אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרן ג'נריישן קפיטל רוכשת 49% מחברת ההסעות בון תור תמורת 105 מיליון שקל צילום: תמוז רחמן

בלעדי לכלכליסט

קרן ג'נריישן קפיטל רוכשת 49% מחברת ההסעות בון תור תמורת 105 מיליון שקל

הקרן, המנוהלת על ידי יוסי זינגר וארז בלשה, תשלם את הסכום למשפחת כץ שייסדה את החברה ולקרן שמרוק. העסקה משקפת לבון תור, חברת ההסעות השלישית בגודלה בישראל, שווי של 210 מיליון שקל. לאחר השלמת העסקה משפחת כץ תחזיק ב־51% הנותרים ותמשיך לנהל את החברה

01.07.2018, 06:45 | גולן חזני

עסקה ראשונה לקרן התשתיות של ג'נריישן קפיטל, שמנוהלת על ידי יוסי זינגר וארז בלשה. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן רוכשת 49% מהמניות בחברת האוטובוסים בון תור תמורת כ־105 מיליון שקל. העסקה משקפת לבון תור שווי של 210 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

מי שמחזיקות כיום בחברה הן קרן שמרוק עם 33% ומשפחת כץ, שייסדה את החברה, המחזיקה ב־67% הנותרים. במסגרת העסקה תמכור קרן שמרוק את כל מניותיה בחברה, ואילו משפחת כץ תדולל ל־51% ותמשיך לנהל את החברה. קרן שמרוק, שהשקיעה 35 מיליון שקל בבון תור ב־2013, תקבל מהקרן של זינגר 70 מיליון שקל.

בון תור היא חברת התחבורה השלישית בגודלה בישראל. מחזור ההכנסות שלה נאמד ביותר מחצי מיליארד שקל. היא הוקמה ב־1988, מעסיקה כאלף נהגים ומחזיקה בכאלף כלי רכב, שבאמצעותם היא מספקת שירותי הסעות עובדים, מוסדות, תלמידים ותיירות. בין לקוחותיה נמנים חברות ממשלתיות וציבוריות. מי שמנהלים את בון תור הם היו"ר שי כץ והמנכ"ל ערן כץ, שאישר את הידיעה ואמר כי בכוונת בון תור להתרחב לתחומים עסקיים ומשמעותיים בקרוב.

החברה הגיעה לגודלה הנוכחי בין היתר בזכות חמש רכישות שביצעה מאז 2013. אחת הבולטות ביניהן היתה הרכישה האחרונה, של חברת תור־בוס באמצע 2015 תמורת 75 מיליון שקל. תור־בוס החזיקה אז ב־50% מחברת התחבורה הציבורית מטרופולין, שמפעילה שלושה אשכולות קווי אוטובוסים ברחבי השרון, המרכז והדרום והינה מהחברות הפרטיות המשמעותיות בתחום בישראל.

את ג'נריישן קפיטל הקימו יוסי זינגר וארז בלשה בשיתוף עם קרן ויולה, אחת המשקיעות העיקריות בקרן. באחרונה השלימה ג'נריישן גיוס ראשוני קטן יחסית של 230 מיליון שקל - כ־70 מיליון דולר. באמצעות הסכום, הקרן תתמקד בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה, ובהם חשמל, גז טבעי, תחבורה, סביבה ומים. את הגיוס הובילו הקופות המפעליות המנוהלות על ידי בתי ההשקעות פסגות ואי.בי.אי.

במצגות שערכו מנהלי הקרן במהלך הגיוס הם הבהירו כי הקרן תהיה אקטיבית בחברות שתרכוש ותפעל להבחה של הנכסים והשגת תשואה דו־ספרתית שנתית. בנוסף, מנהלי הקרן מתכננים לגייס הון באמצעות הנפקה בבורסה על מנת להפוך לקרן הריט הראשונה בתחום התשתיות בישראל הנסחרת בבורסה. כיום נסחרות בישראל כמה קרנות ריט בתחום הנדל"ן, שהגדולות שבהן הן סלע קפיטל וריט1.

ארז בלשה ויוסי זינגר, מייסדי קרן ג ארז בלשה ויוסי זינגר, מייסדי קרן ג'נריישן. רכישה ראשונה | צילום: תמוז רחמן ארז בלשה ויוסי זינגר, מייסדי קרן ג

זינגר כיהן בעבר כמנכ"ל גרנית הכרמל מקבוצת עזריאלי, כשהיתה בעלת השליטה בחברות סונול, סופרגז וטמבור. לפני כן, נמנה עם מייסדי חברת הייעוץ גיזה־זינגר־אבן, שבה הוביל את תחום פרויקטי התשתיות. בלשה כיהן כמנכ"ל וכסמנכ"ל כספים בחברות מובילות בתחומי האנרגיה, התחבורה והסביבה, בהן גרנית הכרמל, GES, מתקן ההתפלה בפלמחים וסיטיפס. כמו כן, בלשה שימש כיועץ פיננסי בחברת TASC, ובין היתר ייעץ למדינת ישראל ולחברות בתחומי התשתיות.

ויולה, השותפה בקרן של זינגר ובלשה, היא קבוצת השקעות הטכנולוגיה הגדולה בישראל ומנהלת נכסים בהיקף של 2.8 מיליארד דולר. את קבוצת ויולה מנהלים שלמה דברת, הראל בית און ואבי זאבי, שהקימו את הקרן ב־1999. 

המנכ"ל ערן כץ. נשאר בתפקיד, צילום: יח"צ המנכ"ל ערן כץ. נשאר בתפקיד | צילום: יח"צ המנכ"ל ערן כץ. נשאר בתפקיד, צילום: יח"צ

שתי הקרנות הישראליות הגדולות ביותר הפעילות בארץ בתחום התשתיות הן קרן תש"י וקרן נוי. תש"י, שאותה מנהל ירון קסטנבאום, מזוהה עם חברת הביטוח הראל, שהיא משקיע העוגן שלה. נוי, שאותה מנהל פיני כהן, מזוהה עם הפניקס וכלל ביטוח.

שוק התחבורה הציבורית נחשב לאחד ממנועי הצמיחה הגדולים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר בתחום התשתיות הישראלי בעתיד הקרוב, לאור הצפיפות הגדולה בכבישים והמספר הגדול של כלי הרכב הפרטיים בישראל. מצב זה צפוי להוביל לרפורמות חדשות בתחום, להעדפת תחבורה ציבורית, להפרטת קווים נוספים ולשיפורים טכנולוגיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות