אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המונה של ענקית המוניות הולך ואוזל: 40% מהכנסות גט בסכנה צילום: אייל יצהר

ניתוח כלכליסט

המונה של ענקית המוניות הולך ואוזל: 40% מהכנסות גט בסכנה

שנתיים אחרי שגייסה 300 מיליון דולר מפולקסווגן והסתמנה כמתמודדת מובילה על שוק ההסעות העולמי, האופק של גט נראה שחור, עם דיווחים על מכירת פעילות הדגל בניו־יורק, קשיים בחדירה לרוסיה והוצאות בזבזניות. גט: "הטענות מעוותות"

16.07.2018, 07:13 | הגר רבט

רק לפני שנתיים ענקית ההסעות נראתה כמו סיפור הצלחה ישראלי: היא גייסה 300 מיליון דולר מקבוצת פולקסווגן והסתמנה כמתמודדת על נתח גדול משוק ההסעות העולמי. אבל מיום ליום מתרבים הדיווחים על קשיים במימוש החזון הזה. גט מפסידה מיליוני דולרים, מתקשה להעניק שירות תחרותי, ומדו"חות קרן ווסטוק השבדית שמשקיעה בגט עולה שהחברה איבדה 5% משוויה ברבעון הראשון של 2018. אם לא די שהתוכניות השאפתניות שלה לחדור לשוק הרוסי נתקלות בקשיים, כעת נראה שהיא מוותרת על פעילות הדגל שלה בניו־יורק.

קראו עוד בכלכליסט

צרות במערב ובמזרח

 

לפי דיווח שפורסם אתמול בבלומברג, גט מחפשת קונה לפעילות של ג'ונו הישראלית, שאותה רכשה באפריל 2017 תמורת 200 מיליון דולר. ג'ונו היא החברה שאחראית כיום לכל פעילותה של גט בניו־יורק, פעילות שנועדה לשמש לחברה ראש גשר לחדירה לשוק האמריקאי.

מקורבים לחברה אמרו ל"כלכליסט" שג'ונו היא היום הנכס הרווחי ביותר שנותר לחברה, ושהפעילות בניו יורק מהווה 40% מהכנסות גט ‑ מה שהופך אותה גם לנכס היחיד שגט יכולה למכור היום.

אבל הצרות של גט אינן מוגבלות לחצי הכדור המערבי. גט פועלת היום בכ־120 ערים בעולם, אבל היא ממקדת את עיקר מאמציה בחדירה לשוק המוניות הרוסי, שמוערך ב־4־3 מיליארד דולר. לפי הערכות של גט עצמה מלפני שנה, השוק הרוסי צומח בקצב של 6%‑10% בשנה, לעומת צמיחה של 3%‑5% בשנה בשוק המוניות העולמי.

רוסיה נועדה להיות אווזת הזהב של גט ולהקנות לה יתרון על שורה ארוכה של מתחרות במזרח ובמערב, וגט השקיעה הון ומאמצים רבים בשוק הרוסי. בספטמבר 2016 הכריזה החברה שהיא מתכוונת להשקיע 100 מיליון דולר במדינה עד סוף 2017 כדי להשתלט על 50% מהשוק. היא אף קיבלה הלוואה של 100 מיליון דולר מהבנק הרוסי זברבנק לשם כך. אבל לפני כשנה הודיעה המתחרה המקומית יאנדקס על שותפות עם אובר.

גט מסרבת למסור נתונים על היקפי הפעילות שלה והכנסות, אבל אין ספק שהשותפות הפכה את רוסיה לשדה קרב קשה.

דייב (שחר) וייסר, מנכ"ל ומייסד גט , צילום: אייל יצהר דייב (שחר) וייסר, מנכ"ל ומייסד גט | צילום: אייל יצהר דייב (שחר) וייסר, מנכ"ל ומייסד גט , צילום: אייל יצהר

הוצאות מופרזות

 

מקורבים לגט מספרים גם על התנהלות כספית בזבזנית ועל חובות שהולכים ותופחים. בגט אמנם מסרבים למסור נתונים כספיים, אבל מבדיקת "כלכליסט" עולה שהחברה, שמונה היום 1,100 עובדים, מנתה ב־2016 קצת מעל ל־200 עובדים. רוב הגיוסים החדשים הם של עובדי שיווק ומכירות, בעוד שמרכז הפיתוח בישראל מונה היום 320 איש.

בנוסף, מהדו"חות של קרן ווסטוק השוודית המשקיעה בחברה עולה כי גט חתכה 5% משוויה ברבעון הראשון של 2018. בחברה מנסים לשדר אופטימיות ומייסד ומנכ"ל Gett דייב (שחר) וייסר מסר בהודעה לעיתונות שלוותה את סבב הגיוס האחרון: "החברה צפויה לעבור לרווח בכל המדינות שבהן היא פועלת (לא כולל הוצאות מחקר ופיתוח) עד לרבעון הראשון של 2019 — הרבה לפני המתחרות".

נראה שההודעה הזו נועדה רק כדי להזים את חרושת השמועות: גט לא מחזיקה צי מוניות משלה, וכחברת טכנולוגיה עיקר ההוצאות שלה נכללות בהגדרה "מחקר ופיתוח". העובדה שהיא רווחית כחברת מוניות לא רק חסרת ערך, אלא אף מטעה.

מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי. השותפות עם יאנדקס מאיימת על גט ברוסיה, צילום: איי פי מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי. השותפות עם יאנדקס מאיימת על גט ברוסיה | צילום: איי פי מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי. השותפות עם יאנדקס מאיימת על גט ברוסיה, צילום: איי פי

המודל העסקי של החברה דומה בכל העולם. ההבדל הוא בחבילות ובסכומים שהיא מציעה לנהגים. המודל הישראלי למשל כולל 3 חבילות לנהגים: נסיעות ללא הגבלה בעל הארץ בתשלום חודשי של 1,100 שקל, תשלום חודשי של 600 שקל ועמלה של 10% על נסיעות שמתחילות בגוש דן או באשדוד וחבילה של תשלום חודשים של 300 שקל פלוס עמלה של 10% על כל נסיעה לנהג מתחיל. מכיוון שגט לא משלמת משכורת לנהגים, אבל מקבלת מהם עמלות, העובדה שכחברת מוניות היא רווחית היא תוצאה של חשבון פשוט.

גט הוקמה ב־2010 וגייסה מאז מעל ל־700 מיליון דולר, אבל את הכניסה הרשמית שלה לליגה של הגדולים היא עשתה רק אחרי השקעת הענק של פולקסווגן. יצרנית הרכב אף הודיעה בספטמבר 2017 שהחברה הישראלית היא זו שתתפעל את מערך הרכב השיתופי־חשמלי־אוטונומי שלה.

אבל מאז השתנה המיקוד של החברה הגרמנית. כבר באוקטובר האחרון פורסמו דיווחים בתקשורת העולמית על כך שפולקסוואגן מסרבת להיכנס לסבב גיוס הון נוסף של גט. החברה הישראלית ביקשה אז לגייס סכום של חצי מיליארד דולר לפי הערכת שווי של 2‑3 מיליארד דולר, בעוד שבפולקסווגן העדיפו להפנות את המשאבים העצומים הללו לפיתוח שירות הסעות משלהם. בסופו של דבר גט גייסה לפני כחודש סבב צנוע בהרבה — 80 מיליון דולר בלבד לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, שלא השתתפו בו משקיעים חדשים, ושפולקסווגן לקחה בו חלק גם היא על מנת לשמר את ההשקעה שלה.

שוק סוער וקשה

 

הקשיים הנוכחיים של גט מגיעים על רקע תקופה סוערת בשוק ההסעות: אובר למשל ויתרה על חלומות השליטה העולמית שלה ובחרה במקום בשותפויות עם חברות מקומיות: דידי צ'אושינג בסין ויאנדקס כאמור ברוסיה. התחרות של גט ברוסיה והעובדה שניו יורק לא שימשה לה כשער לארה"ב כפי שקיוותה הופכת את הסיכוי שתצליח לבסס עצמה במקומות אחרים בעולם לנמוך מאוד. ליפט ואובר שולטות בארה"ב ביד רמה, בלהבלה קאר הצרפתית דומיננטית במערב אירופה וגראב הסינגפורית דומיננטית במזרח אסיה.

מגט נמסר: "הטענות המועלות בכתבה שקריות ומעוותות את המציאות בצורה קיצונית".

תגיות

46 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

46.
גט לא רואה נהגים ממטר
אמנם האפליקציה באמת מושלמת ומחברת אוב מאוד בין בלקוח לנהג , אבל התנהלות החברה מול הלקוחות וכמובן מול הנהגים ממש חוצפה. אין שירות לקוחות אין שירות לנהג - תשלח סמס או מייל ויענו לך מה שהחל כבשורה לנהגים עם סדרנות באיזור ה500 שח לחודש נהפך ל1500 שח לפני מעמ גנבים רמאים ונצלנים
מושון  |  20.11.18
42.
עמלות מטורפות!
גט הפכה לגוף מסואב הסוחט את נהג המונית ואת הלקוחות העסקיים שלו עד דק! אני עבדתי איתם לפני שנתיים והיה להם המון לקוחות אז. למרות ששילמתי להם סדרנות מקסימלית של 1000 ש"ח בחודש כשביצעתי נסיעה עסקית הם גבו מהלקוח 175 ש"ח (מחיר סופר מופקע) והעבירו לי 125 ש"ח! הם גבו 50 ש"ח עמלה על הנסיעה וכשהתרעמתי על כך הם אמרו שכך הם עובדים. לאחר שבוע עזבתי את החברה לצמיתות היום רק רקסי היא האפליקציה הכי טובה גם לנהג וגם ללקוח!
איציק  |  18.07.18
לכל התגובות