אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אסור לממן מאחזים לא חוקיים? עבור מטה בנימין זו רק המלצה צילום: אלכס קולומויסקי

ניתוח כלכליסט

אסור לממן מאחזים לא חוקיים? עבור מטה בנימין זו רק המלצה

המועצה האזורית מימנה פרויקטים ב־4 מאחזים באמצעות תקציבים שחלקם מגיעים מהממשלה. כך עוקפים הפוליטיקאים את האיסור לממן מאחזים

10.07.2018, 09:59 | שחר אילן

המועצה האזורית מטה בנימין היא הכוכבת הבלתי מעורערת של שני דו"חות מבקר המדינה האחרונים על הרשויות המקומיות, שהאחרון שבהם פורסם אתמול.

קראו עוד בכלכליסט

קשה שלא לקבל מהדו"חות את הרושם שהמועצה לא רואה את עצמה רק כרשות מקומית, אלא מינתה עצמה בפועל לסוג של תנועת התיישבות. לשם כך היא מוכנה לעשות מגוון גדול במיוחד של עבירות על החוק. הרשות המקומית היא הרשות המתכננת, ולכן גם זו שאמורה לאכוף את חוקי התכנון והבנייה. הדו"ח של אתמול חושף שהמועצה האזורית מטה בנימין יוזמת ומממנת בקביעות פרויקטים במאחזים בלתי חוקיים. מטה בנימין מימנה ארבעה פרויקטים בשלושה מאחזים שעלותם הכוללת עומדת על 8 מיליון שקל (ראו תרשים). הדבר נעשה באמצעות תב"רים (ראשי תיבות של תקציב בלתי רגיל), שהם תקציבי פיתוח של הרשויות המקומיות.

אבי רואה, ראש מועצה אזורית מטה בנימין , צילום: אלכס קולומויסקי אבי רואה, ראש מועצה אזורית מטה בנימין | צילום: אלכס קולומויסקי אבי רואה, ראש מועצה אזורית מטה בנימין , צילום: אלכס קולומויסקי

המאחזים הם נקודות יישוב שהקמתן לא אושרה כחוק ואין להן תוכנית מתאר. מבקר המדינה יוסף שפירא כתב בדו"ח כי "כשהרשות הציבורית עצמה, שאמורה לאכוף את הדין, היא זו שמפירה אותו ובונה במקומות שאין בעבורם תוכנית בנייה, חמור הדבר שבעתיים, ועולה השאלה - כיצד רשות ציבורית שבעצמה פועלת בניגוד לדין תוכל לאכוף בנייה שלא כדין".

כך יוצא שהמועצה מקימה מבנים לא חוקיים במאחזים בעוד המינהל האזרחי מוציא להם צווי הריסה או הפסקת עבודות. לפעמים הרשות מחליטה על התקציבים אחרי הוצאת הצווים.

במטה בנימין מסבירים את העבריינות השיטתית הזאת בכך שיש להם חובה חוקית לספק שירותים בסיסיים לתושבים, למשל שירותי חינוך. המבקר קבע שניתן לספק את שירותי החינוך באמצעות הסעות ליישוב חוקי. אלא שמתברר שהמועצה מממנת במאחז טלמון גם פרויקטים שרחוקים מלהיות שירותים בסיסיים כמו טיילת ושביל אופניים בשווי של קרוב ל־5 מיליון שקל.

את העובדה שההתיישבות עומדת בעיני אנשי מטה בנימין הרבה מעבר למינהל התקין מבליט עוד היבט. בדרך כלל רשויות מקומיות יעשו כל שביכולתן לא לממן הוצאות של רשויות אחרות. אבל שניים מהמאחזים שבהם אישרה המועצה תקציבים לבנייה בלתי חוקית אינם בתחומי המועצה — מאחז אש קודש, שנמצא בתחום המועצה האזורית שומרון, ומאחז קידה.

זהו דו"ח שני ב"סדרה" על הפעולות הבלתי תקינות של מטה בנימין למימון התנחלויות. בדו"ח קודם, שפורסם לפני שנה, נחשף שהמועצה מחלקת תוך חריגה מסמכות תמיכות לארגונים לשמירת הקרקע ולגאולת קרקעות שבהם היו פעילים ראש המועצה אבי רואה ועוזרו.

לפני כעשר שנים חשפה חוות דעת שהגישה מנהלת המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה עו"ד טליה ששון לראש הממשלה דאז אריאל שרון כי משרדי הממשלה שותפים במימון והקמה של מאחזים בלתי חוקיים. מאז חוות הדעת של ששון, משרדי הממשלה נזהרים לא לממן ישירות בנייה במאחזים. מדו"ח המבקר עולה שעכשיו הממשלה עושה זאת באמצעות שליח — הרשויות המקומיות. בתב"רים של מטה בנימין, למשל, היו מעורבים משרדי החקלאות, הפנים, התחבורה והחינוך.

ממטה בנימין נמסר כי "דו"ח המבקר כולל ממצאים שבהם לא מעט טעויות עובדתיות ומשפטיות מהותיות, הנובעות מאי־היכרות או מתן פרשנות מוטעית להוראות הדין, או לחלופין, מוצגים באופן מגמתי שאינו תואם את העובדות".

תגיות