אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התעשייה האווירית נגד המתווה להפרטת תעש: פנתה לרשות ההגבלים צילום: עמית שעל

התעשייה האווירית נגד המתווה להפרטת תעש: פנתה לרשות ההגבלים

בתעשייה האווירית טוענים כי ההסכם בין תעש המופרטת לחברה הממשלתית תומר יוביל להעלאת מחירים בשוק ההנעה הרקטית וייצור הגבל עסקי. התוצאה: שחיקה ברווחי התעשייה האווירית

02.07.2018, 19:33 | אמיתי גזית

התעשייה האווירית העלתה בפני רשות ההגבלים העסקיים טענות להגבל עסקי שנוצר בעקבות החלטה על תגמולים בשיעור 6% מהמכירות שתשלם החברה הממשלתית תומר לתעשייה הצבאית (תעש) שנמכרה לאלביט מערכות. כך עולה מדברים שאמר היום דורון זכאי, סמנכ"ל בתעשייה האווירית, במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. הישיבה כונסה בעקבות דו"ח של מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם בשבוע שעבר ושהצביע על כשלים בהפרטת תעש ובהחלטה למכור אותה לאלביט מערכות תמורת 1.8 מיליארד שקל.

קראו עוד בכלכליסט

תומר היא חברה ממשלתית שהוקמה ב־2015 כחלק מהיערכות המדינה להפרטת תעש. אל החברה הועברה פעילות ההנעה הרקטית של תעש, שאותה המדינה לא רצתה למכור. לפי החלטת ממשלה מ־2013, נקבע כי תומר לא תתחרה בתעש במשך 13 שנים ותמכור לה בלעדית את מוצריה. כלומר, תומר תהיה קבלן משנה של תעש שתמכור את מוצרי ההנעה הרקטית ללקוחות הקצה שלה, ובהם התעשייה האווירית, שרוכשת מוצרים כאלו גם מהמתחרה הגדולה של תעש - רפאל.

באותה עת, התעשייה האווירית חששה כי המתווה, שלפיו המוצרים של תומר יימכרו דרך תעש שתהפוך להיות חלק מאלביט, יגרום לפגיעה קשה בתעשייה האווירית. לפי דברי זכאי, בעקבות פנייה של התעשייה האווירית, המתווה שונה למתווה חדש שלדעתו לא משפר את המצב. לפי המתווה החדש, תומר תהיה רשאית למכור את מערכות ההנעה הרקטיות באופן עצמאי, ולא דרך תעש, אך היא תשלם לתעש תמלוגים בשיעור של 6% מהמכירות. לטענת זכאי, תוספת התשלום הזו תגולגל על הלקוחות, בהם התעשייה האווירית. בנוסף, זכאי העריך כי גם רפאל, המתחרה היחידה של תומר בתחום, תעלה את מחירי מוצריה בשיעור דומה - מה שייצור הגבל עסקי.

לדברי זכאי, מתח הרווחים של התעשייה האווירית עומד על אחוזים בודדים ומכאן שהתייקרות המוצרים תשחק באופן משמעותי את רווחי החברה.

בתגובה לדברים אמר בדיון מנכ"ל תעש מערכות אבי פלדר כי "הידע שמועבר לתומר בנושא ההנעה הקלה שייך לתעש באופן בלעדי, ומכאן התמלוגים שישולמו לה". זכאי טען מנגד כי הידע שצברה תעש בתחום ההנעה הרקטית נצבר בזכות השקעה של התעשייה האווירית בתחום.

האלוף במיל' יעקב עמידרור, שמונה בראשית 2017 לבדוק את הליך ההפרטה בעקבות התערבות מבקר המדינה, אמר בדיון כי "הבעיה הגדולה ביותר עם הפרטת תעש היא היווצרות של מונופול בתחום הרכש היבשתי: לאחר ההפרטה אלביט מערכות תשלוט ביותר מ־50% מהרכש היבשתי של צה"ל".

הרשות צפויה לאשר העסקה

 

רשות ההגבלים העסקיים בוחנת זה כשבוע את העסקה שאושרה לאחרונה למכירת תעש לאלביט. היא צפויה להגיש את מסקנותיה עד 25 ביולי לכל המאוחר. בין היתר, הרשות בודקת גם את הטענות של התעשייה האווירית באשר להסדר עם תומר. עם זאת, גורמים הבקיאים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי הבדיקה של הרשות תתמקד בתחומי הפעילות שבהן אלביט ותעש התחרו זו בזו עד כה. עד היום אלביט לא עסקה בתחום ההנעה הרקטית.

ההערכות הן כי הרשות תאשר את העסקה, אך תציב כמה תנאים שיאפשרו לשמור על סביבה תחרותית. אחת הסיבות להערכות האלו הן העובדה שהחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, שניהל את המגעים מול אלביט מערכות, התייעץ עם הרשות במהלך המגעים ולכן חלק מהסייגים שלה הוטמעו מראש בהסכם שנחתם עם אלביט מערכות. בדיון אמר חזקיהו כי אחד התנאים החשובים בהסכם הוא איסור גורף ללא הגבלת זמן שהוטל על אלביט מערכות להעלות את מחירי המוצרים שתעש מוכרת כיום למשרד הביטחון. בנוסף, אלביט מערכות התחייבה להמשיך ולייצר מוצרים שתעש מוכרת כיום באופן בלעדי למשרד הביטחון, גם אם היא לא מוצאת בהם עניין כלכלי.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, צילום: עמית שעל יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית | צילום: עמית שעל יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, צילום: עמית שעל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות