אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביצה עם כנפיים: הכירו את המכונית המעופפת שלא דורשת רישיון טיסה

ביצה עם כנפיים: הכירו את המכונית המעופפת שלא דורשת רישיון טיסה

חברת Opener, שזכתה למימון ממייסד גוגל לארי פייג', היא שחקנית עולה בזירת התעופה העירונית; הכלי שלה, BlackFly, מאפשר טיסה איטית אוטונומית לטווח של עד 40 ק"מ ומבטל את הצורך ברישיון טיס. לצידה, חשפה גם רולס רויס עיצוב קונספט למכונית מעופפת ארוכת טווח

16.07.2018, 21:19 | ניצן סדן
שוק התעופה העירונית ממשיך לתפוס תאוצה, בשני אפיקים: מוניות מעופפות למיניהן כמו שמפתחות אובר ואיירבוס - ומכוניות פרטיות מעופפות חמודות, כמו ה-BlackFly של חברת Opener.

קראו עוד בכלכליסט

הבלאקפליי עלתה לאוויר בשבוע שעבר, והדגימה את החזון השאפתני של יצרניות המכונית המעופפת: טיסה כה פשוטה ובטוחה, שניתן יהיה להפעיל את הכלי ללא רישיון טיס.

לבלאקפליי יש תא לטייס יחיד, גוף סגלגל וגוצי, ושני זוגות כנפיים שנושאות שמונה מנועים חשמליים. בגרסתו הנוכחית, מסוגל הכלי לטוס לטווח של 40 ק"מ במהירות של 100 קמ"ש, בערך כמו קטנוע חשמלי. מדובר במהירות טיסה איטית מאוד, שנבחרה כדי לאפשר זמן תגובה ארוך יותר במקרי חירום.

בלאקפליי בגישה לנחיתה בלאקפליי בגישה לנחיתה בלאקפליי בגישה לנחיתה

לדברי מייסד החברה מרקוס לאנג, הבלאקפליי ממריא ונוחת הכי טוב על מדשאות. היתרון הגדול של הכלי הוא באוטומציה שלו: הבלאקפליי מסוגל לעצור באוויר ברגע שהטייס מוריד את ידו מההגאים, ומסוגל גם לטוס באופן אוטונומי ליעדו. החברה זכתה להשקעה ממייסד גוגל לארי פייג', שמשקיע גם בחברת התעופה העירונית קיטי הוק.

בלאקפליי באוויר בלאקפליי באוויר בלאקפליי באוויר

הבלאקפליי מנוסה כיום רק בקנדה, תחת מגבלות מחמירות ביותר, אך Opener סבורה שהכלי ודומיו יוכלו להשתלב בקלות בעתיד התחבורה, עם נתיבים נמוכים יעודיים ולשמש להובלות, משלוחים והתניידות אישית.

לצד Opener, פעילות בשוק התחבורה העירונית חברות רבות נוספות - חלקן גדולות ומבוססות בתחומי התעופה, התחבורה וההנעה. האחרונה שהודיעה שתפתח כלי טיס שכזה היא ענקית המנועים רולס רויס.

העיצוב של רולס רויס, צילום: רולס רויס העיצוב של רולס רויס | צילום: רולס רויס העיצוב של רולס רויס, צילום: רולס רויס

החברה חשפה עיצוב קונספט לכלי שיוכל לשאת ארבעה עד חמישה נוסעים ולטוס במהירות של כ-400 קמ"ש לטווח של כ-800 ק"מ. הכלי יונע בשישה מנועים חשמליים, ובשלב זה קיים רק על הנייר; החברה צפויה לחשוף פרטים נוספים אודותיו בתערוכת התעופה בפארנבורו שתיפתח היום.

מונית מעופפת לטווח ארוך, צילום: רולס רויס מונית מעופפת לטווח ארוך | צילום: רולס רויס מונית מעופפת לטווח ארוך, צילום: רולס רויס

מה מונע מהמכוניות המעופפות מלהגיע לשוק?

אל מול אופטימיות היזמים עומדות שתי חומות (שהוצגו בהרחבה בטור "הקברניט" של "כלכליסט"). הראשונה היא הרגולטורים, שמסרבים להתיר טיסה חופשית בכלים הללו ללא מבחני בטיחות מחמירים השמורים למטוסים סטנדרטיים. בסופו של דבר מדובר בכלי במשקל מאות ק"ג, שיכול ליפול בקלות מהשמים על אנשים ורכוש.  

החומה השנייה היא חוקי הפיזיקה: כשמטוס חווה תקלה בגובה של אלפי מטרים, יש לצוותו זמן להגיב וידע להתמודד עם המצב. מה יהיה לאדם שטס בתוך ביצה עם כנפיים בגובה של מאות מטרים? גם מל"טים צבאיים, שעולים לפעמים עשרות מיליוני דולרים, חווים תקלות ומתרסקים בשיעור גבוה משמעותית ממטוסים מאוישים. ועד שלא יפותח פיתרון טכני הולם, יורחקו המכוניות המעופפות מידי הקהל הרחב.

תגיות