אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תאונות עבודה: דרושה אכיפה נגד מנהלים בכירים צילום: עופר ריבק

תאונות עבודה: דרושה אכיפה נגד מנהלים בכירים

הטלת אחריות אישית וקנסות על מנהלים בחברות הבנייה, תיצור אצלם את החשש מביצוע הפרות בטיחות

29.06.2018, 09:47 | אייל פייפר

ההפקרות בבטיחות בענף הבנייה ממשיכה.מנתונים רשמיים של רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון שפורסמו באחרונה, עולה כי מאז 2016 ועד היום נהרגו יותר מ–100 עובדים בענף הבנייה בישראל. על פי דו"ח של מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ישראל מדורגת במקום השלישי מבין מדינות ה-OECD אחרי קפריסין ופורטוגל במספר ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה.

הנתונים מדברים בעד עצמם. המצב בישראל קשה ומעיד על תופעה קיימת בענף הבנייה שבה מעסיקים מזלזלים בערך חיי אדם על ידי הפקרת תחום הבטיחות בעבודה, ועושים שיקולים מסחריים על גבם של העובדים שלרוב נמצאים בעמדה נחותה. נקודת ההנחה היא שהעובד בענף הבנייה חלש, דובר שפה זרה ואינו מכיר את זכויותיו. כך ממילא המעסיק שלו אינו רואה צורך להקפיד על הוראות הבטיחות בעבודה, והתוצאה הקשה של עשרות הרוגים בשנה מתנפצת לנו בפרצוף.

לאור מקרי התמותה הרבים הוחלט השנה להסמיך 10 מפקחי בנייה נוספים ל-18 המפקחים שפועלים היום בשטח. למרות התוספת, עדיין מדובר במספר מצומצם ביותר של מפקחים, ביחס להיקף הפיקוח המצופה מהם: לעקוב אחר כ-13 אלף אתרי בנייה בישראל. מן ההיגיון יש להעסיק מפקחים נוספים שיוודאו כי מנהלי העבודה עומדים בתקנות הבטיחות.

התרסקות מנוף ברמת גן (ארכיון), צילום: ניר שלום, דוברות כבאות והצלה מחוז דן התרסקות מנוף ברמת גן (ארכיון) | צילום: ניר שלום, דוברות כבאות והצלה מחוז דן התרסקות מנוף ברמת גן (ארכיון), צילום: ניר שלום, דוברות כבאות והצלה מחוז דן

צעד נוסף שננקט לאחרונה במטרה לשפר את הפיקוח על בטיחות העובדים בענף הבניין, הוא הקצאת כלי רכב למפקחים, שעד עתה נדרשו לנסוע ברכבם הפרטי או בתחבורה ציבורית. לצד זה, שכר המפקחים גדל לאחרונה בכ-3,500 שקל בחודש, לסכומים שנעים בין 10,300 שקל לכ-18 אלף שקל למפקח.

המהלכים הללו מבורכים, שכן אם קבלנים ידעו שישנה ביקורת מקיפה הכוללת אכיפה אגרסיבית שבצידה קנסות כבדים ועונשי מאסר, סביר להניח שנראה שיפור בקיום הוראות הבטיחות מצד מנהלי העבודה באתרי הבנייה. ברם, קנסות כספיים או עונשי מאסר אינם מספיקים. צריך לחייב את המעסיקים לקחת חלק בקורסים לבטיחות בעבודה, ובעת קבלת האישורים לתחילת העבודות באתרי הבנייה, יש לוודא כי מולאו כל תנאי הבטיחות במתחם.

בנוסף, יש לחייב את מנהלי העבודה לחתום בהסכמים חוזיים כי הם מתחייבים לקיים את הוראות הבטיחות באתר הבנייה. בהמשך לכך, אם נמצא שלא קיימו את הוראות הבטיחות, יהיה עליהם לשלם קנסות כבדים למזמין העבודה. מעבר לאכיפה, חשוב לחנך את העובדים לחשיבה עצמאית והקפדה על נהלי בטיחות בעבודה. כמו כן, יש לחייב את המעסיקים לקיים סדנאות הסברה בשפות שונות, בהן יסבירו לעובדים על אמצעי הבטיחות בזמן העבודה. ככל שעובדים יהיו מודעים לזכויותיהם ולאמצעי הבטיחות שעליהם לנקוט, כך יגברו הסיכויים להילחם בתופעותשל הפרת בטיחות מצד מנהלי עבודה ומעסיקים.

לסיום, מלבד הגברת הפיקוח, הגיעה העת לאכיפה כנגד מנהלים ובכירים בחברות קבלניות שבהן נמצאו ליקויים בנהלי הבטיחות באתרי הבנייה. אם אותם בכירים ידעו כי הם עלולים לשלם מחיר יקר בדבר העמדה לדין, הם יחשבו פעמיים לפני שיאשרו עבודה למרות שלא בוצעו כל נהלי הבטיחות.

עד היום, ידן הארוכה של רשויות האכיפה לא הגיעה אל הבכירים ובדרך כלל, טענו אותם מנהלים כי לא נכחו בשטח או לא אישרו את העבודה. לא מן הנמנע, שהטלת אחריות אישית ועיצומים כספיים כנגד מנהלים, תיצור אצלם את החשש לבצע הפרות בטיחות. לצערי, הדבר היחיד שמדבר אל המנהלים הוא חסכון בכסף ולא בערך חיי אדם.

עו"ד אייל פייפר הוא מומחה לביטוח לאומי ותביעות תאונות עבודה

תגיות