ואמרנו – בואו ניקח את ההוראה ונראה איך ממנפים אותה לדברים חדשים. חברנו למיזם שנקרא 'ישראל דיגיטלית' שבו אנחנו מייצרים קורסים באינטרנט (מוקים)".

פרופ' זילברשץ התייחסה גם בדבריה לשבירת הקונבנציה לפיה סטודנט בתחילת דרכו האקדמית בעיקר סופג ידע, ולא מייצר. "מה אם יש לו רעיונות טובים כבר בהתחלה?", תהתה, "אז נכון שצריך לתת כבוד לידע ולניסיון של המרצים, אבל אנחנו רוצים שהסטודנט ידע שלעולם היצירתי שלו יש מקום בתוך הקמפוס, נפתח סביבה שבה יתאפשר לו לעשות זאת. אם יש לו רעיונות – בואו נעמיד עבורו את כל המערכת, יש לנו את הבניינים והתקציבים כדי לאפשר לסטודנטים להיות יצירתיים".

יו"ר הוות"ת יפה זילברשץ. "מי שלומד הנדסה לא יכול ללמוד שירים יפים?", צילום: אוראל כהן יו"ר הוות"ת יפה זילברשץ. "מי שלומד הנדסה לא יכול ללמוד שירים יפים?" | צילום: אוראל כהן יו"ר הוות"ת יפה זילברשץ. "מי שלומד הנדסה לא יכול ללמוד שירים יפים?", צילום: אוראל כהן

יו"ר הוות"ת במועצה להשכלה גבוהה ציינה עוד כי יוזמה נוספת שהמערכת האקדמית מקדמת היא לשבור את הנוהג לפיו סטודנטים מגיעים מרקעים מסוימים, בגילאים מסוימים ויישובים מסוימים. "אנחנו רוצים לראות אנשים מכל שכבות הגיל והאוכלוסייה, מכל העולם במערכת האקדמית", אמרה פרופ' זילברשץ.

דבר נוסף שציינה בהרצאתה הוא שהאוניברסיטה אינה צריכה להיות עוד מחולקת בין הגדרות קשיחות דוגמת מדעים מדויקים או מדעי הרוח. "זה חייב להיות סגור ככה? זה חייב להיות דיכוטומי? או מדעי הרוח או היי-טק? למה לא לקבל הכשרה משולבת? מי שלומד הנדסה לא יכול ללמוד שירים יפים?", תהתה.

תגיות