אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנפקת שיאומי נפתחה ברגל שמאל; המנייה נפלה ב-6% צילום: בלומברג

הנפקת שיאומי נפתחה ברגל שמאל; המנייה נפלה ב-6%

ענקית המובייל הסינית צפתה למסחר לפי שווי של 17 עד 22 דולר למניה, אך הושקה ב-16.6 דולר ועתה נסחרת ב-16 דולר בלבד; בתוך כך, מתקשים אנליסטים לראות כיצד תצליח יצרנית הטלפונים למשוך משקיעים במערב, משום שכל שירותיה המקוונים נבנו עבור השוק הסיני, בו אין לה תחרות מצד גוגל ואמזון

09.07.2018, 12:35 | רפאל קאהאן

הנפקת שיאומי, ענקית המובייל הסינית, נפתחה באקורד צורם: הבוקר נפתח המסחר במנייתה בבורסת הונג קונג ומנייתה ירדה באופן בולט - מחירה הוערך במקור ב-17 עד 22 דולר, הושק ב-16.6 דולר ועתה עומד על 16 דולר בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

שיאומי דיווחה שהצליחה לגייס בסך הכל כ-3 מיליארד דולר, כ-25% פחות ממה שציפתה לו במידה והמניות היו נמכרות במחיר הפתיחה המקסימלי. לא נדיר שמניות מאבדות מערכן עם השקתן, אך המספרים הם עדיין מאכזבים ביחס לציפיות המשקיעים והאנליסטים.

ליי ג ליי ג'ון, מנכ"ל החברה ליי ג

שיאומי היא יצרנית המובייל הרביעית בגודלה בעולם, ומייצרת גם טלוויזיות, ראוטרים, תיקים, נעליים חכמות ואפילו מגבות. היא החלה השנה את חדירתה לשווקים המערביים על ידי פתיחת חנויות ממותגות בספרד, צרפת ובקרוב גם בישראל. עם זאת, מדובר במודל עסקי מסוכן מפני שמדובר בחברה שעשתה את הונה ממכירות מקוונות - וקמעונאות מבוססת חנויות פיזיות ידרשו ממנה השקעה גדולה בהרבה.

זאת ועוד, אנליסטים סבורים שהמודל העסקי של שיאומי אינו ברור: מחיר הסמארטפונים שלה נמוך בסין, כדי לקדם את שירותיה במדינה - אך במערב אין לה אקוסיסטם תומך, ועליה להתחרות בשירותים של חברות כגוגל ואמזון, שחסומות במדינת הבית שלה. לפיכך, תיתפס שיאומי כיצרנית מכשירים זולים ותו לא בשווקי המערב, מה שירחיק משקיעים מחשש לשולי רווח נמוכים.

כנראה שגם בשיאומי מבינים זאת היטב. על פי דיווחים שונים הכניסה לשוק האמריקאי תתבצע בעזרת מותג חדש. המותג שהופיע לראשונה במסמכי רישוי של ה-FCC האמריקאית נקרא Pocophone ועל פי הנתונים הוא מציע מפרט שתואם כמעט אחד לאחד את מכשיר הדגל הנוכחי שלה, ה-Mi8. שימוש במותג חדש עשוי לאפשר לה למכור מכשירים בקצת יותר כסף ובמקביל להתחמק מהמיתוג ה"אנטי-אמריקאי" של מכשירים סיניים במדינה.

כעת צריך ליי ג'ון, מנכ"ל ומייסד החברה, להתאים את המודל העסקי הראוי למדינות השונות אליהן הוא רוצה להיפתח. החברה מנוסה בשני שווקים, הסיני וההודי. שניהם עם דרישות מקומיות ששונות מאוד מאלה של השווקים המערביים שאמנם מעריכים מחיר תחרותי, אך המשקיעים בהם רוצים גם לראות תמורה מקסימלית לכספם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות