אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדרך של סימנטק להפוך ל"אפל של הסייבר" עוברת בישראל צילום: שאול גולן

ראיון כלכליסט

הדרך של סימנטק להפוך ל"אפל של הסייבר" עוברת בישראל

סימנטק היא אולי החברה ששולטת בתחום האנטי וירוס, אך רק השנה עברה לרווחיות ומעדיפה לפעול בזהירות על אף הצמיחה. יו תומפסון, סמנכ"ל הטכנולוגיה של ענקית האבטחה, סיפר ל"כלכליסט" על צעדיה הבאים ועל ההשקעה בחברות הסייבר המקומיות

09.07.2018, 15:34 | רפאל קאהאן ויואב סטולר

ענקית הסייבר סימנטק היא מהחברות הוותיקות בתחום: כשהוקמה ב-1982, התמקדה בתחום הבינה המלאכותית, אך השכילה להבין שהטכנולוגיה לכך עדיין לא בשלה. וכך, עם גילוי הווירוס הראשון אי שם באמצע שנות השמונים, עברה לתחום אבטחת המידע והיתה מחלוצות האנטי-וירוס.

קראו עוד בכלכליסט

המוצר שלה, נורטון, הפך עם הזמן לפחות פופולרי: חברות צעירות כ-AVG ו-Avast החלו להציע אנטי-וירוסים יעילים וחינמיים, והשוק של סימנטק הלך והצטמצם. בשנים האחרונות מנסה החברה שוב להמציא עצמה מחדש, ואף החליפה כמעט את כל שדרת ההנהלה שלה. יו תומפסון, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, הוא מהאנשים שמובילים את השינוי. "במהלך השנים האחרונות סימנטק עברה שינוי מקצה לקצה מבחינת החזון והפוקוס, הטכנולוגיות וליין המוצרים וכן מבחינת האסטרטגיה והניהול", סיפר ל"כלכליסט".

יו תומפסון, צילום: שאול גולן יו תומפסון | צילום: שאול גולן יו תומפסון, צילום: שאול גולן

תומפסון הוא פרופסור למתמטיקה, אך בעל רקע טכנולוגי ויזמי נרחב: בעבר הקים מספר סטארט-אפים בתחום הסייבר, ואף עבד במיזמי אבטחה ממשלתיים. הוא הגיע לסימנטק דרך רכישת חברת Blue Coat ב-2016, בה עבד. הוא לא היחיד מעובדי הנרכשת שמונה לתפקיד בכיר בסימנטק; כמעט כל בכירי ענקית האבטחה הוחלפו באנשי Blue Coat. "זו היתה השתלטות הפוכה", התלוצץ.

 
מצבה של סימנטק בשוק הסייבר הוא במבט ראשון, מצוין: החברה נחשבת לספקית האנטי וירוס הגדולה ביותר ומחזיקה ב-30% עד 40% משוק זה. ואולם, רק לאחרונה החלה להראות סימני רווחיות; ב-2017 הכניסה כ-4 מיליארד דולר ללא רווחים, ועברה לרווחיות רק בתחילת השנה. ולכן, נוהגת החברה בזהירות ולא מציגה תחזית צמיחה מהירה על אף הנתונים המעודדים שהציגה: הכנסותיה צמחו ב-21% בהשוואה לאשתקד, עם רווח של כ-1.74 דולר למניה.

תומפסון מסביר את הצמיחה בהיערכות מתאימה של החברה: "בנינו אקוסיסטם ואנחנו יודעים היום לספק ללקוחות פלטפורמה כוללת ופתוחה, שמאפשרת שילוב יצרנים רבים לתוכה", אמר. "כל יצרן היום בעולם, שמביא עימו חדשנות או ייחודיות גם אם הוא סטארט-אפ קטן וגם אם הוא חברה מתחרה יכולים להשתתף בתוכנית הזו. אפשר לדמיין את אסטרטגיית הסייבר שלנו כשאיפה להפוך לאפל של תחום אבטחת המידע. אנחנו רוצים ליצור פלטפורמה שמאמצת את הטכנולוגיות החדשות ביותר, מביאה אותן ללקוח בבטחה וללא עיכוב. זוהי אותה הדרך שבה אפל שינתה והעשירה אתה השוק שלה בתחום המובייל ואת חוויית השימוש באמצעות האפליקציות".

"כאשר אנו מדברים עם הלקוחות שלנו, אנו מזמינים אותם בפעם הראשונה לעבור איתנו על 70 הפתרונות השונים שיש להם בארגון ולספר לנו מה הפתרונות האלה עושים עבורם. ההצעה הסופית שלנו ללקוח לא תמיד כולה סימנטק מקצה לקצה, אבל היא תמיד מכוונת לפשט את התשתיות של הלקוח. לפעמים ההצעה מתייחסת לדרך שבה אנחנו יכולים לעזור לחבר בין רכיבים שונים שכבר יש בסביבת הלקוח, כיוון שהם שימושיים מאוד עבורו ואנחנו רוצים לנצל זאת כדי לעזור ללקוח לפתור את הבעיות שלו".

אבל הלקוחות לא תמיד מבינים מה היתרון בהצעה שלכם.

"הלקוחות מחפשים פשטות. ראיתי אצל חברות אפילו כ-100 פתרונות אבטחת מידע בשימוש. אבל האם זה משהו שאפשר לחיות איתו לאורך זמן? האם אני עושה את זה יותר טוב או פחות טוב כשאני מאבטח כל פרמטר בארגון? מכיוון שראינו את הצורך של השוק באיחוד של פתרונות ופשטות, יצרנו פלטפורמת אינטגרציית אסטרטגיות אבטחה. המטרה שלה היא לגרום לכל המוצרים של סימנטק לדבר אחד עם השני באותה שפה, להבין אחד את השני ולהפעיל אחד את השני בצורה אוטומטית".

"אפשר לדמיין את אסטרטגיית הסייבר שלנו כשאיפה להפוך לאפל של תחום אבטחת המידע", צילום: שאול גולן "אפשר לדמיין את אסטרטגיית הסייבר שלנו כשאיפה להפוך לאפל של תחום אבטחת המידע" | צילום: שאול גולן "אפשר לדמיין את אסטרטגיית הסייבר שלנו כשאיפה להפוך לאפל של תחום אבטחת המידע", צילום: שאול גולן

ומה לגבי הלקוחות הפרטיים או אלו שאינם לקוחות ארגוניים?

"הדרך בה אנחנו רואים את המוצרים שלנו, לרבות נורטון בגרסאותיו החדשות היא באמצעות החזון של "בטיחות דיגיטלית". המשמעות היא להגן על התקנים כמו גם הגנה על הבית והמשפחה. כך למשל הגנה על הפרטיות, דבר שהופך להיות יותר ויותר חשוב לאנשים. למרות שאומרים שהפרטיות מתה, כשאנחנו בודקים את הלקוחות ושואלים אותם מה הם רוצים לראות במוצר הבא שלנו, 94% אמרו שהם רוצים פרטיות. כאשר אתה שואל אותם מה זה אומר, הם לא יודעים. למעשה רוב האנשים מוותרים על פרטים אישיים מבחירה. האדם הממוצע, ואפילו האדם הטכנולוגי הממוצע לא יודע מה זה אומר".

ואולם, פרטיות היא מילת מפתח בימים אלה. האיחוד האירופי החל בהפעלת ה-GDPR, תקנות הגנת הפרטיות המחמירות שלו; ישראל גם היא תיקנה את חוק הפרטיות הישן שלה כדי שיהיה קפדני מבעבר; ובשבוע שעבר קליפורניה הודיעה שהצעת חוק הפרטיות המחמיר שלה צפויה להיכנס לתוקף בעוד כשנתיים למורת רוחן של ענקיות הטכנולוגיה כפייסבוק וגוגל. לראיית תומפסון, מדובר בשינוי מבורך.

"ל-GDPR יש השפעה עצומה על כולם. אנשים צריכים לשלוט על הנתונים שלהם ולקבל נראות לגבי מהם הנתונים שבשימוש ועל ידי מי. אני חושב שזה דבר טוב, משהו שכולם ירצו בחברה. עם כניסת ה-GDPR לתוקף, ראינו שהאחריות והקנסות הכרוכים ברגולציה דחפו חברות לחשוב שוב על אחסון הנתונים שלהם ועל אסטרטגית הניהול וההגנה שלהם. זו בעיה מאוד רצינית. שאתה מדבר עם מנהלי סיכונים בחברות הגדולות בעולם, הדבר שהם הכי מודאגים ממנו הוא דליפות נתונים. מדובר בנתונים שקיבלתי מהלקוחות, כמו גם בנתונים הנגזרים שיצרתי בהתבסס על הנתונים אלה. אני חושב שאנחנו הולכים לראות שינוי רגולטורי מסיבי ברחבי העולם".

ישראל כמקום מעולה לחדשנות בסייבר

סימנטק רכשה לאחרונה שני סטארט-אפים ישראלים בהיקף כולל של כ-600 מיליון דולר, Firegalss ו-Skycure. האם הגישה שלכם לגבי סטארט-אפים היא "אם אינך יכול לנצח אותם, קנה אותם"?

"האם סימנטק יכולה לשמור על אותה רמה של חדשנות כמו סטארט-אפ קטן? זו שאלה חשובה עבור חברה בגודל שלנו. האנשים מהסטארט-אפים הישראלים פה עשו עבודה מעולה יחסית לזמן קצר. עשינו מאמצים לשמר את היכולת להיות חדשניים. קודם כל אנחנו מסתכלים האם יש צורך כלשהו בבסיס הלקוחות הקיים שלנו, שהטכנולוגיה של הסטארט-אפ יכול לספק. לאחר מכן אנחנו עוברים תהליך פנימי בו אנחנו בוחנים שלוש דרכי פעולה אפשריות. הראשונה - האם אנחנו יכולים לפתח את הטכנולוגיה הזו מהבית. דרך הפעולה השנייה היא ע"י שת"פ. האופציה השלישית היא ע"י רכישה. חשוב להדגיש, אנחנו לא רוכשים רק טכנולוגיות שחושבים עליהן כמוצלחות אלא אנחנו גם רוכשים הון אנושי איכותי. אנחנו מתחילים להיות מספר מאד משמעותי בארץ. היום אנחנו בערך כ-120 איש בשני מרכזי פיתוח והשאיפה היא להכפיל את היקף העובדים בתוך כשנה."

מה הצעד הגדול הבא של סימנטק בישראל?

"ישראל היא המדינה הכי יצרנית בהיבט של סייבר בעולם. אנחנו מחפשים תמיד להוסיף טכנולוגיות לפורטפוליו שלנו. פתחנו קרן השקעות לפני שנה שמאוד פעילה. המנהל שלה, קן שניידר, מגיע לכאן כמה פעמים בשנה. אם אתה מחפש חדשנות בסייבר, ישראל היא מקום מעולה".

מה לגבי אקסלרטורים? האם תקימו כאלה בארץ?

"אולי. בדקנו את זה. השקענו בתוכנית ה-technology integration program באופן די רציני, יש הרבה חברות ישראליות שאנחנו עושים איתן אינטגרציה טכנולוגית וזה עובד די טוב. אחד הדברים שאנחנו עושים בשיתופי פעולה זה לפנות ביחד ללקוח ולראות איך הפתרון שלנו ושל השותף ביחד עונים על הצורך שלו. החברות הישראליות מאד מעניינות בתחום הסייבר. ההימור הכי גדול שלנו כשאנחנו מבצעים רכישה זה האנשים. יש הרבה נושאים חמים שעוסקים בהם כמו הגנה על המובייל. סימנטק נמצאת בישראל כיוון שהיא רוצה לאתר את הטרנדים ומראש, לכן תראו השקעות בהמשך."

תגיות