אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קנס של 340 אלף שקל לבנקים מזרחי ויהב: "ניצלו את אמון הלקוחות" צילום: אוראל כהן, עמית שעל

קנס של 340 אלף שקל לבנקים מזרחי ויהב: "ניצלו את אמון הלקוחות"

רשות ניירות ערך קנסה את שני הבנקים על הפרת סעיף חוק האוסר עליהם למנוע התקשרות עם מנהלי תיקים בשוק ההון - שמתחרים בשירות המקביל של הבנקים; ברשות מבהירים: "על היועץ של הבנק להימנע אפילו מלשאול את הלקוח למה רוצה לעבור"

08.07.2018, 13:53 | רחלי בינדמן

רשות ניירות ערך קנסה את הבנקים מזרחי ובנק יהב על כך שניסו למנוע מלקוחות להעביר כספים לניהול השקעות על ידי מנהלי תיקים ולהתקשר עמם.

קראו עוד בכלכליסט

הבוקר (א') דיווחה הרשות בראשות ענת גואטה כי קנסה את בנק מזרחי ב-220 אלף שקל ואת בנק יהב לעובדי מדינה ב-120 אלף שקל. זאת "על הפרת סעיף 4 להוראת הרשות בדבר הפניית לקוחות לקבלת שירותי ניהול תיקים, האוסרת על יועץ השקעות להניא לקוח שמעוניין להתקשר עם חברת ניהול תיקים מסויימת מלעשות זאת". מדובר בפעם הראשונה שרשות ני"ע מטילה קנס במקרה כזה.

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך, צילום: ענבל מרמרי ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך | צילום: ענבל מרמרי ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך, צילום: ענבל מרמרי


לקוח שמבקש להתקשר עם מנהל תיקים שינהל את כספי החיסכון שלו, צריך להגיע פיזית לבנק בו מתנהל חשבונו ולחתום על ייפוי כוח למנהל התיקים לפעול בחשבונו של הלקוח (לצורך ביצוע פעולות קניה ומכירה של ניירות ערך). החסם הוא שהבנק צריך להחתים את הלקוח על ייפוי כוח לצורך מתן ההרשאה למנהל התיקים לפעול בחשבונו, בסיטואציה שמאפשרת לו גישה נוחה ללקוח כדי לעצור אותו מהמהלך.

לבנק כמובן אין אינטרס שהלקוח יוציא את כספו למנהל תיקים חיצוני, כיוון שמדובר בתחרות לייעוץ ההשקעות של הבנק, שמציע ללקוח ניהול כסף בשוק ההון. הבנקים נהנים מעמלות הפצה בעת שהלקוח קונה קרנות נאמנות, ומעמלות קנייה ומכירה ועמלות ניהול חשבון ניירות ערך כאשר הלקוח קונה ומוכר ניירות ערך בחשבון, ולכן מעבר לניהול תיקים הוא בגדר אובדן הכנסה לבנקים.

מימין: מנכ"ל בנק יהב שאול גלברד ומנכ"ל בנק מזרחי אלדד פרשר, צילום: אוראל כהן, עמית שעל מימין: מנכ"ל בנק יהב שאול גלברד ומנכ"ל בנק מזרחי אלדד פרשר | צילום: אוראל כהן, עמית שעל מימין: מנכ"ל בנק יהב שאול גלברד ומנכ"ל בנק מזרחי אלדד פרשר, צילום: אוראל כהן, עמית שעל


"החשש מניצול הכוח מתעצם במקרה של בגורמים מקצועיים"

ברשות מסבירים כי "לבנק כוח שיווקי ביחס ללקוחות, הנוצר עקב היחסים ארוכי השנים ביניהם, המבוססים על מגוון שירותים שצורך הלקוח מהבנק, ביניהם ייעוץ השקעות, ואשר כוללים היכרות אישית ומידע רב של הבנק על הלקוח".

הקנס הוטל בשל העובדה שמזרחי ובנק יהב ניצלו את כוחם השיווקי בעת החתימה על ייפוי הכוח כדי לשכנע את הלקוח להימנע מהתקשרות עם מנהל התיקים. לפי רשות ניירות ערך "החשש מניצול הכוח מתעצם במיוחד כאשר מדובר ביועצי השקעות אשר נתפסים בעיני הלקוחות כגורמים מקצועיים ואובייקטיביים הכפופים לחובות האמון והזהירות".

ברשות מבהירים את עמדתם לפיה "בכל מקרה של התקשרות בין יועץ השקעות לבין לקוח, כאשר יועץ ההשקעות יודע שהלקוח שוקל להתקשר עם מנהל תיקים מסוים, עליו להימנע מנקיטת פעולה שיש בה כדי להניא את הלקוח ממעבר לניהול התיקים – לרבות שאלות לגבי שביעות רצונו, הסיבות למעבר, הסבר על טיב השירות שהלקוח מקבל מהיועץ וכדומה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
יישום מהודו לניהול תיק ניירות ערך
מראשון בינואר 2016 בנק יהב בישר בגאווה לקהל הלקוחות על מהפכת "טאטא" ההודית ומאז ועד היום אין ישועה מהיישום החדש שמטריד את הלקוחות עד ייאוש!! הפסדים כספיים עצומים נגרמים למשקיעי ניירות ערך של בנק יהב! הצילו אני זועק זה שנה וחצי ואין מושיע!!!
שלום בנוליאל  |  10.07.18
8.
מה הבדיחה? - בעיקרון זה אחלה, אבל כשמנהל התיקים החיצוני דופק ת'לקוח, מיד הלקוח תובע את.... הבנק!
אני לא חושב שצריך למנוע ממנהלי תיקים לעבוד (להיפך), אבל, ואת זה אנחנו קוראים הרבה בעתונים, מנהלי תיקים רבים דופקים ו/או מרמים ו/או גונבים את הלקוח, והלקוח שנדפק מגיש תביעה, בין היתר, נגד הבנק. למה? - כי הבנק הוא כיס עמוק עם הרבה כסף, ותמיד אפשר לטעון שהוא השתתף בחגיגה והרוויח.... לדעתי יש להחתים לקוח שמפעיל את התיק ע"י מנהל תיקים פרטי , והבנק (או חבר הבורסה) משמש אך ורק "פלטפורמה" - על נספח נפרד באותיות קידוש לבנה בו מצהיר הלקוח שהוא יודע שהבנק/חבר הבורסה אינם צד ואין ולא תהיינה כל טענות נגדו. כל אימת שתביעה תגיע לבית המשפט - על השופט לזרק את התובע מכל המדרגות. חד וחלק.
טרונצ'ו  |  09.07.18
לכל התגובות