אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטבה עם פנצ'ר: מתווה המיסוי החדש לרכב דו גלגלי מחטיא את המטרה צילום: שאול גולן

הטבה עם פנצ'ר: מתווה המיסוי החדש לרכב דו גלגלי מחטיא את המטרה

משרד האוצר פרסם היום את מתווה המיסוי החדש לקטנועים ואופנועים שגולת הכותרת שלו היא הטבה ברכישת אביזרי בטיחות, אבל האותיות הקטנות חושפת מגבלות שעשויות לעלות לאופנוענים ביוקר

16.07.2018, 19:10 | תומר הדר

משרד האוצר פרסם היום (ב') מתווה חדש למיסוי כלים דו גלגליים.

קראו עוד בכלכליסט

כלים דו גלגליים, כדי לסבר את האוזן, הם אופנועים וקטנועים. על פי הודעתו של משרד האוצר החליט שר האוצר משה כחלון להאריך את תוקף שיטת המיסוי אשר נהוגה כיום על רכב דו גלגלי עד ל-30.6.2020.

המתווה הנוכחי של שיטת מיסוי הכלים הדו גלגליים בישראל נקבע עוד בשנת 2015 וקובע כי שיעור המס שיוטל על כלי דו גלגלי ייקבע לפי כוח המנוע והנפח, וזאת בניגוד למיסוי הישן, שקבע באופן שרירותי שעל אופנוע יוטל מס בגובה 72%, ועל קטנוע 40%.

הבעיה דאז היתה שלשוק נכנסו כלים שלא היה ברור אם הם קטנוע או אופנוע. כלומר, כל מיני דגמי קטנועים ספורטיביים שביצועיהם יכלו להביך אופנוענים. שיטת המיסוי כאמור שונתה וכעת המס נקבע לפי הנפח וההספק. למשל, קטנוע בעל מנוע בנפח של עד 125 סמ"ק שהספקו אינו עולה על 11 קילוואט ימוסה בשיעור של 25%. קטנוע עם מנוע בנפח עד 125 סמ"ק שהספקו אינו עולה על 25 קילוואט ימוסה בשיעור של עד 40% וכיוצא בזאת עד למנועים בנפח של מעל 800 סמ"ק.

(ארכיון), צילום: גיא אסיאג (ארכיון) | צילום: גיא אסיאג (ארכיון), צילום: גיא אסיאג

אלא שגולת הכותרת אינה המשך המתווה הקיים, אלא אביזרי הבטיחות. כפי שכל אופנוען שנתקל בכתם שמן יעיד, מערכות בטיחות הן אביזר קריטי באופנועים, כזה שעצם קיומו יכול להוות את ההבדל בין חיים למוות. עד כה קיבלו אופנועים וקטנועים בישראל הטבת מס על אביזר בטיחות אחד בלבד: מערכת ABS - וגובה הטבת המס על עצם קיומה של מערכת ה ABS היה 350 עד 1,700 שקל. כעת התחשיב משתנה, ועל הנייר מדובר בהטבה: הקטנועים הקטנים יקבלו 500 שקל הטבה במקום 350- ובכל יתר הכלים לא תתקבל כלל הטבה על ABS. מדוע? כי בכל מקרה ABS הפך לאביזר חובה באירופה, כלומר יש אותו בכל מקרה בכל הכלים שמיובאים לישראל ולכן אין טעם לתת זיכוי על ABS.

כאן נכנסות יתר המערכות שמעתה יקבלו הטבת מס: בקרת יציבות אלקטרונית, מנגנון בלימה משולבת, משכך היגוי ומערכת בקרת משיכה. על כל אחת מהמערכות האלה מקבלים הטבת מס, ועקרונית גובה הטבת המס אמור להגיע פחות או יותר לאותם 1,700 שקל שבעבר התקבלו עבור מערכת ABS. עקרונית מדובר בהטבה הגיונית עד שמגיעים לסעיף 5 של קובץ התקנות אשר נוגע להענקת הטבות המס לכלים דו גלגליים.

לפי לשון קובץ התקנות: "יופחת סכום מצטבר של הסכומים כמפורט בטורים ב' עד ז' בטבלה שלהלן, בהתאמה; ואולם סכום ההפחתה המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס החל בלא הפחתות". כלומר, בעצם בניגוד להטבת ה-ABS, כאן יש מגבלה על גובה ההטבה שניתן לקבל על אביזרי הבטיחות. אם על קטנוע מסוים חל שיעור מס, נאמר של 2,000 שקל, אז לא משנה אילו מערכות בטיחות יותקנו בו - גובה ההטבה לעולם לא יוכל להיות גבוה מ-1,000 שקלים.

עיקר הנפגעים מהסעיף הקטן הזה יהיו רוכשי הקטנועים, לא אלה שמנועיהם מאוד חלשים, אלא קטנועי ה-125 בדרגות הביניים. קהל רוכבים פגיע זה עשוי בהחלט להשקיע הרבה כסף ברכישת קטנוע שמצויד במיטב מערכות הבטיחות, בלי לדעת שבעצם גובה הטבת המס שהקטנוע יכול לקבל עבור אביזרי הבטיחות הוגבל באופן מלאכותי. כלומר בעצם יותר משתלם לרכוש קטנוע שאין בו מערכות בטיחות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות