אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה פירוש התמרורים למטוסים שאנו רואים לפני ההמראה? צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

מה פירוש התמרורים למטוסים שאנו רואים לפני ההמראה?

בעודנו מתגלגלים במטוס מהטרמינל למסלול ההמראה, אנו עוברים על פני שלטים רבים שפזורים ברחבי השדה. מה משמעותם, איך קוראים אותם ומדוע הם כה חשובים לבטיחות המטוס כשהוא על הקרקע?

23.06.2018, 08:18 | ניצן סדן
סיימתם את ביקורת האבטחה, ביליתם בדיוטי פרי ועליתם למטוס - אך יש עוד זמן לפני שתמריאו. בנמלי תעופה גדולים רבים מחכה לכם לפעמים רבע שעה עד חצי שעה של התגלגלות בעצלתיים בין מסלול למסלול. מבעד לחלון תראו את נמל התעופה ומדשאות השדה - ומדי פעם, גם תמרורים מוזרים.

קראו עוד בכלכליסט

הם מציגים אותיות ומספרים, ונראים כמו סיסמאות או מס"דים. ואולם, יש להם משמעות - והיום אספר לכם מהי.

מה זה אומר?, צילום: שאטרסטוק מה זה אומר? | צילום: שאטרסטוק מה זה אומר?, צילום: שאטרסטוק

נמלי תעופה הם מסובכים מאוד; לכל מסלול יש כמה כבישי גישה שמתפצלים ממנו, ודיוק התנועה חייב להיות מושלם. אחרת עלול מטוס אחד לתת נשיקה קטנה בכנפו של מטוס אחר - מה שעולה מיליוני דולרים לתקן ואף מסכן חיים.

אז מה בתמרורים? הביטו בתמרור זה. הוא מציג בצהוב את הכבישים שמסתעפים מהצומת אליה נסע המטוס - ובשחור את הכביש שעליו להמשיך בו כדי להגיע למסלול שהקצה לו מגדל הפיקוח.

 , צילום: FAA צילום: FAA  , צילום: FAA

יש עוד סגנון של תמרורים, שמזהיר מפני הצטלבות עם מסלול המראה. הוא מראה לטייס שעליו לעצור את המטוס ולקבל אישור להמשך תנועה.

תמרור עצירה, צילום: שאטרסטוק תמרור עצירה | צילום: שאטרסטוק תמרור עצירה, צילום: שאטרסטוק

כל טייס נדרש ללמוד את מבנה נמלי התעופה אליהם הוא טס, אך מגדל הפיקוח עוקב אחר תנועת כל מטוס ומסייע בהכוונתו למקום הנכון. הדיוק הוא קריטי ביותר:

במקרים קיצוניים, עלולים למצוא עצמם שני מטוסים על אותו מסלול, מה שעלול לגרום להתנגשות.

למעשה, התאונה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של התעופה קרתה ב-1977 בטנריף, כשמטוס ג'מבו אחד פשוט המריא אל תוך מטוס ג'מבו אחר שנסע מולו על המסלול. התאונה ההיא קרתה גם בשל טעות של אחד הטייסים ותנאי ראות קשים, אך קושי התנועה בין המסלולים שיחקה אף היא תפקיד.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
A4 עם 17-35
A4 הוא טקסיווי, יעני, מסלול הסעה, שיכול להוביל לנקודת עליה לאחד משני המסלולים, 35 או 17 - שהם בדיוק אותו המסלול הפיזי כאשר 17 ו-35 הם שני קצוותיו המנוגדים. שים לב שהכיוון המגנטי 350 הוא בדיוק 180 מעלות מ-170. בתלוי ברוח, אחד מהמסלולים יהיה בשימוש שכן ממריאים ונוחתים נגד כיוון הרוח. אז אפשר להגיד לך בקשר, להסיע על A4 לנקודת המתנה של 17 (או 35).
דניאל  |  23.06.18
7.
השלמות נגד אכזבות
זה פשוט. מספרים לבד, הם תמיד "שמות" מסלולים (ונקבעים על פי כיוון שושנת הרוחות פחות אפס אחד שלא נרשם). אותיות הן תמיד "שמות" של מסלולי הסעה (שעליהם המטוס רק נוסע ולא ימריא או ינחת). שילוב של אות ומספר, הוא סימן למסלול הסעה (אות) ומספר היציאה ממסלול ההסעה לעמדת המראה. שבת שלום.
אוהב אדום  |  23.06.18
לכל התגובות