אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת אופנה במצב פיננסי רעוע מחפשת מנועי צמיחה רווחיים צילום: אוראל כהן

ניתוח כלכליסט

חברת אופנה במצב פיננסי רעוע מחפשת מנועי צמיחה רווחיים

ההכנסות של קסטרו בקיפאון ושיעורי הרווח התפעולי והנקי מזעריים. מנגד, קבוצת הודיס מציגה צמיחה מרשימה ושיעורי רווח תפעולי שמשאירים את קסטרו מאחור — והופכים אותה לתקווה של ענקית האופנה הישראלית

26.06.2018, 07:30 | חזי שטרנליכט

חברת האופנה קסטרו החליטה למזג לתוכה את קבוצת האופנה הודיס, שכוללת שלל מותגים, בעיקר משום שהיא נמצאת במצב שברירי מאוד מבחינה פיננסית וזקוקה למנועי צמיחה חדשים. התוצאות הכספיות של החברה מעידות על כך היטב.

קראו עוד בכלכליסט

כך, לדוגמה, את הרבעון הראשון של השנה (ינואר־מרץ) סיימה קסטרו עם הכנסות של 245 מיליון שקל, רווח תפעולי של 4.4 מיליון שקל ורווח נקי של 1.6 מיליון שקל. אמנם מדובר בשיפור משמעותי לעומת הרבעון המקביל (שבו הכנסות החברה עמדו על 237 מיליון שקל, הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל והפסד של 6.3 מיליון שקל), אך עדיין לא מדובר בחדשות טובות למשקיעים.

שיעור הרווח התפעולי מההכנסות ברבעון הראשון של 2018 עמד על 1.8% בלבד ושיעור הרווח הנקי מההכנסות הגיע ל־0.7%. בנוסף, הצמיחה של קסטרו נמצאת בקיפאון. את 2017 ואת 2016 סיימה החברה עם הכנסות של כמיליארד שקל, ונתוני המכירות של הרבעון הראשון משקפים קצב מכירות שנתי של 980 מיליון שקל.

המצב הפיננסי הרעוע אינו בא לידי ביטוי בשכר שמשכו בעלי השליטה בחברה — אתי וגבי רוטר שמכהנים כמנכ"לים משותפים. ב־2017 הסתכמה עלות השכר של כל אחד מהם ב־3.6 מיליון שקל. מאז 2012 עלות השכר הכוללת של שני בני הזוג עמדה על 45.5 מיליון שקל.

הקבוצה הצומחת

 

לעומת זאת, בקבוצת הודיס, שיעור הרווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה עמד על 2.2%. הרווח התפעולי עצמו היה דומה מאוד לזה של קסטרו - 4.1 מיליון שקל - וזאת אף שההכנסות של הקבוצה, שהסתכמו ב־184.2 מיליון שקל — היו נמוכות ב־33% מאלו של קסטרו.

גם כשבוחנים את 2017 כולה, רואים שקבוצת הודיס מכה את קסטרו בשורת הרווח התפעולי. את השנה הקודמת סיימה הקבוצה עם שיעור רווח תפעולי של 9.6%, בעוד קסטרו סיימה את השנה עם שיעור רווח תפעולי של 6.7%, וזאת חרף העובדה שהפער בהכנסות עמד על כ־30%. חלק מהמותגים של קבוצת הודיס מציגים שיעורי רווח תפעולי גבוהים אף יותר. שיעור הרווח התפעולי של מותג טופ טן ב־2017 עמד על 15.5% ושל קרולינה למקה עמד על 14.7%.

גם הצמיחה של הודיס טובה משל קסטרו. מכיוון שעד היום דובר בחברה פרטית, נתוניה הפיננסיים המלאים אינם חשופים, אך מהנתונים שהחברה סיפקה עולה כי ב־2017 ההכנסות של הקבוצה עמדו על 780 מיליון שקל, 62% יותר מב־2015, אז הכנסות החברה הסתכמו ב־482.5 מיליון שקל; והרווח התפעולי עמד על 75.1 מיליון שקל, 50% יותר מב־2015, אז הרווח התפעולי של הקבוצה עמד על 49.8 מיליון שקל. נתוני הרבעון הראשון של השנה משקפים קצב הכנסות שנתי של 737 מיליון שקל.

 

סניף קסטרו בדיזנגוף סנטר בתל אביב. הכנסות של מיליארד שקל בשנה, צילום: עירית חכמון סניף קסטרו בדיזנגוף סנטר בתל אביב. הכנסות של מיליארד שקל בשנה | צילום: עירית חכמון סניף קסטרו בדיזנגוף סנטר בתל אביב. הכנסות של מיליארד שקל בשנה, צילום: עירית חכמון

 

"נגיע לאפס חוב פיננסי"

רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קסטרו ובנם של בעלי השליטה אתי וגבי רוטר, התייחס בשיחה עם "כלכליסט" לחיזוק הפיננסי שקסטרו תקבל מקבוצת הודיס.

"שיעור ההון למאזן של הודיס עומד על יותר מ־70%. לחברות הקבוצה אין חוב. למעשה, יש להם עודף מזומן על החוב. באמצעות המיזוג נשפר את יחס ההון למאזן בצורה דרמטית ונגיע לרמה של אפס חוב פיננסי", לדברי רוטר.

תגיות