אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצלחת הפרסום הממוקד רחוקה מלהצדיק את הפגיעה בפרטיותנו

פרשנות מאקרו

הצלחת הפרסום הממוקד רחוקה מלהצדיק את הפגיעה בפרטיותנו

למרות ההצהרות של גוגל ופייסבוק וכל המידע עלינו שהן אוספות, הפרסום הממוקד אינו אפקטיבי: רוב הגולשים רואים מודעות שחוזרות על עצמן, או מקדמות מוצרים שכבר רכשו. הגיע הזמן שהמפרסמים יעשו חשבון נפש

21.06.2018, 09:59 | עומר כביר

יש מעשייה נחמדה שפייסבוק וגוגל, הדואפול דה-פקטו של עולם הפרסום המקוון, אוהבות לספר: פרסומות ממוקדות ומותאמות אישית, השד הנורא שכל פעילי הפרטיות חוששים ממנו? המשתמשים דווקא אוהבים אותן ומעדיפים אותן על פני פרסומות רגילות. והן גם יעילות במיוחד.

קראו עוד בכלכליסט

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אפילו השתמש בטיעון הזה במסגרת השימוש בפני הקונגרס האמריקאי בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה: "גילינו שלמרות שיש אנשים שלא אוהבים פרסומות, אנשים ממש לא אוהבים פרסומות לא רלוונטיות", אמר.

מארק צוקרברג, צילום: איי אף פי מארק צוקרברג | צילום: איי אף פי מארק צוקרברג, צילום: איי אף פי

אלא שזה היה שקר בוטה. סקר שפרסם מכון Ipsos כחודש לפני השימוע העלה ש-63% מהמבוגרים בארה"ב רוצים לראות פרסום פחות ממוקד, ו-41% אמרו שפרסומות ממוקדות גרועות יותר מרגילות. נתונים שפרסם השבוע הוול סטריט ג'ורנל העלו שפרסומות ממוקדות גם רחוקות מלהיות יעילות כמו שפייסבוק וגוגל רוצות שנחשוב.

לפי סקר ממרץ האחרון, בשעה ששיעור ההקלקה על פרסומת רגילה עומד על 0.12%, שיעור ההקלקה על פרסומת ממוקדת מגיע ל-0.36% - אמנם גבוה משמעותית אך עדיין זעום.

בנוסף, 77% מהנסקרים דיווחו שהם רואים יותר מדי פרסומות מאותו משווק ו-88% ציינו שהם נתקלים בפרסומות ממוקדות למוצרים שכבר רכשו. גורמים בתחום הפרסום אף מטילים ספק ביעיליות של פרסומות שמשתמשים בחרו להקליק עליהן. עורכת הסקר חברת השיווק הדיגיטלי Nanigans אף מצאה כי פרסומות ממוקדות יכולות להרתיע משתמשים שסבורים שהפרטיות שלהם נפגעה כתוצאה מרכישה.

המסקנה היא שאחרי שנים של מאמצים והשקעות ניכרות נראה שיעילות הפרסומות הממוקדות רחוקה מלהצדיק את המחיר שלהן. והמחיר הזה הוא ניכר, כי כדי להציג את פרסומות ממוקדות וגוגל מנהלות מערך איסוף מידע מסיבי על כל הגולשים שלהן גם מחוץ לפלטפורמות שלהם. פגיעה עצומה בפרטיות בשביל תמורה מפוקפקת ביותר. לגוגל ולפייסבוק משתלם לקדם את המעשיה הזו, היא משלשלת לכיסן הכנסות עצומות שהופכות לרווחי עתק. מי שצריך לבוא איתן חשבון הם המפרסמים, שמשלמים תעריפי פרימיום עבור הפרסום הממוקד ותורמים, ולו בעקיפין, לפגיעה בפרטיות לקוחותיהם. הגיע הזמן שהם יעשו חשבון נפש אמיתי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
הפרסום הממוקד כן חשוב, התעשייה גמרה אותו
הפרסום הממוקד לא נועד בשביל להציע חוויה טובה יותר למשתמשים. בעיקרו הוא שירות שמספקת חברת הפירסום למפרסם שמאפשר לו לייעל את תקציבי הפרסום. אין כמעט קשר בין פרסום ממוקד לבין מתן חוויה טובה יותר ללקוח (למרות שלעיתים זה תוצר לוואי). מאחר שהמפרסם משלם עבור כל צפייה או פעולה בקשר למודעה, הוא היה רוצה שהמודעה תוצג רק למשתמשים רלוונטיים. לדוגמא, לא הגיוני להציג פרסומת למוצרי היגיינה נשית למשתמש שחברת הפרסום חושבת/יודעת שהוא גבר. הבעייה שתעשיית הפרסום המקוון יצרה מודלים מורכבים ומסובכים שנועדו בעיקר לייצר ערך עבור התעשייה עצמה תוך מניעה משקיפות (ועל הדרך הגברת תופעות כמו הונאות ופרסום בעל ערך נמוך למפרסם כגון פרסום באתרים מפוקפקים), ותוך חוסר התחשבות בפרטיות המשתמשים. הדבר גרם לכך שתעשיית הפרסום המאיסה את עצמה גם על המפרסמים וגם על המשתמשים. עם זאת, ייעול תקציבי הפרסום הוא עדיין מטרה חשובה שתאפשר לעסקים לייעל ולטייב את תקציבי הפרסום שלהם. פרסום ממוקד חשוב להשגת מטרה זו, וסביר להניח שרגולציות הפרטיות החדשות ימתנו את התופעות השליליות.
מאמר מעט רדוד  |  21.06.18